Hallå!
Köpte hus i våras med vetskapen att det fanns lukt från krypgrunden som stigit upp i huset. Vi blev informerade om att det var nemas problemas att fixa genom en krypgrundsavfuktare. Den är nu installerad av fackman samt ny plast i botten.
Men det luktar fortfarande :-/
Huset har ju varit utan denna avfuktare och det har luktat en tid...är jag helt enkelt för otålig?

Hur lång tid brukar det ta för lukten att försvinna?
Hjälper det att måla och tapetsera om?
Kan man ventilera ut lukten? Vi har mekanisk ventilation idag.

Många frågor....någon som har ideer eller liknande erfarenheter?
 
Om inte lukten försvinner tillräckligt fort så kan du hyra en avjoniserare och köra i huset några dagar eller en vecka.
 
Ok....och en sådan är svindyr att hyra eller ::) ?
 
Nej, det är kanske en hundring om dagen eller så.
Den är lätt att frakta också, ryms lätt i skuffen på bilen.
 
Exakt vad är det för en makapär ? :-[
 
Det är en elektrisk makapär som på något vis bryter ner lukter, hur den riktigt funkar vet jag inte, men den brukar användas vid sanering efter bränder och annat där det spridits illaluktande gaser. Den brukar användas efter vattenskador också för att få bort mögellukt.
 
Aktivt syre i människans tjänst
Ozonets oxiderande egenskaper kan utnyttjas i människans tjänst för luftrening, tack vare att ozonet effektivt bryter ner de mikroorganismer som orsakar dålig luft; bakterier, rötsvampar, mögelsvampar, rök, starka dofter etc. När ozonet oxiderar mikrobiologiskt material omvandlas det i de flesta fall till koldioxid och vatten.
Genom en liten höjning av den naturliga ozonmängden, kan man bryta ned organiska föroreningar och förbättra miljön på många arbetsplatser: fabriker, kontor, skolor, hotell, restauranger, sjukhem, sjukhus osv.

Enkla substanser som bryts ner är bl.a fenoler, hetrocykliska föroreningar, alkener, alkyner och aromater.

Generatorerna har variabel inställning och kan kopplas till sensorer.

I mindre utrymmen använder vi joniseringsteknik.

Ozontekniken är ett utmärkt hjälpmedel vid sanering av t.ex. lägenheter, bilar eller båtar. Under många år har ozon använts som hjälpmedel vid sanering efter bränder. Det fungerar också bra vid problem med mögel, urin eller liklukt.

 
Arbetar dagligen med mögel/bakterier och kan på erfarenhet hävda att om lukten kommer av mögel eller bakterier är den enda fungerande varianten att byta ut skadat material. Efter detta kan ozon eller fungisid behandling ev fungera. Detta håller även de större mikrobiologiska labben med om. Har vart i många hus där någon av dessa behandlingar gjorts utan att det tagit bort skadat material och då kan lukten vara tillbaka redan efter 3månader. Allt man ser om dessa behandlingar är endast försäljnings argument. Har sett nån stans att det står att möglet vissnar. Vad betyder det? Visst att du han avdöda mögel/bakterier, men det luktar då oftast mer med massa "lik" som finns kvar. Likaså om fukten försvinner så är det ingen optimal miljö för mikroorganismerna och även då luktar det mer.
Vad är det för lukt?

Ulrika
 
ulliserik skrev:
Arbetar dagligen med mögel/bakterier och kan på erfarenhet hävda att om lukten kommer av mögel eller bakterier är den enda fungerande varianten att byta ut skadat material. Efter detta kan ozon eller fungisid behandling ev fungera. Detta håller även de större mikrobiologiska labben med om. Har vart i många hus där någon av dessa behandlingar gjorts utan att det tagit bort skadat material och då kan lukten vara tillbaka redan efter 3månader. Allt man ser om dessa behandlingar är endast försäljnings argument. Har sett nån stans att det står att möglet vissnar. Vad betyder det? Visst att du han avdöda mögel/bakterier, men det luktar då oftast mer med massa "lik" som finns kvar. Likaså om fukten försvinner så är det ingen optimal miljö för mikroorganismerna och även då luktar det mer.
Vad är det för lukt?

