Hej!

Vi har nu bott i ett drygt år i vårt hus som är ca. 100m2 enplan med lika stor källare. Huset har direktverkande el med genomgående gamla radiatorer från 60/70-talet utan thermostat utan bara gamla vred.

Frågan är vad vi ska göra för att få så ekonomiskt och effektivt värmesystem som möjligt? Under 2014 hade vi visserligen bara 22000 kronor i elkostnad men nu väntar vi tillökning och elförbrukningen lär öka.

Att byta till vattenburet och borra bergvärme kan väl inte vara lönt? (250 000)

Luft/luft värmepump kanske? Vilken modell ska man skaffa isåfall?

Ska man satsa på att byta elementen? Vi har fem element om man inte räknar med dem i källaren. Jag har kollat lite och de verkar kosta typ 2000/element. 10 000 totalt för nya element känns inte så dyrt men hur mycket gör det på elförbrukningen?

Jag tycker det är en djungel allt detta med värmesystem så skulle vara kanon om några här på forumet som har bra koll skulle kunna hjälpa mig!
 
Byta element mot nya sänker inte elkostnaderna nämnvärt. Element gör el till värme till 100% och har samma verkningsgrad, men nya gör det lite mer behagligt.
Det absolut billigaste är en Luft/luft VP, kanske två för hela huset. Räkna med 15-25 kkr/styck. Har dock fula utedelar som låtar för grannarna. Behåll några element för köldknäpparna.
Att byta till vattenburet har ni med källarplan goda förutsättningar. Ett vattenburet element kostar 3-10 kkr beroende på storlek och snygghet. Att dra rören i en källarvåning kan inte kosta vansinnigt mycket.
En bergvärmeanläggning för det lilla huset med 100-110 m borra kostar förmodligen under 130 kkr, lägg till rör och vattenburna element så blir det kanske 200 kkr totalt.
Bergvärme ökar värdet på huset betydligt. Den dagen ni ökar familien ännu mer kommer ni att byta till större hus och då får ni tillbaka kanske inte hela investeringen men en stor del. Och många fler spekulanter.
Kör på vattenburen bergvärme.
 
  • Gilla
kv05lama
  • Laddar…
Någon termostat lär det vara på elementen även om de är gamla. Den kan vara dålig precision på, och nya termostater kommer högst troligt att vara noggrannare. Man kan skaffa moderna termostater till befintliga element, men det bör i första hand ses som en komforthöjare. Elförbrukningen kommer inte att minska speciellt mycket. Nya element kan man skaffa om de gamla är repiga och fula eller om de fungerar dåligt, men det är inte heller något som kommer att ge en stor besparing.

Att komplettera med en luft luftvärmepump är enkelt och ett förhållandevis billigt sätt att minska elförbrukningen. Den kan ibland klara hela uppvärmningen, men gör det vanligtvis inte. Därför har man kvar elementen, men stänger av dem. När luftvärmepumpen inte räcker till så kan man slå på dem tillfälligt.

Vattenburet och bergvärme är ett tekniskt bättre system som kommer att sänka förbrukningen mer. Dock är det främst vid stora energibehov som det ger en besparing i pengar. Det är nog tveksamt om det är ekonomiskt för din del.
 
  • Gilla
kv05lama
  • Laddar…
Med värmepump minskar du elförbrukningen med 40-60% beroende på hur mycket hushållsel du förbrukar (som inte påverkas av uppvärmningssättet). LuftVP lever kanske i 10-15 år, bergvärme lever i 20-30 år, vattenburet system i 30-60 år.
Jag skriver avsiktligt minskning i elförbrukning och inte kostnader för ingen kan sia om framtida elkostnader. Därför är de flesta beräkningar om återbetalningstider mm oseriösa.
Men Avemo kan ha en poäng i att ert hus är för lite för att kunna utnyttja den stora fördelen med bergvärme.
Med min erfarenhet hemma hade jag gjort det i alla fall.
 
