Våra små ungkatter fångar näbbmöss rätt ofta. Kanske en var annan eller var tredje dag.
Det är kanske snarare dvärgnäbbmus eller mindre dvärgnäbbmus.
När väl musen är död tröttnar de på den. De äter den inte.

I dag slängde jag ut lite majs (sockermajs, mums mums!) åt hönsen, det var ju söndag.
Det har visat sig att katterna också gillar majs, konstigt nog :eek:
P1000477 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så hönor, tuppar och kattor mumsar glatt i sig som en enda stor familj.

Och nu hade vi alltså fångat en liten näbbmus. Den fick en av hönorna syn på, och grabbade tag i och sprang för livet, jagad av de andra hönsen:
P1000519 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vart musen tog vägen vet jag inte. Hönan smet till slut in i hönshuset med sitt fynd.
Vad jag har förstått äter inga djur näbbmöss, för de smakar illa.

Nåväl, min lilla värld. Här händer det verkligen saker :wow:
 
  • Gilla
geekling och 4 till
  • Laddar…
Vi har också katt. Den är en bra jägare och vill oftast visa sitt byte utanför ingångsdörren. Efter uppvisande så äts mössen upp, med ett undantag; näbbmöss lämnas orörda. Varför?
 
Kurtivan skrev:
...Efter uppvisande så äts mössen upp, med ett undantag; näbbmöss lämnas orörda. Varför?
...men smakar själva illa
Rävar och katter, liksom andra däggdjur med välutvecklat luktsinne, äter vanligtvis inte upp näbbmöss trots att de fångar dem. Katter älskar att leka med dem, men den som är oförståndig nog att äta upp en näbbmus börjar må illa. På sidan av kroppen mellan fram- och bakbenen sitter doftkörtlar som gör djuren oaptitliga.
http://fof.se/tidning/2004/5/giftigt-daggdjur
 
Vad har du för snöskottare?? Han verkar ha gjort ett väldigt bra jobb :)
 
Den första bilden är från 17 december, men den andra, med hönan och musen, är från igår, 8 februari.

Solen tog den lilla snö vi hade fått. Och det är 6,5°C ute! Våren är på väg!
Ingen snöröjning har behövts än denna vinter (y)
 
Mikael_L
Jag tror jag vill flytta jag ... :|
 
Mina föräldrars höns jagar möss de med, men jag vet inte om det är av konkurrens eller för att äta... Hoppas att det inte är för det sistnämnda...

På tal om våren så skiner solen lite här i söder, nu har jag iofs utegivaren i solen på altanen, men det är gott...! ;-)

IMG_20150209_115215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maveric77 skrev:
Mina föräldrars höns jagar möss de med, men jag vet inte om det är av konkurrens eller för att äta... Hoppas att det inte är för det sistnämnda...

Möss är mumma för hönor. Ledsen, men absolut för det sistnämda. Minidinosaurierna i hönshuset är inte vegetarianer.
 
Mikael_L skrev:
Jag tror jag vill flytta jag ... :|
Jag vet några lediga tomter...

:)
 
Mikael_L
Jag ska fundera.
Jag PM'ar i så fall. ;)
 
Fortsätter det här vädret så sätter vi potatisen i morgon (y)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Aj, saltet svider ... :confused:

;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Soligt som sagt, såg första snödroppen idag :)
Här är det dock ont om tomter... ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Krilleman
Och jag har ett par riktigt stora vind-drivor med hur kompakt snö som helst utanför garaget.

Bonden ska ringas och beställning med hjullastare med snöskopa ska göras!

Snödroppar är långt borta...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hmm.. min äldsta katt har tydligen inte läst manualen för möss , hon äter näbbmöss men inte vanliga möss.:D
Fast hon är ursäktad sedan länge då hennes mamma övergav henne för att det var något fel .
När vi fick henne för 17 år sedan så skrek hon och morrade när hon blev klappad och njöt, istället för att kurra som vanliga katter gör.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.