Ulrika
Det behöver väl inte vara skadat material som luktar. Hur ser marken ut? Om marken under grunden är jord (eventuellt även med byggspill också) så kan ju lukten komma därifrån och inte från skadat material i exempelvis i trossbotten.
 
Har aldrig påstått att lukten måste komma från mögel. Gav bara info om hur mögel fungerar utifrån förslaget med ozon. Håller helt med dig att det likväl kan lukta från marken och byggskräp. Det bör inte ligga byggskräp i en torpargrund det är rent vansinne. Vill återkomma till hur det luktar hos psykofarmaka.
Ulrika
 
ulliserik skrev:
Vill återkomma till hur det luktar hos psykofarmaka.
Ulrika
Hallå igen :)
Tjaa, hur luktar det ::) Skulle vilja säga lite instängt, och ibland lite "tältdoft"...är det bra eller dåligt ???
När vi köpte huset hade vi anticimex som besiktigade det samt rekomenderade oss att skaffa krypgrundsavfuktare, gjorde så att det var även de som installerade den samt lade in ny plast i botten.
Jag tycker ju att det blivit bättre men inte så bra och så snabbt som jag vill :'(
 
Hur har det gått med avfuktaren och att få bort lukt? Jag funderar på avjonisering eller ozonisering som komplement efter avfuktaren är installerad. Tacksam för tips. Kommer ej lägga plast då svåråtkomligt men anticimex installerar avfuktare viket de sa skulle räcka.
 
ASolros skrev:
Hur har det gått med avfuktaren och att få bort lukt? Jag funderar på avjonisering eller ozonisering som komplement efter avfuktaren är installerad. Tacksam för tips. Kommer ej lägga plast då svåråtkomligt men anticimex installerar avfuktare viket de sa skulle räcka.
Världsrekord i trådlyft? Snyggt om du får svar 13 år efter aktiv tråd.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonny Hylander och 3 till
  • Laddar…
Kanske inte ens bor kvar :)
 
Jag tänkte göra ett inlägg men hittade denna tråd, 15 år gammal, kan vi inte hjälpas att lyfta den då jag sitter precis med liknande frågor. Skulle tidigare skribenter kunna berätta hur det gick vore det än mer intressant.

Jag bor i radhuslänge där jag på entréplan känner en "jordig" lukt i sovrummet ovanför krypgrunden. När vi flyttade in tog vi hit anticimex som installerade en soprtionsavfuktare i krypgrunden och la ut markplast. Detta pga. att det var fuktig där nere och lukten.

Den har nu jobbat på sedan i februari. Tycker det blivit aningens bättre. Sämre vissa dagar, bättre andra. Men fortfarande alltid en sunkig jordig lukt i rummet som är svår att ventilera bort med öppet fönster.

Jag är tämligen säker det är luft som dras upp från krypgrunden in i sovrummet. Luktar ju fortfarande nere i krypgrunden, men är upplever det är torrare där nere. Ska sägas att temperaturen i grunden är ca 20-23 grader C året runt, RF ca 50-55% vad jag har sett sedan den installerades.

Jag vill verkligen få bort denna lukt och förbättra luftkvaliten då det ska vara ett sovrum! Men osäker vad nästa åtgärd ska.

Vad tror ni? Någon med liknande problem och felsökning? Funderar på om vi behöver beställa en utredning för att ta reda på var lukten står, om den fastnat i golv/väggar. En granne berättade att de rev upp golvet och tätade allt de kunde ner mot krypgrund (tydligen stått ett pentry så kan finnas rörgenomföringar rakt under golvet som gör att doft stiger upp).

Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.