Vi är mycket nöjda. Det finns alldeles säkert detaljer som är mindre bra men inget jag kan peka på nu.

Tänkte haka på lite i den andra disk. om vedhanteringen.

Själv kapar jag det mesta med en vedkap, 5hk motor med 70cm. klinga.
Det som är för stort för kapen får min Jonsered 2045 "bita" i.

Jag kapar rätt ner i flaket på min kärra till Trädgårdstraktorn. Kör rakt in i Vedbon som står en bit ifrån.
Där inne klyver jag veden med min Faxe hydraul klyv, 7ton. Slänger veden på SJ pallar och sen får det ligga där tills det skall in i pannrummet.

 
Ok, nu har det gått knappt en månad sen vi premiär eldade och jag är ännu mer övertygad om att det
var ett klokt val.

Kan ännu inte se några små detaljer som jag hänger upp mig på.

Är ni andra klara med er ved? Själv har jag inte fått hem den ännu ?!

Ha en fortsatt trevlig vår!

/Niclas
 
Hej igen Niclas,

Det börjar dra ihop sig för oss att bestämma vilken pannan vi skall ha. Det lutar åt en Värmebaronen Vedolux. Mest för att den verkar enkel att handha och väldigt enkel att sota.

Hur många grader värmer du upp 1500 liter med en effekt på 30kW (ett vedinlägg). Ju fler personer man pratar med om pannstorlek och ackvolym desto fler blir alternativen och teorierna. Skulle vara roligt att veta hur det verkligen förhåller sig rent praktiskt. Dvs praktisk eldning under verkliga förhållanden och inte i en panntillverkares testbänk.

En anna fråga; Om man skall koppla flera acktankar som har olika höjd. Visst är det så att de skall vara jämna i överkant för att få bästa skiktningen?

/Jörgen
 
Hej,

När det fortfarande var ca. -6 på nätterna så räckte det med ett fullt vedinlägg för att värma 1500 l + systemet.
Och jag eldar med blandved.

Nu när natt temp ligger runt -2 till 0 så räcker det med lite mer än ett halvt vedinlägg. Eldar varannan dag och har duschvarmt hela tiden. ;D

Tankarna brukar ligga på ca. 85-90 grader när det är färdigt och då står panntemp. på strax under 95.
Men det har hänt ett antal gånger att man lagt i för mycket så pannan gått över 95 och då stannar fläkten automatiskt.

Höjdskillnaden på tankarna har jag ingen aning om men här finns säkert någon som är duktig på det.

btw, jag tittade också på Värmebaranon, åkte hem till en som haft den 1 år. Mitt första intryck när jag såg den var att det här känns inte som kvalitet, men det var bara som jag kände, den är säkert lika bra som någon annan, dock tar man ju dom flesta besluten utifrån känslan.
Ägaren var dock väldigt nöjd med den.

/Niclas
 
Skall försöka ragga tag i ngn som har en Värmebaronen så jag får se den i action. Problemet här uppe (Norrbotten) är att det är få byggmässor. Det är väl bara Nolia som drar de flesta tillverkare och tyvärr kan jag inte vänta så sänge.

Niclas, Hur stor yta värmer du? Är det ett nytt hus eller ett gammalt med hög energiförbrukning?

Hur fungerar det att sota, var det enkelt?

/Jörgen
 
Niclas, jag var klar med första lasset med 15m[sup]3[/sup] ved till påsk. Det andra lasset kommer vilken dag som helst. I år blev det nästan bara björk, fast någon enstaka al har smygit sig in också. I fjol tog jag hem nästan 40m[sup]3[/sup], men då var det nästan bara asp. Av det har jag i runda slängar 15m[sup]3[/sup] kvar.

När det gäller placering av olika höga tankar så tror jag att det viktigaste är att den med varmvattneberedningen står högst. Så kommer jag att göra det när jag kompletterar mitt system med mer volym och öppen expansion.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.