  • Gilla
kv05lama
  • Laddar…
Vi hade ett liknande hus och satte in en luft/luft-vp. Ekonomiskt blev det bra och elförbrukningen minskade drastiskt (mer än säljaren "lovade"). Däremot fick vi på köpet en urful utomhusdel och ett ständigt sus i huset. Personligen tycker jag inte att det var värt det. Idag hade jag nog valt att byta till nya elradiatorer istället, även om förbrukningen inte blir speciellt stor. Alternativet byta till vattenburet system beror ju lite på hur länge ni planerar att bo kvar. För oss kändes det onödigt eftersom huset ändå var ett tillfälligt boende under ett par år.
 
Avemo skrev:
Någon termostat lär det vara på elementen även om de är gamla. Den kan vara dålig precision på, och nya termostater kommer högst troligt att vara noggrannare. Man kan skaffa moderna termostater till befintliga element, men det bör i första hand ses som en komforthöjare. Elförbrukningen kommer inte att minska speciellt mycket. Nya element kan man skaffa om de gamla är repiga och fula eller om de fungerar dåligt, men det är inte heller något som kommer att ge en stor besparing.

Att komplettera med en luft luftvärmepump är enkelt och ett förhållandevis billigt sätt att minska elförbrukningen. Den kan ibland klara hela uppvärmningen, men gör det vanligtvis inte. Därför har man kvar elementen, men stänger av dem. När luftvärmepumpen inte räcker till så kan man slå på dem tillfälligt.

Vattenburet och bergvärme är ett tekniskt bättre system som kommer att sänka förbrukningen mer. Dock är det främst vid stora energibehov som det ger en besparing i pengar. Det är nog tveksamt om det är ekonomiskt för din del.
Vårt huvudspår just nu är att skippa bergvärmen för tillfället. Sätta in en luftvärmepump och byta radiatorerna (finns fem stycken och de är gamla och fula) kanske allt som allt går på 30 000 kronor eller nåt sånt efter ROT. Enligt vattenfalls beräknare för luft/luft-vp så är break even efter ungefär tre år och på fem år har man gjort en besparing på ca. 15 000 kronor.

Vi har vaga och långsiktiga planer på att eventuellt bygga ut men det är först om kanske 10 år, då kan man ju ta det ett varv till och se lite hur marknaden ser ut då, kanske har det kommit nya produkter som gör att man då gör ett annat val.

Några frågor om luft/luft-pumpar:
- Är det någon som kan rekomendera någon särskild modell?
- Om jag förstått det rätt kan utedelen stå relativt långt från innedelen, drar man rör då utvändigt eller hur funkar det?
- Var i huset ska man placera den?
- En del säger att en pump låter mycket, hur är det med ljudnivån för både inne- och utedelen?

Tack så mycket för er hjälp!
 
Utedelen låter en hel del, så sätt den så att den inte stör vår, höst och vinter. På sommaren är den avstängd, därför är det inget problem att ha den nära altanen. Den ger en del vibrationer, så stabil vägg (stenvägg) eller markstativ är att föredra. Innedelen bör sitta högre än utedelen pga kondensvatten om man kör den för kyla sommartid.

Innedelen låter inte mer än vilken skrivbordfläkt som helst.

Var den ska sitta beror på din planlösning. Hos oss sitter den över ytterdörren vilket ger varmt golv i hallen och bra spridning i vårt hus. Det kan eventuellt vara aktuellt med två innedelar.

Ja, det går slang mellan utedel och innedel. Ju kortare desto bättre, men det går att ha rätt många meter.
 
Tycker att ni gör rätt som väljer luft/luft-värmepump. Elementen kan man byta när man renoverar rummen. Nya element blir inte lika galet varma och de ger mjukare värme. Kanske köpa på Jula/Biltema om man vill spara pengar.

Fundera också på Luft/vatten-pump när ni bygger ut och lägger golvvärme där. Dessutom gör den också varmvatten.
 
