var börjar man om man tänkt regla upp väggar i ett gammalt hus? i vårat fall är det tillläggsissolering innåt mot ytterväggarna och regla upp innerväggarna för att gömma el. golv och tar blir nytt också! var börjar jag då? vilken vägg börjar man med? :D
 
Om det handlar om byggnadsvård obs! vård av ett gammalt hus så börjar man inte alls att regla upp väggarna överhuvudtaget. Man lägger ledningarna synligt utanpå.

Och sen lägger man inte på nån tilläggsisolering mot ytterväggarna i ett timmerhus. Det är helt onödigt.
 
i vårat fall så är huset totalt sönderrenoverat på 50 talet och att dra ny el synligt enligt 50 tals metod känns inte alls lockande då huset är byggt 1912. bor fö övrigt i norrland så att inte tilläggsisolera ger 12 gradig värme i vårat hus och snålblåst. ;)
 
C
Börja med att uppsöka närmaste byggvaruhus, inte Silvan,K-Rauta eller liknande utan modell Beijers där finner Du broshyrer,ganska så infomativa, om hur Du går tillväga. Sedan förser Du Dig med broschyrmaterial från isoleringsfabrikanter som har mycket bra infomaterial....

Carra

Som rotar ett "stort" hus och som renoverat ett antal hus tidigare
 
Jag skulle vilja slå ett slag för den lösning som jag använde mig av. Jag byggde regelstommar(45*45) liggandes på golvet som jag sedan reste mot insidan på timret. Sedan använde jag karmskruv för att fästa regelstommarna mot timret. Kanonenkelt att justera till en exakt rak vägg utan svordomar och en massa kilar/klossar.
Mvh Tommy
 
  • Gilla
KJE
  • Laddar…
Tommiz variant fungerar även med Nivellreglar av alla dimensioner (utom 10 mm plastregeln).
 
tommiz skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för den lösning som jag använde mig av. Jag byggde regelstommar(45*45) liggandes på golvet som jag sedan reste mot insidan på timret. Sedan använde jag karmskruv för att fästa regelstommarna mot timret. Kanonenkelt att justera till en exakt rak vägg utan svordomar och en massa kilar/klossar.
Mvh Tommy
Det var en elegant lösning! Då har man lärt sg något nytt idag också!
 
En applåd !
Inte för att jag behöver göra det, men det är värt att lägga på minnet.

Henrik
 
fan vilken bra grej! det ska jag göra!! supertack för tippset. ;D
 
T tommiz skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för den lösning som jag använde mig av. Jag byggde regelstommar(45*45) liggandes på golvet som jag sedan reste mot insidan på timret. Sedan använde jag karmskruv för att fästa regelstommarna mot timret. Kanonenkelt att justera till en exakt rak vägg utan svordomar och en massa kilar/klossar.
Mvh Tommy
Har du någon bild?
 
  • Gilla
Lulaua
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.