Detta kan ju kännas som ett "ickeproblem" men pga nedan omständighet så är detta ett problem jag behöver synpunkter på.

Problemet är att jag enbart kan använda mig av 170x45 spikreglar i kontruktionen pga ett fönster i grunden som jag inte kan sätta igen. Således är ingen bärlina på 195x45 möjlig då det bygger för mycket i höjd.
Alltså måste stabiliteten bärlinan ger ersättas med plintar och kottlingar. Detta är iallafall min tanke.

Jag skulle vilja få synpunkter på bifogad skiss om detta är en möjlig lösning?

Ps. Nu är detta en kladdskiss med lite komihåg m.m som ni kan bortse ifrån. :)

// Henrik
Konstruktion soldäck2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
170*45 golvregel klarar spännvidd på 2,4 meter. Bärlina 170*45 klarar spännvidd på 1,8 meter.
Alltså så ska du ha plintrader med cc 2,4 meter och plintarna ska sitta med cc 1,8 meter.

Detta gäller för golvreglar cc 0,6 meter och trallgolv 28 mm tjockt med ovan nämnda dimensioner. Man kan sticka ut golvreglarna 0,5 meter utanför bärlinan.

Vet inte hur du tänkt riktigt så jag har lite frågor.

Är alla fyrkanter plintar?
Isåfall varför är dom förskjutna mot varandra?
Vilket håll går bärlinor respektive golvreglar på?
 
Tack för svar!

Det kommer bara få plats ETT lager konstruktion. Alltså endast 170x45 på ett håll eftersom fönstret börjar 200mm över mark. Jag kan förvisso gå upp till 195x45 men där tar det stopp. Därav valde jag ett cc på plintarna om 1500mm och att förskjuta dom och koppla samman reglarna med kottlingar för att öka styvheten i konstruktionen.
Jag kan vara heeelt fel ute här men det kändes bra när jag tänkte tanken! :)

- "Är alla fyrkanter plintar?": Alla fyrkanter är plintar!
- "Vilket håll går bärlinor respektive golvreglar på?: " De vertikala linjerna på ritningen är reglar och de horisontella är kottlingar i samma plan.

Hoppas jag lyckats förklara någorlunda sammanhängande?
 
Redigerat:
Jo nu är jag med.

Vilket håll ska trallen gå?
 
Nu när jag skriver här så menar jag med bärlina regeln som ska bära lasten, golvregel är det du ska skruva i. Allt ska vara i samma nivå.

Bärlina sätter du på plintrader med cc 2,4 meter, plintarna med cc 1,8 meter. Sen sätter du golvreglarna (kortlingar) mellan dessa på cc 0,6 meter.
 
Tror att det blir snyggast vertikalt på ritningen så det följer längden på altanen och dessutom följer trallen i trappen!? Kan nog se knepigt ut annars? Å andra sidan brukar man väl följa huset med trallen?

Nackdelen är dock längden då jag helst undviker skarvar i trallen om möjligt. Vet i tusan om trall kommer i 5.8m längder??
 
Jag tror du ska köra efter altanen, antar att ni går ut därifrån också till trädäcket?


Kör man med en fris så räcker det med 5,4 meters och det finns iallafall.
 
Altanen kommer ha en matta så det är trallen i trappen eller huset jag har att rätta mig efter. Tror det blir trappan då huset har stående panel så strukturen följer på så sätt altandäcket.

Hmm, får ta och rita upp på nytt.
Något fler kottlingar men mindre antal plintar vilket är bra!

Angående dimension, har det någon större betydlese om det är 170 eller 190x45?
 
Min är bra stum och jag har kört med samma dimensioneringskalkyl som jag använde för ditt.
 
Låter perfekt!

Ska ta en bättre koll och rita om ritningen i slutet av veckan när jag slutat jobba. Återkommer! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.