Laddomat en styrdes förut av av en termostat i pannan som slog på vid 55 grader. Så pumpen gick hela tiden så skiktningen förstördes.

Kopplade om idag så den går över rökgastermostaten.
Men började fundera på vad som händer om man ställer tempen på termostaten för högt så pannan kokar efter termostaten slagit ifrån?
Eller frågan är mer hur stor är chansen att detta sker?
 
Göran.W
Det blir ingen kokning om du ställer in termostaten på ca 120 grader som är det normala. men laddningen kommer starta tidigare om du styr den på rökgas temperatur.
En riktig laddomat styrs av en termostat i den på tex 70 grader så den skickar vatten som håller minst 70 grader hela tiden tills slutet av laddningen när temperaturen är uppe i 70 grader då den öppnar helt och laddar tankarna fulla.
Snick lösningen är en termoventil http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-laddventil-25r-60gr/ Som kommer funka mycket bättre än det du har i dag.
 
Missade att nämna att org styrningen ligger i serie så den väntar iaf till 55 grader plus. Känns som det kommer bli mkt bättre än förut iaf.
 
Göran.W
Det kommer aldrig bli bra utan en äkta laddomat eller en sån termoventil jag länkade till för när pannan är uppe i 55 grader kommer den ladda tankarna med fullt flås tills pannan temperatur sjunkit till en 50 grader ca och pumpen stannar tills den är uppe i 55 grader igen.
Flödet blir så stort när pumpen går att den slår itu skiktningen totalt.
En termo ventil eller laddomat där går pumpen hela tiden men en termostat som i en bil håller konstant temperatur på laddningen och pannan genom att strypa flödet som går till tankarna ända tills tankarna är uppe i tex 70 grader eller vad man nu har valt för temperatur på termostaten.
När tankarna då är uppe i 70 grader öppnar den helt och fortsätter ladda tankarna till högre temperatur.

Det finns inga genvägar äkta laddomat eller termoventil är ända vägen att går.
Sen är det inte bra för pannan heller att ladda den så som du gör för när pumpen startar så vräker du in kallt vatten som skapar spänningar i plåten helt i onödan.
Bara där kan du räkna bort några års livsläng.
Du kan lösa hela ditt problem med en termoventil för 686kr
Inga pengar direkt.
 
Det sitter för övrigt en laddomat mellan tank och panna. Står i första meningen i tråden.
 
Göran.W
Som jag förstod av texten styrdes den av panntermostaten och tolkade det som den bara startade en pump.
Du får ursäkta men folk kan kalla precis vad som helst för laddomat.
Släng upp en bild hur det ser ut så blir det lättare att ge hjälp.
 
Göran.W skrev:
Som jag förstod av texten styrdes den av panntermostaten och tolkade det som den bara startade en pump.
Du får ursäkta men folk kan kalla precis vad som helst för laddomat.
Släng upp en bild hur det ser ut så blir det lättare att ge hjälp.
Speciellt eftersom Laddomat är Termoventilers modell av laddventil. Laddomat är ju inte riktigt en ventiltyp, om man ska hårddra det, utan Termoventilers egen laddventil.. ;)
 
Göran.W
Om det är en äkta laddomat kan man starta den så fort pannan tändes för det skickar inget vatten ut i tankarna från pannan är upp i temperatur.
I mitt fall börjar min laddomat ladda vid 60 grader och har jag då 80 grader i topp en och 40 i botten slår den effektivt sönder skiktningen iom den skickar in 60 gradigt vatten i pann toppen.
Gissar det är det som händer hos TS och är det så är det helt normalt.
Normalt är det inget problem för man behöver inte ut så varmt vatten på elementen.
Är det ett problem kan man byta termostatpatronen till en som öppnar vid högre temperatur.
Finns ända upp till 87 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.