Vår 5 månader gamla inbyggnadsugn från Miele gav upp igår efter en genomsnittlig användning ca 4 ggr / vecka.
Den som hände var att ugnen höll på att värmas upp till 175 grader och plötsligt la av. Den är stendöd, ungefär som om säkringen gått. Fast just det här med säkring och annat har jag kollat och elen fram är inget fel på.

Vad kan ha hänt?

Har givetvis ringt och beställt service, men är lite konfunderad då en såpass dyr produkt slutar fungera så tidigt i livet. Min gamla micro inköpt för 499kr på Rusta för 8 år sedan fungerar felfritt ännu...
 
A
En gång var jag med om detta på en miele ugn
allt verkade vara rätt men det visade sig att det var huvudsäkringen i fasadskåpet som gått
 
Hm, jag har testat ugnen i andra uttag som jag vet fungerar, utan någon skillnad. På samma sätt har jag provat andra maskiner i uttaget för ugnen och de fungerar felfritt.
 
Det är bra metod, Ugnen är trasig.
De frågorna brukar man få av inköpställets support.
Men nu vet du att just ugnen är trasig.

Tycker du ska vända dej till inköpstället, som du har gjort, du har garanti.
Börjarman felsöka själv i apparaten kan det bli diskusioner om just garantin.

Troliga fel något kretskort som gått sönder. Vet ej hur det är i Miles ugnar om det finns någon inbyggd säkring...
Mycke elektronik i dagens grejer = mer som kan gå sönder...
 
Jag har kontaktat servicestället som bekräftar att det är ett garantijobb. Jag kommer inte pilla på ugnen alls. Bara nyfiken på vad tusan kan ha hänt.
Har tidigare köpt "billig skit" som aldrig har krånglat. Nu när jag väl ville satsa på lite kvalitet och design blir det såhär, inte imponerad.
 
Det finns alltid måndagsexemplar oavsett kvalite.
 
Visst är det så, bara så trist när det händer och att det händer när jag väl väljer lite dyrare grejer.
 
Min micro startade inte när jag kom hem från butiken xxx.
Ringde butiken xxx frågade om jag skulle köra ner micron. Men nej, det skulle jag inte. det kom en reparatör dagen efter som tog med sig micron, fick till baka den efter 3-dagar fullt fungerande. Ett kretskort var paj och utbytt.
den har snart gått ett år utan problem.
Var inte billigaste och inte den dyraste micron, kostade iaf. 2000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.