anders07 skrev:
Alternativt köper du en NAS med speglade diskar så är du också säker...
Man är inte så säker med en NAS. Jag sitter med NAS, med två speglade diskar, där ethernet-porten har lagt av och jag kan inte komma åt filerna på diskarna. Jag har alla mina foton i den och lite annat :(
Har gjort några försök att komma åt filerna genom att sätta en av diskarna i en kabinett och kopplat in den i laptopen, men utan framgång. Ska försöka mer när jag känner att jag har tid med det.
 
hsd
DANNE_K_ skrev:
Man är inte så säker med en NAS. Jag sitter med NAS, med två speglade diskar, där ethernet-porten har lagt av och jag kan inte komma åt filerna på diskarna. Jag har alla mina foton i den och lite annat :(
Har gjort några försök att komma åt filerna genom att sätta en av diskarna i en kabinett och kopplat in den i laptopen, men utan framgång. Ska försöka mer när jag känner att jag har tid med det.
har Du inte USB på NAS:en
annars är det ju bara att fixa porten....och dina filer är kvar:D
 
J
DANNE_K_ skrev:
Man är inte så säker med en NAS. Jag sitter med NAS, med två speglade diskar, där ethernet-porten har lagt av och jag kan inte komma åt filerna på diskarna. Jag har alla mina foton i den och lite annat :(
Har gjort några försök att komma åt filerna genom att sätta en av diskarna i en kabinett och kopplat in den i laptopen, men utan framgång. Ska försöka mer när jag känner att jag har tid med det.
Prova att sätta dom i en dator med Linux. Då är chansen större att du kan läsa filerna. Ibland har tillverkaren proprietära system, men Linux brukar kunna läsa det mesta.
 
Redigerat:
Har man en NAS som just "backup" så betyder ju det att filerna även finns nån annanstans. Har ethernet-porten på NASen lagt av är det ju bara att skrota den och skaffa en annan och spara ner nya kopior på den.

Har man bara filerna ligger på en NAS så är det inte en "backup".
 
hsd
Nerre skrev:
Har man en NAS som just "backup" så betyder ju det att filerna även finns nån annanstans. Har ethernet-porten på NASen lagt av är det ju bara att skrota den och skaffa en annan och spara ner nya kopior på den.

Har man bara filerna ligger på en NAS så är det inte en "backup".
Så används NAS ofta ,som en hemmaserver för tillgång av filer från valfri dator
 
Ja, men då är det ju ingen backup, en backup har man ju just för att man inte ska bli av med filer för att en viss hårdvara fallerar. En trasig nätverksport eller en havererad disk är ju "samma sak": Hårdvara som gått sönder.
 
hsd
Nerre skrev:
Ja, men då är det ju ingen backup, en backup har man ju just för att man inte ska bli av med filer för att en viss hårdvara fallerar. En trasig nätverksport eller en havererad disk är ju "samma sak": Hårdvara som gått sönder.
Man kör med raid (dubbla diskar)

om något händer med port eller så kan man byta den enheten eller hela kabinettet
 
hsd skrev:
Man kör med raid (dubbla diskar)
Men RAID är inte ett backupkoncept, i fallet med speglade diskar är det en fråga om att undvika nertid i samband med en diskkrasch. I viss mån kan det rädda dig från dataförlust, men det finns betydligt bättre strategier.
 
hsd skrev:
har Du inte USB på NAS:en
annars är det ju bara att fixa porten....och dina filer är kvar:D
Det finns 3 USB-portar men vad jag förstått så går det inte att få tag på filerna via dem. Det är en Netgear ReadyNAS Duo som jag har.
Hur fixar jag ethernet-porten? Ska jag löda dit en ny? Jag har i och för sig funderat på att skruva isär burken och se hur det ser ut.

Jocke Best skrev:
Prova att sätta dom i en dator med Linux. Då är chansen större att du kan läsa filerna. Ibland har tillverkaren proprietära system, men Linux brukar kunna läsa det mesta.
Ja, filerna på diskarna är Linux-filer.
Jag lånade en kabinett och kopplad in den i min laptop och körde Ubuntu via USB-sticka, men disken dök inte upp någonstans. Jag har nu köpt en egen kabinett och ska nån dag testa med den.

Jag har varit i kontakt med Netgears support och fick då rådet att sätta diskarna i en Linux-dator eller köpa en likadan, begagnad NAS-burk. De nya modellerna skulle inte funka. Jag kollade på blocket efter det, men priset låg från 1000 kr och uppåt. Det tyckte jag var för dyrt.
Med den lånade kabinetten så testade jag två program. Linux reader och R-studio. Båda tog 9 timmar på sig att scana en disk. Jag kunde efter det se filerna, men för att kunna föra över filerna till datorn så är jag tvungen till att köpa programmen.
 
hsd
Vilket elände
kolla på tradera
 
DANNE_K_ skrev:
Ja, filerna på diskarna är Linux-filer.
Jag lånade en kabinett och kopplad in den i min laptop och körde Ubuntu via USB-sticka, men disken dök inte upp någonstans. Jag har nu köpt en egen kabinett och ska nån dag testa med den.
Hmm, din NAS kör ett vanligt ext3/ext4 filsystem, så vilken modern linuxdistribution som helst skall bara kunna montera diskarna rakt av. Kan du något om Linux? Annars så får vi guida dig steg för steg. Har du kollat exv. den här tråden? http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=35153
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Hmm, din NAS kör ett vanligt ext3/ext4 filsystem, så vilken modern linuxdistribution som helst skall bara kunna montera diskarna rakt av. Kan du något om Linux? Annars så får vi guida dig steg för steg. Har du kollat exv. den här tråden? [länk]
Jag har inga större kunskaper om Linux.
Tack för länken. Jag ska ta en närmare titt på den tråden och testa det programmet när jag känner att jag har tid att sitta med det. Jag känner ingen panik över att få tag på mina bilder eftersom jag vet att de finns i diskarna :) så det kan dröja innan jag tar tag i det. Måste ju även köpa något nytt att föra över allt till också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.