Frun och jag köpte oss ett hus under sommaren 2013. Vi visste redan från början att det var för litet men vi blev så fullständigt förälskade i huset så vi slog till.

Det va uppenbart hur vi skulle göra för att bygga till, tomten och huset ger oss inte så många möjligheter, så vi började planera hur allt ska göras. Det är rätt många beslut som ska tas och många lösningar som man får tänka igenom inte bara en gång utan snarare 100.

Huset är byggt 1921 och står på en torpargrund med en utbyggnation gjord 1976 då med krypgrund. Huset har haft fuktproblem i torpargrunden så att 2011 installerades en krypgrundsavfuktare som åtgärdat detta och vi har använt oss av anticimex som har fått göra rent och spruta på för att döda allt som kom till innan avfuktare. Huset ligger lågt i en sluttning och vi ska såklart bygga upp mot sluttningen, så att bygga vidare med krypgrund var inte att tänka på så det fick bli platta på mark med vattenburen golvvärme. Huset har i dagsläget inget vattenburet system utan värms med två luftvärmepumpar och en kamin. Billigt men dålig komfort så vi kommer vartefter byta uppvärmningssystem. Ungefär här föddes idén att gjuta igen krypgrunden så vi fick vattenburen golvvärme i hela undervåningen.

Här har vi stött och blött men efter mycket funderande så valde vi att inte göra det. Det blev mycket pengar och vi fick problem med att dränera kring huset. Så vi valde att helt enkelt bara byta ut golv och hela bjälklaget på undervåningen så vi får ordentlig isolering och golvvärme. Detta underlättar också när vi ska byta ut den trapp som finns. Den är original och det är kanske skam att slänga ut den, men den är fullständigt livsfarlig med sluttande glashala trappsteg.

Så huset byggs ut 4x4,2. I och med detta får vi ett extra rum på övervåningen och vårt tvrum blir större på nedervåningen.

Det ligger en ångest hos mig över allt detta, har jag missat något, har jag inte tänk på att göra det här samtidigt? Jag har dock fått tag i en riktigt bra snickare som gör att jag känner mig lugn.

Vi tar hjälp med att resa stommen och sätta vindpapp. De ska även få byta hela taket, det är alldeles för många vinklar för att jag ska våga göra det själv. Resten, allt invändigt från isoleringen och in, löser vi själva. Jag tänker också skriva ut vad allt kostar, hoppas budgeten håller.

Det här blir en liten dagbok, mest för mig men det är kul om man kan få lite inputs =)

Idag kom grävaren och allt är ni igång.


IMG_0414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0283.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jkemikal och 5 till
  • Laddar…
Spännande! Kämpa på och lycka till!
Funderat på att dra ner dagvattnet i marken också? Kan vara vettigt att få bort det från huset om det har varit problem med fukt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Spännande, fyll på med bilder.
 
Lycka till med allt, ska bli kul och följa er resa :D
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Lycka till!
Vi har också ett 20-talshus som vi funderar på att bygga ut om ngt år.
Det ska bli roligt att se framstegen, lägg gärna ut många bilder. Jag ska försöka komma med lite tips och idéer utmed vägen!
 
Ja spännande är det verkligen.

Allt dagvatten dras med i dräneringen så det känns bra.

En sammanfattning av första veckan:

Dränering slutförd på 3 av 4 sidor, baksidan görs inte nu, dels för att vattenbelastningen mot grunden är förhållandevis liten där då det sluttar nedåt längs hela tomten därifrån plus att vi inte vill röra den fina altanen.

IMG_3510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi grävde av en elkabel till vår carport/förråd men en liten elektriker senare så var allt ordnat.

All grävning för plattan är gjord. Vi drar ut dräneringen och dagvattnet till baksidan där vi grävt en stenkista. IMG_1606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där hittade vi två kopparrör.
IMG_3524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen aning om var de går eller om de ens är våra men de är inte vårt vatten och inte vår el så vi grävde bara igen =). Området är väldigt gammalt så det kan vara precis vad som helst.


IMG_9408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kantelementen är utplacerade ihop med armering och all isolering.
IMG_6877.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det var lite snack fram och tillbaka angående om man skulle ha kantelement mot den befintliga ytterväggen men efter snack med konstruktören så valde vi att strunta i det och helt enkelt lägga en plast och isolera mot befintlig grund/vägg och sen när den väggen försvinner så lägger vi lite extra isolering mot bjälklaget.

