Har tänkt bygga mig en bänk för att få upp tvättmaskin och torktumlare från golvet pga ryggproblem. Jag har varit inne på överskåp till kyl/frys men har nu bestämt mig att bygga egen konstruktion då jag vill ha 100 höga ben i något vattentålig sedan lådor i vilka jag ska gömma tvättsorteringskorgar. Och en bänkskiva överst.
Det jag undrar är hur grovt regelverk jag behöver? Kan 2"4 funka? Kanske till och med 2"2 räcker eller behöver jag ännu grövre 😰
Någon annan smart idé?
 
Inte 100 höga ben men 10cm höga...
 
Välkommen till forumet!

Bygg den där bänken mycket stadigare än vad du tror behövs. Rejäla diagonaler är ett måste.

Jag byggde än bänk baserad just på ett överskåp, med 100 mm höga ben. Den höll inte för påfrestningen när tvättmaskinen centrifugerade. Och då hade jag ändå en mini-maskin.
 
Den kommer byggas mellan två väggar och emot en vägg. Tänkte försöka förankra i betongväggen, tänker att de är nog det mest stadiga alterntivet?
Diagonaler hade jag inte ens tänkt på så de va bra! :)
 
Byggde en bänk en gång för en liten maskin i ett litet badrum. Jag kunde dansa på den utan att den rubbades en mm men när maskinen började centrifugera så blev det väldigt svajigt.
Du kan inte bygga en för stabil bänk.
Tänk som tidigare påpekat att diagonalen måste stagas.
 
torbeno skrev:
Byggde en bänk en gång för en liten maskin i ett litet badrum. Jag kunde dansa på den utan att den rubbades en mm men när maskinen började centrifugera så blev det väldigt svajigt.
Du kan inte bygga en för stabil bänk.
Tänk som tidigare påpekat att diagonalen måste stagas.
Jag ska tänka på att överdimensionera allting då. Vad hade du för grovlek på reglarna för din lilla maskin?
Diagonaler är inräknade i materialåtgången ;)
 
Jag är faktiskt inne på att bygga liknande som dig MiniMii.
Jag fick tipset att bygga med 45x95reglar runt hela och 19mm MDF skiva runt hela.
Samt att sätta den på fötter, för att förenkla städning och få det 100% jämt, då underlaget är lite kasst samt att jag kommer ha golvbrunnen under mitt skåp.

Regelverket bör byggas med X i, (enkel ritning)

___
| X |
Samt att skruva MDFskivan med max 10cm mellanrum, därefter gärna fräsa in spår för fötterna till både TM och TT så dom står stadigt och inte kan hoppa iväg.
Kan man sedan förankra den i väggen, så är det ännu bättre.

/Peter
 
MiniMii skrev:
Har tänkt bygga mig en bänk för att få upp tvättmaskin och torktumlare från golvet pga ryggproblem.
...
Någon annan smart idé?
Det här går på tvärs mot dina tankar, men jag vill ändå försöka :)

Toppmatad tvättmaskin!
Man behöver inte kröka rygg för att hitta den färdiga tvätten, och inget kan gömma sig högst uppe i trumman efter centrifugeringen, som på en frontmatad.
Och som bonus kan man stanna den och slänga in något kvarglömt, vilket aldrig går på en frontmatad.

Det är inte lika kritiskt med arbetshöjden på tumlaren. den centrifugerar ju inte iväg kalsipperna så de klistras fast i toppen av trumman.

Och att vid behov bygga en upphöjning för torktumlaren ställer inte så stora krav, då den aldrig rör sig så våldsamt som tvättmaskinen tack vare avsaknad av centrifugering.

Jag har haft först en toppmatad Cylinda, sedan en frontmatad Bosch, sedan en frontmatad Miele, och nu åter igen en toppmatad Cylinda. Känns faktiskt som att ha hittat hem igen :)
 
MiniMii skrev:
Har tänkt bygga mig en bänk för att få upp tvättmaskin och torktumlare från golvet pga ryggproblem.
Någon annan smart idé?
Hur stora lådor behöver du?
Jag använde Kviks köksmoduler och de fungerar bra. Jag var orolig att skåpen inte skulle hålla, så jag gjorde följande:

De två modulerna är limmade med montagelim och skruvade.
De höga täcksidorna är limmade och skruvade i modulerna.
Modulerna står på en fyrkantsprofil som är skruvad i väggen.
Fyra vinkeljärn är skruvade i gavlarna och i väggen. Ett vinkeljärn i varje hörn.
Bänkskiva som maskinerna står på. Skåpen är skruvade i bänkskivan.
Stödben från Ikea.

Det finns några bilder i forumet
http://www.byggahus.se/forum/tvattstuga/220933-inspiration-tvattstuga.html?perpage=15#post1851044
 
arneri68 skrev:
Hur stora lådor behöver du?
Jag använde Kviks köksmoduler och de fungerar bra. Jag var orolig att skåpen inte skulle hålla, så jag gjorde följande:

De två modulerna är limmade med montagelim och skruvade.
De höga täcksidorna är limmade och skruvade i modulerna.
Modulerna står på en fyrkantsprofil som är skruvad i väggen.
Fyra vinkeljärn är skruvade i gavlarna och i väggen. Ett vinkeljärn i varje hörn.
Bänkskiva som maskinerna står på. Skåpen är skruvade i bänkskivan.
Stödben från Ikea.

Det finns några bilder i forumet
[länk]
Ja behöver och behöver, tanken är mest att inte massa utrymmen ska gå till spillo utan att vi kan använda det till tvättsortering, jag har kikat på ditt massor av gånger! Tycker det är jätte snyggt!! Har varit hos byggvaruhuset här i området och dom har massor av utgångna köksskåp som dom rear ut, det är kopiösa mängder så det lär inte ta slut snabbt :p Tänkte dessutom komma undan billigt ;) och då genom att bygga i lösvike :D
 
MiniMii skrev:
...tanken är mest att inte massa utrymmen ska gå till spillo utan att vi kan använda det till tvättsortering...
Det blir ju minst lika jobbigt för ryggen att ha smutstvätt-förvaringen ända nere vid golvet.
 
Ja det är sant. Exakt vad som blir på vilken plats förvaringsmässigt sett, är inte spikat på något sätt. vi har tankar på att ha smutstvätt i en dubbelgarderob som vi i dags läget har gardiner/dukar/tvättmedel mm mm som vi kan flytta till det utrymmet under maskinerna. Känns mest bara synd att bygga bort förvaring.
 
MiniMii skrev:
Har tänkt bygga mig en bänk för att få upp tvättmaskin och torktumlare från golvet pga ryggproblem. Jag har varit inne på överskåp till kyl/frys men har nu bestämt mig att bygga egen konstruktion då jag vill ha 100 höga ben i något vattentålig sedan lådor i vilka jag ska gömma tvättsorteringskorgar. Och en bänkskiva överst.
Det jag undrar är hur grovt regelverk jag behöver? Kan 2"4 funka? Kanske till och med 2"2 räcker eller behöver jag ännu grövre ��
Någon annan smart idé?
jag har 2st överskåp till min TT och TVM... funkar hur bra som helst... skruva fast dom i väggen, å sen 2st alu ben i framkant.
sedan så satte jag "rama" jag in allt med dekorsida, å på ena kanten blev de en hylla med massivek hyllplan. å på toppen en laminat skiva.

https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/211082-gor-en-tvattstuga-i-kallare-m-m.html
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.