R
Hej,
ny här på forumet, jag hoppas att jag placerar frågan under rätt rubrik.
Vi bor i ett souterränghus med ett "förråd" stort som ett sovrum i souterrängdelen. Just nu har vi det som lekrum, men då det kommer en till bebis i juni går tankarna kring att göra om lekrummet till sovrum.
Så långt jag kunnat läsa mig till behövs bättre ventilation, det finns bara frånluftsventilation i dagsläget, och även en till "flyktväg" vid eventuell brand.

Hur löser vi det smidigast och bäst?
Någon som har egna erfarenheter och vill dela med er av hur in gjort?

Ena väggen, där även dörren in till rummet finns, går mot hallen. Den vänstra väggen när man kommer in än skiljevägg till grannen (parhus), väggen rakt fram går mot gräsmattan under altanen eller hur man ska förklara det och den fjärde väggen - alltså den till höger, består av massa garderober och går mot badrummet, på den här väggen finns frånluftsventilationen.
 
Finns det fönster?
 
R
Oj, slarvigt av mig. Nej, inget fönster. Endast en dörr och ventilationen jag skrivit om ovan.
 
Flyktvägen är ju fönstret, så om ni kan sätta in ett fönster någonstans blir det ju både trevligare som sovrum och en flyktväg. Då är det ju bara att ha friskluftintag i fönsterramen. Behöver inte vara fullstort fönster.
 
R
Enda alternativet är ett fönster mot hallen i så fall, skulle ju iofs funka men räknas det som extra flyktväg när den ligger bredvid dörren liksom?
 
Ventilationen är nog inget större problem. Nytt fönster med spaltventil för friskluft eller en ventil i ytterväggen. Bara att borra ett hål och montera.

Men jag själv skulle nog vilja ha ett fönster i ett barnrum och då krävs det bygglov. Beroende på byggmaterial och husets konstruktion kan det krävas lite jobb för att sätta in ett fönster eftersom det måste vara stabilt ovanför. Fönstret bär inte upp något utan det får vara reglar eller balkar ovanför.
 
Ska ni ha sovrum utan fönster? Det låter ju ganska oöverlagt. Hur mysigt kan det vara? Om enda möjligheten är att ha fönstret mot hallen så betyder det väl att detta rum är ett källarrum. Visst, man kan sova i garaget också men jag skulle nog inte satsa på sovrum där alls.
 
Varför går det inte att ha ett fönster i ytterväggen under altanen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.