Känner mig helt nedslagen idag!

Bor i Vallentuna och lämnade i måndags in bygglovsansökan för ett 1,5-planshus i utomplansområde. Frågade innan den skickades in hur lång tid vi kunde räkna med innan bygglov. "10 veckor som handläggningstid + lite väntetid innan en handläggare hinner öppna ert ärende" fick vi som svar.

Idag ringde jag för att fråga hur länge vi kommer behöva vänta innan vårt bygglovsärende öppnas och fick till svar att det kommer dröja ca 2 månader! Och att vi ska räkna med att behöva komplettera och det kommer att ta X antal veckor och sen börjar de 10 veckorna ticka nedåt. Alltså kommer vi inte ha vårt bygglov förrän framåt midsommar?

Är inte detta extremt? Jätteroligt för ung barnfamilj som får stå med dubbla boenden... :/ Finns det inget som reglerar hur länge kommunerna får vänta med att börja handlägga bygglovsärenden?
 
Oj 2 månader låter jäkligt länge ( så länge behöver dom väl inte dricka kaffe på byggnadskontoret). Fick mitt bygglov för två veckor sedan för en utbyggnad på 50kvm, tog ca 11 veckor, nu väntar jag på startbesked, det tar säkert en månad till, kontrollansvarig ska göra en kontrollplan som ska presenteras för kommunen innan man får börja bygga, ring och tjata på dom... Fredde
 
Nejnejnej! 10 v är lagkravet, de kan inte räkna från att handläggaren påbörjar ärendet. Det ska räknas från att det ankomsstämplades.
 
olofh skrev:
Nejnejnej! 10 v är lagkravet, de kan inte räkna från att handläggaren påbörjar ärendet. Det ska räknas från att det ankomsstämplades.
Ja det är riktigt men tyvärr så finns det en möjlighet för handläggaren att, innan de 10 veckorna gått, begära in kompletterande uppgifter och då lägger man på 10 nya veckor. Helt enligt reglerna.

Vissa kommuner ser det som en serviceuppgift till sina invånare och gör det så snabbt som möjligt t.o.m på 4-5 veckor men sen finns det kommuner som är så underbemannade att dom medvetet begär in någon skituppgift för att kunna utöka tiden med ytterligare 10 veckor.

Så om TS har otur och får en tjurig handläggare kan det ta 20 veckor dvs precis som TS säger till midsommar.
 
Alltså ingen kommer överhuvudtaget att ens öppna vår ansökan förrän om två månader... SEDAN kommer de begära in kompletterande uppgifter: "i princip alla behöver komplettera, så det kommer att ta tid" och sen börjar 10 veckor att ticka :/ Så på henne lät det som att vi får räkna med 5-6 månader totalt...

Helt galet? Och vad kan man göra liksom? Ingenting...
 
Mikael_L
Flytta till annan kommun, är det tråkiga svaret ... :confused:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det du kan göra, är att försäkra dig om att din ansökan är 100% komplett och inget är utelämnat för då gäller i princip 10 veckor. Problemet att om dom vill trilskas kan dom nästan alltid hitta något fel på en ritning eller handling.
 
O
Jag hörde någonting om att de måste finnas någon substans i kraven från kommunen för att de ska kunna förlänga tiden. Men jag vet inte alls...

Men oavsett, 10 veckor gäller ifrån det att bygglovet inkommit. Frågan är vad blir straffet för kommunen om det tar längre tid?
 
Egentligen är det värre än så för det heter att dom snarast skall titta på ansökan och fastslå om den är bygglovspliktig samt om den är komplett. Om den inte anses komplett så får man tillbaka den för komplettering när den är kompletterad eller anses komplett så får man sitt mottagningsbevis och då börjar tiden räknas dvs 10v.
Men sen kan nämnden i vissa fall kräva mer uppgifter eller andra upplysningar och då tillkommer max 10 v.
Så från datumet på mottagningskvittot kan det i värsta fall gå 20 v, men normalt 10v.

Vad som är "snarast" är det nog ingen som vet för det finns ju i många andra krav när det gäller myndigheter utan att man har en bestämd tid för det. Men det borde ju inte vara mer än 1-2 v.

Och straffet blir väl inget antagligen.............:mad:
 
Vallentuna är lite sega... Tog drygt ett halvår för oss att få lovet andra ansökan, iofs har vi lite speciellt hus. Ska ni bygga i Sundby? :)

Ett tips är att kolla med bygglovschefen eller tom ordföranden i nämnden om de kan hjälpa till. De har iofs bytt ordförande tror jag så jag vet inte hur den nya är. De kör ganska inofficiella möten där politiker och tjänstemän är inblandade så det kan funka att blanda in flera personer så de får upp ärendet i "medvetandet".
 
För oss i Göteborg har det gått 7.5 månad sedan vi lämnade in ansökan. och kommunen kan ännu inte uttala sig om ifall den är komplett.
Tre gånger har det gått 10 veckor efter vi lämnat in reviderade handlingar , och sedan har de begärt kompletteringar igen.
Man sitter här och både gråter och gnisslar tänder...
 
Sen gnälls det att vi bygger förlite! Ja jisses, o inte undra på att det sker svartbyggen lite nu och då!

Kanske man själv ska söka redan nu så man hinner sätta plintar innan tjälen kommer igen :/
 
J-O anmäl kommunens hantering av bygglov!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.