Jag tänkte sätta upp ett litet vindkraftverk på min mark. Frågan är dock vad som gäller för säkerheten.

Tex: Om någon skulle vara framme och få ett turbinblad på sig om det mot förmodan skulle lossna vid någon storm.??

Mer oroad är jag över kabeln som jag i så fall tänkte dra över stock och sten ca 50 meter till huset (till att börja med iaf..). Det är ju min mark men folk rör sig ju i området och det är ju minst sagt farligt om någon skulle få för sig att klippa av kabeln eller liknande...

JAg har en 1kW turbin med en generator som ger typ 230V.
 
Vad gäller säkerhet för själva snurran kan jag inget. Men kabeln får inte läggas direkt på marken, den skall antingen grävas ner eller så får du dra en luftledning.

Det finns iofs kablar som har tillräckligt skydd för att få läggas direkt på marken, men de jag har sett är rätt exotiska, avsedda för miltära installationer. I princip så är de utförda med en eller flera extra strumpor av härdad ståltråd (pianotråd som flätas). Jag fick koppla en sådan när jag gjorde militärtjänst. tog en halv dag bara att skala kabeleländet.
 
Ok... Gäller det även egna tomten?? Är det ok om man kommer under någon viss spänning??
 
Det gäller givetvis även på tomten. Och för att tillåtas ligger nivåerna så lågt i spänning, ström att du inte har så mycket nytta av det. Du begränsas av 50 V, 10 A eller 200 VA vilket som först skär av tex 50 V 4 A eller 20 V 10 A.
 
Ok men ja får ju stå och klyva ved med en 20m kabel som ligger ute i veckor så i labbsyfte så borde det la va ok men det är väll en gråzon ...
 
Du kan ju skaffa någon enkel typ av skyddsrör för kabel att dra den i så blir det mindre gråzon om du inte låter det bli permanent. Att bara låta kabeln ligga så annars är på gränsen till oansvarigt skulle jag tycka. Klyven kör du väl inte dygnet runt eller helt utan uppsikt och drar ur kontakten då den inte används så det är lite annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.