A
På bilden är det två kompressorer med konventionell startteknik
 
meckis skrev:
du har troligtvis en kompressor med variabel hastighet. det är en liten frekvensomriktare på detta skåp. kompressorn som är en asynkronmotor brukar få nånstans 40-100hz 3fas in till sig beroende på kylbehov. antingen är det restprodukter av pwm modulering som låter. eller så är hastigheten på rotationen som låter i vissa hastigheter. En äldre kyl/frys har on/off styrning men startlindning. kanske denna ger mindre störande ljud för dig. men då får du byta.

Det är höga toner låter ungefär som coil-whine från ett PSU. Så restprodukter av PWM-modulering. (?)

Jag får inte byta, har redan pratat med bovärden! Får inte heller en skjutdörr, därför allt detta hemfixande :)

I kombination med element med för liten kubikmeter i förhållande till vattentrycket (suuuuus!) och 70-tals fönster (släpper igenom mycket ljud) blir ljudmiljön inte bra därför tar jag en sak i taget! :)

Allt utspelar sig i "ett rum" alltså en etta med en kokvrå modell större (tänk ett litet kök) med en 120/140 cm öppning!

Det första jag reagera på när jag kom in i lägenheten vid inflytt var, vad an detta kakafani av oväsen!

Men med alla mina tweaks lösningar och möblering kommer det bli perfa (Y)

så här ser den ut, med uteplats utanför också!

11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
På bilden är det två kompressorer med konventionell startteknik
Okej! Tack! :)

http://www.cylinda.se/ProduktDetalj/3760 <- KFZ 5185D

Är ganska säker på att det är när kompressorn för frysen som körs det låter i den höga tonen.
 
Redigerat:
meckis skrev:
......kompressorn som är en asynkronmotor brukar få nånstans 40-100hz 3fas in till sig beroende på kylbehov......
Har dagens kyl/frys skåp 3-fas matning till kompressorn? Verkar som om jag har missat något där...
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
A
En del ja har inverterstyrda kompressorer för att erhålla steglöst effektuttag och därmed minskad energiåtgång.
På Electrolux sida vid sida tex. Där kompressorn kostade 12.000.- och invertern 5.000.- .
Cylinda hade det också men övergav det då det är en väldigt dyr lösning med flera sjukdomar.
 
Cylinda hade det också men övergav det då det är en väldigt dyr lösning med flera sjukdomar.[/QUOTE skrev:
Vad var det för sjukdomar de led av?
 
A
inverterkorten höll inte
och då kompressorn blev dålig gick även inverterkorten
men i huvudsak gick inverterkorten bara sönder var aldrig lönt att byta då de kostade i stort sätt som ett nytt skåp
cylinda har mycket höga reservdelspriser
 
Var det deras egentillverkade skåp?

Den erfarenhet jag har av andra märken, så fungerar kompressorerna väldigt bra. Inverterkorten är dock helt klart den svaga länken. Jag byter flest inverterkort till Samsung, men det är egentligen bara en piss i nilen jämfört med hur många skåp som är sålda. Samsung har dock väldigt låga reservdelspriser.
 
A
Cylinda har väl aldrig gjort egna skåp? Jag kommer inte i håg vad de hette så jag vet inte var de gjordes.

Danfoss TLE5,7KK3 var väl inte så lyckade?

Det är ju tur att delarna är billiga till Samsung för det går ju åt en hel del...
 
Tack så hemskt för alla svaren.

Jag har skurit ut en bit glasfiberull med 5 cm luftspalt om vardera sida, och 2-3 cm överglipa.
Blev riktigt bra! Hoppas kylningen fungerar nu. Får mäta upp baksidan i sommar så får vi tävla om vem som har det bäst kylda kylskåpet och få in lite data :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Här kommer lite bilder jag gjort, man ser kylskåpet på bild två!
Mycket nöje! (Och ja, jag är musiker)

od0rVVX.png
rsqfNQl.jpg
HI877mY.jpg
0Osuedf.jpg
gsx3v9w.png
MlS2iHf.jpg
 
Ha ha ha :)

Fina möbler :p
 
C
mrtnsko skrev:
Och ja, jag är musiker
Brukar inte musiker lida av dålig hörsel? :D
 
cpalm skrev:
Brukar inte musiker lida av dålig hörsel? :D
Jo så brukar det vara. Men jag har bra hörsel fortfarande. Men jag har tinnitus i ena örat och är ljudöverkänslig och har svårt att sortera bort ljud ibland. Ungefär som att ha ögon som ser igenom väggar. Jag hör igenom väggar.
 
Ska bara tacka för hjälpen och säga att det börjar bli klart...

feeNSJ3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.