Ventilationen i mitt duschrum är så gott som obefintlig, det blir imma överallt efter en 2 minuters varmdusch. Sätter jag en bit toapapper framför ventilen så rör den sig knappt, släpper jag så faller den till golvet direkt.

Huset är byggt 1942. Köksventilationen fungerar bra, där sugs pappersbiten fast om jag släpper den. (y)

Finns det något jag kan testa själv? Eller ska jag kontakta ordföranden i BRF direkt?
 
Det är klart att det blir imma när du duschar.
Den viktiga frågan är hur det ser ut en timme efter duschen.
Börjar det torka, imman försvinner från fönstret osv.

Ett tips är att lämna duschrumsdörren öppen på glänt.
Det kan ju vara tilluften till rummet som är dålig när dörren är stängd.
 
Kontakta BRF innan du gör något med fläktar, etc.

Och Nej, det behöver inte bli imma på fönster, speglar, etc. Vi har i både huset och fritidshuset fuktstyrda fläktar och utsug i anslutning till dusch via frånluft med takkanal. Man kanske kan se en antydan till imma innan fläkten startar, beroende av årstid, men den försvinner nästan direkt.
Men separata fläktar är säkerligen inte något som fungerar i lägenheter om det är gemensamma kanaler.
 
Är ventilen rengjord?
 
KnockOnWood: Jag duschar med dörren på glänt, det tar då cirka 2-3 minuter för imman att försvinna.

AndersS: Exakt, jag får inte göra mer än att rengöra ventilen. Den var dock redan ren.

Campar: Yes.
 
Redigerat:
Jag har nu upptäckt att ventilen i badrummet BLÅSER UT luft i badrummet...väldigt, väldigt svagt men ändå. Ska den inte suga in fuktig luft?!
 
Är fönster och dörrar helt täta? Om det inte finns någon tilluft finns risken att någon frånluftkanal börjar agera tilluft. När sedan kanalen blivit nedkyld vill den gärna fortsätta med tilluft. Det problemet hade jag emellanåt i en ventil i en lägenhet från 30-talet.
 
Det är inte så att någon annan lägenhet har fått en fläkt monterad och som nu trycker ut luft hos er andra om det är gemensamma frånluftskanaler? Bara en tanke.

Låter som det nu blivit en fråga för Brf att undersöka om ventilationen inte fungerar i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.