Ska lägga ett massivt furugolv på reglar. tyvärr sitter inte reglarna i våg.. eller snarare dom sitter olika och är inte helt raka vilket resulterar i att det blir en glipa på 1-10 mm om man lägger passet över 4 reglar.

Det gamla spångolvet som låg i rummet innan knarrade och jag börjar ana varför..

Nu vill jag inte att mitt nya golv ska knarra så då undrar jag hur man går till väga för att rikta upp reglarna.

Till saken hör att jag tänkt lägga halva golvet först och ha spånet kvar på andra halvan av rummet. Detta pga utrymmes brist.


Kan man tex spika på lister / masonite remsor ovanpå reglrana där det är för lågt?

-eller-

lim / skruva på nya reglar vid sidan av befintliga? Detta blir lite bökigt då jag tänkt göra golvet i etapper...

- eller-

finns det ngt enklare / bättre sätt?

Någon som har en uppffatting på hur mycket det får skilja mellan reglarna?
1,3,5 mm?

cc 60 cm
glov 25 mm
 
Kan man tex spika på lister / masonite remsor ovanpå reglrana där det är för lågt?
Så kan du göra, eller som du skrev spika nya regler i våg på de gamla. Jag känner inte till något annat sätt, men har själv tillämpat det i ett gammalt hus.
 
Jag skulle nog sätta nya reglar på sidorna. Gjorde likadant i mitt förra hus och det blev helt Ok. Slut på knarr också.

Uffe
 
Räcker det inte med lite masonite då? Kommer det att tryckas ihop med tiden?
 
Hehe...det där kan bli riktigt roliga jobb - NOT. Är själv i slutfasen av något liknande.
Men hur petig man behöver vara beror ju på vad man ska ha ovanpå också.

I mitt fall ska jag ha golvvärme + klinker i vårt blivande kök (hittills matsal, befintligt kök är för litet för oss) med träbjälklag cc 60. Då måste jag ju se till att det är både stadigt och jämnt. Rev upp golvet (7 lager - spån, korksmulepapp, frigolit, masonit, plastmatta, lumppapp, laminat) för att komplettera till cc 30. Fann att befintligt bjälklag var snett och vint -  diff > 2 cm mellan högsta och lägsta punkt, syllen på ena sidan högre än den andra och sluttande mot ena änden. Dessutom svackade alla bjälkar på mitten.

P g a avloppsrör och annat som var i vägen var det omöjligt att sätta på nya reglar på sidorna av de gamla, jag skulle aldrig få ihop det så att golvvärmeskivorna får stöd under kortskarvarna.
Jag konstaterade att på ena sidan - över den "bättre" sýllen - var bjälkändarna i stort sett i nivå, +/- någon mm. Det fick bli nollnivån.
Med hjälp av laserpass mätte jag hur mycket för hög/låg varje bit av varje bjälke var i förhållande till den nivån.
Sen tog jag ned det som var för högt. Med elhyvel där det gick men intill väggen där elhyveln inte kom åt fick det bli stämjärn.
Sen kom det som var för lågt. För att få en jämn nivå att sala på hyvlade/stämde jag ur de partierna till -6 mm jämfört med nollnivån.
Sedan sågade jag till remsor av 6 mm masonit och limmade på. Kände mig också osäker på om masonit kan tryckas ihop, så jag tog av den som legat i det nu upprivna golvet, för jag tänkte att har den legat där sen -81 har den nog redan tryckts ihop så mycket den kan.

Ett jäkla jobb. "Roligast"  >:( var de två bjälkarna intill resp kortvägg för där kom ju inte hyveln åt alls...det blev stämjärn över hela längden, tog två hela dagar per bjälke...
...och allt detta tog sån tid, så när det blev dags att sätta i de nya bjälkarna hade de legat i varmgaraget i två månader. Och SLAGIT sig.  ;D >:( ;D Ja, i höjdled också (alltså det som är höjden när de sitter på plats). Dem monterade jag med den buktiga sidan uppåt, så behöver jag bara hyvla ner dem på mitten.

Nu håller jag på att kottla efter kanterna. Det är litet bökigt p g a att både gamla och nya bjälkar är vridna hit och dit. Men snart kan jag äntligen börja lägga golv efter flera månaders underarbete (har bara möjlighet att jobba på helgerna).

Det här berättar jag inte för att säga hur man ska göra...utan för att skildra vilket hästjobb det kan vara för en gröngöling som jag att rikta ett bjälklag. ;)
 
  • Gilla
LinaW123
  • Laddar…
Martin_B
Jo, gammal tråd jag vet... :)

Farzan skrev:
Det här berättar jag inte för att säga hur man ska göra...utan för att skildra vilket hästjobb det kan vara för en gröngöling som jag att rikta ett bjälklag. ;)
Hahahaha, härlig berättelse. Jag förstår exakt hur du känner. Det kan vara riktigt fruktansvärt att förstärka/rikta upp gamla bjälklag, speciellt om det skall bli ett bra resultat. Man behöver inte vara gröngöling för att det skall bli ett hästjobb, det blir det ändå när man får riktiga specialare till arbetsobjekt!



Ett jäkla jobb. "Roligast" *>:( var de två bjälkarna intill resp kortvägg för där kom ju inte hyveln åt alls...det blev stämjärn över hela längden, tog två hela dagar per bjälke...
Ett annat tips här, är att ta bort överflödigt trä, dvs. allt över "0-punkten", genom att såga med en cirkelsåg. Får man bara fäst en styrbräda som är helt i våg och ställt in höjden exakt, så är det bara att köra cirkelsågen längs med syllen på de ställen det går (jo jag vet, rör till radiatorer och annat roligt i vägen), och sedan ta det sista med stämjärn och rasp. Det går betydligt fortare än stämjärn hela vägen, plus att det blir jämnare samtidigt.


...och allt detta tog sån tid, så när det blev dags att sätta i de nya bjälkarna hade de legat i varmgaraget i två månader. Och SLAGIT sig. *;D >:( ;D Ja, i höjdled också (alltså det som är höjden när de sitter på plats).
Haha ja, jo,.. den är rolig den med. Lika kul varje gång :D
Ändå är man lika lat varenda gång med att fixera de rakt medan de torkar, så de inte riskerar att slå sig.
 
  • Gilla
Razmuz100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.