Villaolja är inte närmelsevis så brandfarlig som etanolen.
 
Mattiaz skrev:
Tva är ett hembygge som slängdes ihop lite snabbt. VVX:en är en sådan här med 32 plattor [länk]

Måste få till en vvc till bostadshuset också.

Ang slangarna så tror jag det fuskas rätt rejält med det... Dessutom sitter det väl slangar internt i själva pumpen?
I min IVT är det kopparrör inne i maskinen, och monteringsfirman har satt kopparrör fram till mina brine som slutar precis innanför väggen (1dm in, cirka)
 
Ska det vara någon vits med icke plaströr så borde väl kopparrören gå hela vägen genom väggen?
 
Mattiaz skrev:
Ska det vara någon vits med icke plaströr så borde väl kopparrören gå hela vägen genom väggen?
:) hehe, du har nog rätt, men, i mitt fall hade det varit ganska jobbigt då rören kommer in vid golvnivå i källaren.
 
du har inte möjlighet att gräva ner jordvärmeslang själv? där kan du spara en hel del jämfört med att leja borrning.

såg ju att du skulle anlägga gräsmatta så varför inte lägga ner jordvärmeslang själv först?
 
Jordvärme är inte aktuellt av flera orsaker.

Hur stor diameter är det på borrhålet? Går det att få i dubbla kollektorer?
 
Redigerat:
110 mm brukar vara standard, men vissa kan borra med 140 också.

Det som i huvudsak begränsar energiuttaget är bergets värmeledningsförmåga och den blir inte bättre av mer slang. Ska man tro reklamen så kan du få ut lite mer energi genom att använda en sk. sk. turboslang som har bättre värmeledningsförmåga än PEM-slang. http://www.muovitech.com/pdf/turbo.pdf
 
Den var tänkt till att koppla till vätskebatteriet i ventilationen i så fall.
Mer ett hobbyprojekt på sidan av :) Annars hade jag, som jag tidigare nämnt, tänkt nyttja det gamla borrhålet för dricksvattnet och lagt det i serie med en jordvärmeslinga.
 
Du ska väl inte värma brunnsvattnet i onödan med jordslinga om du ska frikyla?
 
Nä, brunnen används inte. Har kommunalt vatten.

Missförstod nog ditt svar... brunnen är inte särskilt djup så det är nog inte så mycket energi tror jag. Sedan används samma slint på vintern för att förvärma uteluften.
 
Redigerat:
Sätt en värmeväxlare på köldbäraren till ditt nya borrhål istället och använd det till FTX:en både för förvärmning och kyla. Du får betydligt bättre kyleffekt från borrhålet än markslinga.
 
Hm, Det hade ju varit riktigt smart! Ingen risk för att flödet till vp blir för litet?
 
Mattiaz skrev:
Nä, brunnen används inte. Har kommunalt vatten.

Missförstod nog ditt svar... brunnen är inte särskilt djup så det är nog inte så mycket energi tror jag. Sedan används samma slint på vintern för att förvärma uteluften.
Det är brunnens vattenföring som avgör och inte så mycket volymen som står i den. Den funkar bra både för kylning och förvärmning, du behöver ett ganska litet flöde för den effekt du behöver till FTX Har du inte den redan så se isf till att överdimensionera batteriet på ett vettigt sätt dvs större yta men med lågt luftmotstånd gäller att se lite till LCC och SFP i de här fallen också. Du bör ställa det i relation till de mer omständiga installationerna om du ska nyttja ditt borrhål särskilt driftekonomin.
 
Vattenbatteriet är så stort som jag fick plats med. Hur menar du med vattenföring? Vad är LCC och SFP? Installationen blir i stort sett likadan förutom att det blir en lite längre kulvert till en vvx till köldbäraren. Men det får ju inte ställa till det för vp:n
 
Mattiaz skrev:
Hm, Det hade ju varit riktigt smart! Ingen risk för att flödet till vp blir för litet?
Nej det ska inte vara någon fara om du inte borrar djupare än 200 meter i vart fall och inte har långt mellan borrhål och pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.