Hejsan forum. Jag kliar mig lite i huvudet just nu hon som bestämmer och hennes inredningskompis vill ha en till taklampa i samband med vardagsrum/matsals renovering.

Men hur sjutton drar jag fram el till en krok (eventuellt med en mindre takrosett) när det är stora stuckaturer (orginal i puts/bruk/betong inte modern frigolit) ska man våga spåra? Lägga utanpåliggande (synd) eller vad?

Vad hade ni andra gjort eller sett göras?!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade undvikit det. Spåra är ju det enda rätta om man ska göra detta, men taken kan innehålla det mesta som armering såsom vass och annat och kan lätt spricka upp och bli större skador när man fräser. Sen kan det vara svårt att få samma finish på en frigolitros som det gamla. Dessutom känns det i min mening bara konstigt att ha två stycken i samma rum.
 
Är den en vind ovanpå? Isåfall kanske du kan gå från det hållet och koppla in en dosa bakvägen. Eller helt enkelt bara ett borrhål rakt genom bjälklaget om det är möjligt utan att skada golvet. Du kanske kan borra dig rakt upp i en vägg, garderob eller liknande.

Annars tror jag det är en bättre idé att utgå från ett vägguttag eller kopplingsdosa och klamra upp en kulo den vägen så att man slipper skada stukaturen. Alt kan man kanske fräsa ett spår den vägen och lägga in slang och takdosa.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nej sovrum ovan...skulle komma upp ute i golvet. Håller med om allt som sagts. Tror inte jag vågar spåra, helst... utanpålioggande känns säkrare men inte riktigt rätt.

Även om jag går från väggen så är det stuckatur där med.. Taket skall målas så färgen ordnar sig & el skall spåras i väggarnas puts till annat så nedskräpning och el kommer i alla fall. Men taket är lurigt.

I alla fall tack för era tankar.
 
Ibland måste HSB inse att det finns en verklighet också :).
 
Ett alternativ är ju att göra det utanpåliggande med tygkabel och porslinsisolatorer som finns att köpa t.ex. på byggfabriken.se som säljer tillbehör och inredningar till sekelskiftes och 20-talshus. Det var ju väldigt vanligt att man drog elen synligt på detta sätt när den kom då man ville visa upp att man hade fått elanslutning.
 
Jag hade ju inte blandat in alternativ 2 och 3 i den miljön som bilden visar utan kört på alternativ 1 och använt lämplig krok och kopp för att dölja inkopplingen. Det finns ju koppar i både mässing och porslin. Det bästa alternativet hade väl dock varit att skippa belysningen helt.
 
Mikael_L
Jag tror som pelpet, att man borrar in ovanifrån och förlägger dolt i bjälklaget. Eller så skiter man i det.
Nu är det sovrum ovan, som man kanske inte vill ta upp golvet i ... ;)

Men det finns många fina och bra väggmonterade uplights, som kan ge ungefär samma ljus som en extra taklampa.
Här: Flos Pochette
CS_Pochette_04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

69921_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



ehhh, jag vet inte varför man inte kan ta bort uppladdade bilder man ångrat ... :|
 
  • 9439_pochette_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fräs ur ett spår i stuckaturen i väggen. Den borde vara hyfsat lätt att reparera med gips eller liknande. I och med att det är hyfsat raka linjer så bör det vara lätt att slipa ner en lagning så att den blir osynlig efter målning. Kanske kan ni fräsa på något ställe som redan är skadat eller fult?

Passa isåfall på att lägga in flera takdosor på olika ställen.
 
Vi ska försöka försiktigt fräsa, har en elektriker som ska komma och kolla i veckan. Han borde veta men vad säger ni? Hur mycket måste man fräsa? Tillräckligt för att stoppa i en vanlig kabel typ EKK eller måste man ha i en flex slang för FK i detta fallet?
 
Jag hade valt flexslang för flexibilitetens skull. Man vill ju inte gärna fräsa upp taket fler gånger om man kommer på att man vill ändra i anläggningen. Det borde vara lika mycket jobb att reparera ett spår oavsett om det är en eller två centimeter brett.

I mitt hus har förre ägaren snålat på två sällen och kört kabel istället för flexrör, vilket strulat till det för mig på båda ställena. Borde vara straffbart.
 
Ska du fräsa så definitivt rör. Det kommer ändå gå väldigt fort och jag tror inte skadan blir direkt mindre av att fräsa ett grundare spår. 16 mm slang är väl ganska standard så du får ju fräsa 25 djupt och 20-25 brett.
 
Mikael_L
Spikskydd har jag aldrig sett i praktiken, och framförallt vem spikar i ett tak? Bakom en taklist är ju en annan sak för en list spikar man väl i?

Spikar man in i ett rör, när man sätter upp en tavla t.ex., så lär dessutom ledarna glida undan.

Lägger man in en 16mm slang borde det räcka med att fräsa med en 17mm fräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.