Hej!

En liten fundering.

Ett hus som är 60 + 60+ 60 (grovkällare) tittar vi på. Egentligen lite litet men en fundering är då följande scenario:

Scenario 1:

Bygga ett master bedroom på nedre plan. Och då nyttja källargaraget som grund. Rummet blir lite högre golvmässigt men ett eller två trappsteg in till ett sovrum känns OK. Eventuellt förlängning även utanför garagets grund för att på det viset få ett litet TV-rum eller liknande.

Frågan är då: Att nyttja garaget som grund bör för en lekman innebära besparingar. Är det något vi inte har tänkt på? Att sedan bygga på med grund av LECA-block eller liknande ytterligare någon meter borde inte vara några problem, så att utbyggnaden blir över hela gaveln.

Man har hört om kostnader på utbygge på 15-20 000 kr. I det här fallet (om det går) river man av taket på garaget och nyttjar det som golv. En utbyggnad på detta viset kanske kan landa nämare 10 000 kr per meter? Att tapetsera och lägga golv och sådant tänkte jag göra själv.

En kostnad för en utbyggnad längs med hela väggen kan man klara sig på 200 000 kr innan ROT om man kör någon billig grundtyp för de få kvadratmeter man bygger ut utanför garaget (streckad linje)?

Scenario 2: OM man vill ha större hall/v-rum på ovanvåningen. Är det en stor grej att bygga in balkongen (som jag gjort på bilden)? Kostnadsuppskattning?

kallare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nere.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sidan.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


uppe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
200 000 kr är en helt rimlig kostnad skulle jag tro. Det beror ju lite på vad ni tänkt er för lösningar förstås...
 
Det där med om du kan nyttja grunden skulle jag slå en pling till stadsbyggnadskontoret och fråga om. Det skulle ju kunna gå. Kanske ska du ställa en fråga i delforumet Grund & markarbeten, om man kan bygga på en platta sådär.

Jag tror att du kan räkna 10 000 kr per kvm. Om du bara ska ha master bedroom där så är det billigare än om du bygger kök och badrum och en massa rördragningar och plattsättning och annat som sådant drar med sig.
 
Byggde till två sovrum med plintgrund. 32 Kvm totalt. Landade på 6500 kr per kvm inklusive målning, el och rördragning till element. Eget arbete på ca 500 timmar är inte inräknat.
Med rätt snickare och lite eget arbete så borde det gå att fixa för 10 000 kr per kvm.

Lycka till!
 
Vad säger planbestämmelserna för området? Är det möjligt att öka boarean?

Kan också vara några frågor att ta upp med kommunen innan ni köper.
 
Nya ritningar visar att det inte går att ha en dörr i köket. Dörren till nya sovrummet får i så fall hamna i hallen, mittemot entrédörren/bredvid befintlig WC (om man inte flyttar WC till hallen...). Rent planmässigt....kan det blir bra tror ni med ett sovrum där? Eller spontant...någon bättre planlösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.