Jag har som ni ser ställt den på 30 grader, syftet med detta är att konstatera att den automatiska shunten inte fungerar och jag fattar inte vad jag ska göra för att få den att fungera? Jag ser att "dosan" i pannrummet har kontakt med "dosan" uppe i huset därför att önskad temperatur anges på displayen nere i pannrummet. Men vad ska jag göra nu? Den manuella shunten fungerar så det är rätt temperatur just nu men om temperaturen ute eller temperaturen i ackumulatortanken skulle ändras så blir det, fel temperatur inne. Om jag har förstått det rätt så ska "ratten" på dosan längst ner till vänster ("dosan" med röd blott på) vrida sig själv om alla fungerar? och det gör den inte :confused: DSCI0340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCI0339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCI0341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om tråden är startad på "fel ställe" så är någon jätte snäll, om hen flyttar den till rätt "ställe" åt mig
 
Öppnar den shunten åt rätt håll?

Tror man kan ändra i menyerna vilket håll den skall öppna åt
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag tror att den öppnar den åt rätt håll därför att den manuella shunten fungerar....Men jag känner igen det där med att det går att ändra i menyerna...Jag har inte prövat att ändra riktning eftersom att det blir varmt i hus. Men tror du att det är någon mening med att prova att byta riktning ändå?
 
Jag har ringt till deras support, och jag klickade runt i menyerna lite medans jag pratade med dem, vi kom ingen vart, och det slutade med att de skickar mig en ny. Det är vad jag kallar jag servis :)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Nu har jag fått hem den nya, men jag kan inte få tag i en hantverkare som vill hjälpa mig, de som satte dit den är inte intresserade.

Jag och min far ska ha ett projekt nästa helg, och byta ut den.

Är det någon som har gjort bytt en sådan? Tycker ni att den här manualen är tillräcklig och lättbegriplig?
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu har jag fått hem den nya, men jag kan inte få tag i en hantverkare som vill hjälpa mig, de som satte dit den är inte intresserade.

Jag och min far ska ha ett projekt nästa helg, och byta ut den.

Är det någon som har gjort bytt en sådan? Tycker ni att den här manualen är tillräcklig och lättbegriplig?
Vilken del är det som du fått ny?
Är det den med ratten är det bara att lossa skruven i mitten så kommer den loss, sedan sitter den med en kabel till styrenheten (som jag inte ser på dina bilder). Jag har ratt-dosan och en dosa där alla kablar samlas i, har du inte den? Oavsett så är det bara att koppla ur sladden, en liten skruvmejsel behövs, och byta ut och sätta tillbaka på samma sätt.. Bör inte vara några problem..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det är rattdosan som inte fungerar tror jag, men jag har fått allt du ser på bilden nytt skickat till mig.


Jag är inte helt säker på vad styrenheten är för något. Jag kan ta en bild på vad jag tror är styrenheten, och lägg ut i morgon.
 
DSCI0354.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCI0355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara så att man ser styrenheten på någon av dessa bilder?
 
Jag bara måste spamma lite med en härlig bild på lite skum konst eller om det är skumkonst ;)


DSCI0356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Nej, man ser en cirkulationspump och en temperaturgivare på framledningen för värme förutom en del rör och delar. Givaren däremot bör gå till styrenheten så följ kabeln från den så hittar du nog rätt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Du har en variant med trådlös innegivare, styrenheten är den som sitter ihop med motorn, den lådan med skärm och knappar som sitter precis bredvid shunten.

Innergivaren kan du byta utan att göra nåt mer sen, samma med själva motorn. Ska du byta styrenheten så gå igenom alla menyer och skriv upp värdena på papper och skriv in samma i den nya så är du hemma sen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
xdigger skrev:
Du har en variant med trådlös innegivare, styrenheten är den som sitter ihop med motorn, den lådan med skärm och knappar som sitter precis bredvid shunten.

Innergivaren kan du byta utan att göra nåt mer sen, samma med själva motorn. Ska du byta styrenheten så gå igenom alla menyer och skriv upp värdena på papper och skriv in samma i den nya så är du hemma sen.

Jag tror ju att det är motorn som ska bytas och vi börjar där.

Med värden så menar du tid, datum önskad temperatur och så?
 
Nu har vi bytt den det vekar som om allt fungerar :) Det enda som är ett litet frågetecken är om shunten var rätt inställd när vi satte fast motorn.

Låt oss säga att den var för mycket öppen, är det ett problem? Kan det bli så att den inte kan stänga sig helt i så fall?

Förstår ni frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.