Idag kom svågern och hjälpte mig med golvvärmen. Det är verkligen inte svårt men det finns två saker jag inte ger mig på utan överseende av fackman, el och vatten. Herregud vad jag skulle gå och fundera efteråt om jag satte kopplingen rätt. Vi valde att lägga den på armeringen och bara köra med najband istället för deras lister och hullingar.
IMG_0456.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället för att borra och bråka med befintlig yttervägg så hänger vi upp röret så fäller vi ner det i bjälklaget när väggen försvinner.
IMG_0464.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi får lite plusgrader i veckan som kommer så gjuter vi.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Har ni haft någon sprickbildning-rörelse mellan den gamla byggnaden och den nya och hur löser ni det till plattan som gjuts nu. Har funderingar på en utbyggnad till ett torp byggd 1880. Byggare säger att det kommer att röra sig om man gjuter en platta till utbyggnaden och bygger ihop det gamla torpet med det nya.
 
alfwik skrev:
Har ni haft någon sprickbildning-rörelse mellan den gamla byggnaden och den nya och hur löser ni det till plattan som gjuts nu. Har funderingar på en utbyggnad till ett torp byggd 1880. Byggare säger att det kommer att röra sig om man gjuter en platta till utbyggnaden och bygger ihop det gamla torpet med det nya.
Menar du mellan plattan och befintlig grund? Mellan torpargrund och platta läggs isolering och en byggfolie så där finns inga problem.

I det rum som blir större finns det ingen gips utan det är spånskivor direkt. Det kommer byggas så att OSBn i utbyggnaden livar med spånskivorna så får vi gips därinne. Är vi noga med skivspackel och pappremsor så tror jag inte att det kommer vara några större problem.
 
Vi fick till nollgradigt i veckan så i onsdags så gjöt vi.
IMG_4068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har dock minusgrader till och från nu så snickarn har byggt ett litet tak över och en värmefläkt som håller plusgrader under den tjocka presenningen..

På måndag kommer snickarna och börjar resa stommen så jag har börjat rivning av den yttre fasaden och hittade då orginalfasaden. Förstår varför den är bytt. Så fort jag satte bräckjärnet mot så gick det sönder. Det var torrt så det är ju bra iaf.
IMG_0475.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spännande, om du har någon ritning över den nya delen så lägg gärna upp;)
 
Här kommer en planlösning på slutresultatet. Mer saker kommer ändras vartefter, tex mellan hall och vardagsrum och mellan allrum och hall
planlösning etapp 1.jpg
 
Dags att uppdatera lite, svårt att hinna med när man ska bygga och ta hand om familjen.

Bygget går framåt med stormsteg.

Här har vi rensat lite till av den yttre fasaden och tilläggsisoleringen.
IMG_0485.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0488.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I rummet på nedervåningen som ska bli stort var tanken att byta ut bjälklaget som en gång varit fuktskadad.
IMG_0496.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0497.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bakom en vägg hittade vi orginalvägg, en bit orginaltapet och orginallist. Ska ta ner den till ett lokalt snickeri och se om vi kan tillverka några meter att ha i rummet.
IMG_0499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Murstocken ska putsas upp
IMG_0500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälften av utrymmet var isolerat med stenull och andra hälften med sågspån. Ett drygt arbete att få upp kan jag säga men det var fantastiskt skönt att bli av med det. Ett tips är att använda byggsäckar, köps på närmaste byggvaruhus för en spåttstyver. Ta den lilla modellen, man orkar inte lyfta annars.
IMG_0509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter mycket stånkande så var tillslut grunden ren och fin och vi har dammsugit och sett till att plasten ligger så tätt som möjligt. (Efter bilden togs som ni kanske förstår =)
IMG_4968.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0503.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0508.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utomhus är stommen upp och nu ligger råspont på takstolarna. Vi vill ha öppet upp till nock så det fick bli två limträbalkar att hålla upp takstolarna.

Kommer fler bilder vartefter men nu är det dåligt med ljus så det får bli en annan dag.
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
C
Härligt att du låter oss följa detta!

Ett par förmodligen korkade frågor från någon som har lösa tankar på en väldigt snarlik utbyggnad;
- Ni kör en "stum" anslutning mellan tillbyggnaden och det befintliga huset? Skulle vara intressant att se lite detaljer på detta.
- Vad måste man ta hänsyn till avseende gavelns bärande funktion? Ser ut som att ni växlat av bjälklaget med en ny balk?

Är också väldigt nyfiken på vart kostnaden hamnar!
 
cpalm skrev:
Härligt att du låter oss följa detta!

Ett par förmodligen korkade frågor från någon som har lösa tankar på en väldigt snarlik utbyggnad;
- Ni kör en "stum" anslutning mellan tillbyggnaden och det befintliga huset? Skulle vara intressant att se lite detaljer på detta.
- Vad måste man ta hänsyn till avseende gavelns bärande funktion? Ser ut som att ni växlat av bjälklaget med en ny balk?

Är också väldigt nyfiken på vart kostnaden hamnar!
Limträbalken borde väll vara för att ta lasten för de 2 limträbalkar som skall ta upp last för takstolarna
 
Ska se om jag inte kan få lite bilder på just anslutningen. Gällande gaveln så sitter det en limträbalk mot befintligt mellanbjälklag. Den håller både de båda limträbalkarna och de reglar som finns från brytet i det gamla taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.