smurfen72 skrev:
Jag har min vp Nibe 1245 kopplat mot tank installerat av mig själv med fulla garantier. Att installera själv är enkelt om du är lite händig rundpumpning av brine gjorde jag med en liten dränkpump åt båda hållen så alla luft försvann. Jag håller inte med om att det ger lägre cop att köra mot tank vp håller sig närmare framledningens börvärde med tank utan att få många start stopp vilket inte bör sänka cop. På en Nibe kan man koppla värmebärare framledning till toppen på tanken och vbr från botten på tanken. Vid vp drift måste shunten stå helt öppen och vid höjd temp i tanken tex eldning eller sol ska den kunna stänga och reglera som vanligt och vp kommer stoppa genom att man monterar en extra framlednings givare (Bt25) vid tanken och sen måste man via backventil eller värmefälla se till att hett vatten inte självcirkulerar till vp. Jag skulle koppla vv ut från tva till kv in på vp beredare då kommer vp matas med förvärmt vatten vid ren vp drift och hett vatten vid eldning vilket gör att vp inte kommer starta för att värma vatten när solen eller veden värmer.
en fråga som jag tror TS har nytta av och som även jag undrar är om man kör med klämringskopplingar i hela installationen eller om man ska lära sig löda, alt hyra ett pressverktyg?

spontant känns klämringskopplingar enklast för en glad amatör, vad tror ni?
 
Klämringskopplingar är jädrigt dyra. Jag hårdlöder allt mitt. Har man ingen gassvets så är nog mjuklödning ett bra alt.
 
Klämringskopplingar är dyrare, tar längre tid att montera och har större risk för läckage. Billigast är lödda kopplingar, men det kräver nästan att man har ett lödverktyg så man inte behöver köra med öppen låga.

På den kalla sidan ska man inte ha klämringskopplingar då kondens kan frysa och spränga dessa.
 
Mattiaz skrev:
Vattenbatteriet är så stort som jag fick plats med. Hur menar du med vattenföring? Vad är LCC och SFP? Installationen blir i stort sett likadan förutom att det blir en lite längre kulvert till en vvx till köldbäraren. Men det får ju inte ställa till det för vp:n
Vattenföring är hur tillrinningen ser ut för brunnen dvs samma som om du skulle förbrukat vatten på vanligt sätt. Det är vattnets energiinnehåll du drar nytta av och det kommer till nytt efterhand med i stort sett konstant temp.

LCC är livscykelkostnad och den bör man alltid titta lite på vid alla system, tyvärr skulle inte alla lösningar vara så gyllene då men ofta kan man göra mycket med små medel vid val av utrustning. Största delen ekonomiskt ligger oftast i drift och underhåll så viss ökning inledningsvis i investering har man i stort alltid igen.

Särskilt markant är detta vid så enkla ting som pumpar och fläktar så om man kan välja lite bättre kvalite och speciellt bättre verkningsgrad har inköpspriset ingen stor betydelse. Där kommer SFP in som specifik fläkteffekt alltså insats av driveffekt per flyttad luftmängd under givna förhållanden. Att ligga med fläktarbetet över ett snålt dimensionerat batteri med större motstånd är mycket oekonomiskt. Samma gäller på vattensidan med pumparbetet så kollar man lite på detta får man utan större möda lite tillbaks i plånboken.

Du skulle bara veta hur instängt konservativ tex VVS-branschen är i dessa frågor, inte vara proaktiv inte vänta till dess omvändelse under galgen tvingar. Du som bygger och tänker själv behöver ju inte följa John i alla stycken.
 
Mattiaz skrev:
Klämringskopplingar är jädrigt dyra. Jag hårdlöder allt mitt. Har man ingen gassvets så är nog mjuklödning ett bra alt.
Då är du verkligen hemma vad gäller det.
 
Om det inte tas ut något från brunnen så rinner det väl inte till öht?

Ang LCC så är det väl eg så att jag inte tittar på det mest ekonomiska precis... Jag tar hellre en större investeringskostnad för att bli nöjd med resultatet. Många gånger blir det nog så att det blir överdrivet. Det får tillskrivas hobbykontot :) Däremot har jag märkt att de gånger jag tagit hjälp (ventilationssystemet) så blir det standard 1a trots att givna direktiv ställer lite mer krav.
 
Det är ju när du frikyler du förbrukar vatten då kommer nytt ännu kallare till.
Och då kör du redan LCC när du jobbar själv, det är precis som du verkar göra som är grundtanken där, sällan något är överdrivet det lönar sig i längden bara det att få analyserar i backspegeln.
 
Det förbrukas väl inget vatten? Eller har jag missförstått igen? Jag tänkte helt enkelt slänga i en kollektor och cirkulera etanolblandningen utan någon vp. Då förbrukar jag ju inget vatten från brunnen.
Det glädjer mig att jag ägnar mig åt LCC om än omedvetet 😊
 
Varför inte köra en standard frikyle installation med samma kollektor som till vp krävs en backventil och en cp om man inte vill ha brine finns det ju växlare så du kan värma med samma element.
 
thestrut skrev:
en fråga som jag tror TS har nytta av och som även jag undrar är om man kör med klämringskopplingar i hela installationen eller om man ska lära sig löda, alt hyra ett pressverktyg?

spontant känns klämringskopplingar enklast för en glad amatör, vad tror ni?
Jag kör med mjuklödning hård löder endast när det inte funkar med mjuklödning tex vid lite kvarstående vatten klämringskopplingar blir dyra men ibland måste man använda dom men inte till en hel installation.
 
smurfen72 skrev:
Varför inte köra en standard frikyle installation med samma kollektor som till vp krävs en backventil och en cp om man inte vill ha brine finns det ju växlare så du kan värma med samma element.
Det blir ju en standard frikylning till hans FTX fast utan brine och från oanvända fd vattentäkten. Nu kan man diskutera nyttan av kyla via en standardventilation men ändå.
 
Fast vid en standardlösning får ju vp nytta av varmare brine och kylan får lite kallare brine fast skillnaden är nog liten framförallt om man tvingas shunta kylan för att undvika kondens.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Borrhålet till vp lär ju bli kallare vintertid eftersom det även ska nyttjas som förvärmning. Jag är inte med på hur GK100 menar. Ska vattnet pumpas upp genom en VVX och sedan försvinna till dagvattnet?

Känns som om tråden spretar åt alla möjliga håll. Men det är ju toppen om jag får hjälp med helheten (y)
 
Det du bör tänka på i ventfallet och kylning är att luften är en ganska dålig värmebärare och flödena man har är låga så kyleffekten blir inte så stor den vägen. Många sätter en fläktkonvektor som kopplas på lite olika sätt mot kalla sidan på VP-systemet då kan man få den effekt man önskar. Därav min linje för din fria kyla via FTX med enklast tänkbara system med liten insats av material och låg driftkostnad ett sk artesiskt system, bra även för LCC och tom LCA. Värmeåtervinning vintertid ska du ordna i det fallet med en så bra VVX för luft som möjligt istället det har du igen.

För helheten tycker jag du ska tänka på ditt ackbygge och anslutningarna där så du får det både termiskt och strömmningstekniskt vettigt och TVA:n att skärpa till också.

Mycket tjat i samma spår här, men kul om du får till det vettigt och blir nöjd. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.