Jag böt gamla elradiatorer från 70talet som ömsom var iskalla och ömsom brände sig på och när det samlades damm på "bränntråden" på sommaren så gjorde det att det luktade väldigt bränt på hösten när man startade dem.

gamla elradiatorer med "öppen bränntråd" borde ju påverka luftfuktigheten negativt oxå, och skapa ett torrare inneklimat.

Jag satte in oljefyllda radiatorer och dom är betydligt behagligare. Ingen risk att bränna sig på dem, och ingen "bränd" doft från dem. rent ekonomiskt är det väl ingen vinning. 1kw el blir 1kw värme med båda teknikerna, men komforten blev mycket bättre.

kombinera med LLVP och stäng av alla radiatorerna, sen starta en efter en efter behov när LLVP inte räcker till och ställ termostaterna lågt så att LLVP tar så stor del av uppvärmningen som möjligt.
 
Ropia skrev:
gamla elradiatorer med "öppen bränntråd" borde ju påverka luftfuktigheten negativt oxå, och skapa ett torrare inneklimat.
Alla element skapar ett torrare inneklimat. Det har inte med elementet eller bränntråden att göra utan det är relativa luftfuktigheten som minskar när luften värms. Det sker lika mycket oavsett vad som värmt luften.
 
Ska ni renovera? Isåfall kan ni förbereda för ett framtida vattenburet system. Om ni river i väggarna, lägg in pex rör-i-rör för tillopp och returvatten. Om nu river upp golv, lägg in vattenburen golvvärme som ni driver med vattenburen el. När ni hunnit igenom 2-3 av rummen så kanske det är läge att gå över till i huvudsak vattenburet och sätta in några fläktkonvektorer i källaren.

Med källare så är det också relativt enkelt att dra fram vattenburet system, man kan borra rakt genom bjälklaget och dra synliga rör i källaren.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vill bara förtydliga att innerdelen inte behöver sitta högre än utedelen för kyldrift , däremot så måste man se till att det är självfall på kondensslangen från innerdelen så kondensvattnet rinner ut av sig självt men det var kanske det du menade.
Fungerar inte det så får man komplettera med en kondensvattenpump.

När det gäller rörlängd så måste man kolla tillverkarens min och max längd, vissa modeller ska man inte ha kortare rör än 3m mellan inne och utedel samt att dom är förfyllda för olika rörlängder så i vissa falla så ska man efterfylla efter 7m och på vissa så behöver man inte fylla förräns rörlängden är 15m eller mer.
Men det ska montören veta vad som gäller för just den maskinen som monteras men tyvär verkar det inte så alla gånger !!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ta först in offert på 1) vattenkonvertering och 2) bv. Det är bara att inse att direkt el och LLVP är ett sämre system. Sedan om ni kan räkna hem bv eller ej är en annan sak. Om ni tjänar bra har ni 100 tusen om året i ROT och det kommer man långt på. När jag satte in BV gav jag 115 tusen med 150 meter aktivt hål (iofs berg i dagen) och 6 bytta radiatorer inkl installation. Radiatorerna kostad 3-4 tusen styck inkl allt och lite rördragning på det borde stanna under 200 tusen. Sedan beror det på vad huset är värt. Och som Pelpet säger kan man dra synligt i källaren.

Bv kommer också att ge billigt vv för framtida familjemedlemmar. Men med er inte alltför stora förbrukning kanske det tar 10 år att tjäna in systemet. Å andra sidan är det gôtt att kunna sitta i kalsongerna och svettas vid frukostbordet när det är 15 minus ute utan att det kostar för mycket. Personligen avskyr jag bostäder.
 
  • Gilla
wildhasse
  • Laddar…
Att räkna hem vattenburen värme och bergvärmepump är inte alltid så enkelt...om vi leker med tanken att det kostar 250 000-300 000 med den nuvarande förbrukningen på bara 22 000 så tar det många år innan det lönar sig...att huset skulle öka 250 000 i värde är ju rent löjligt...vi vet ju ingenting om var huset finns eller vad hus i det omr kostar.

Jag skulle börja med 2st LLVP och ev byta elementen vid kommande renoveringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.