G
"- Ägaren har jobbat som inredningsstylist, men har även ett imponerande intresse för denna stil vilket ger en mycket fin fingertoppkänsla när det gäller sekelskifte" Mer fel kan man inte ha. Ljust och fräscht var inget man direkt gillade i början av 1900-talet, så pratet om "fin" fingertoppskänsla blir lite löjlig. Om man inte gillar mörka gröna tapeter med stora medaljonger, brunt och mörkrött så är det helt ok, men då ska man inte lura folk att designen är genuin.
 
G
Jag antar att de syftar på sekelskiftet 1900-2000. För den som hävdar att det där huset har någon sorts "fingertoppskänsla" för något annat sekelskifte vet inte mycket om inredning.
 
Huset är inte sekelskifte utan byggt 1914. Jugen var mer ljus än sent 1800-tal och det är kanske känslan som skall återskapas.
 
Undrar vilka av våra forumgudar som loggat ut och lagt de där kommentarerna
 
Faktum är att fastän det är byggt 1914 så är stilen mer 1890-tal. Det var ju så att man var lite efter på landet. Vårt hus är byggt 1926, men inte sjutton är det funkis utan jugend. Stilar blandas och byggs lite när man känner för det.
 
Sant ang huset exteriör men interiören kanske var mer modern.
 
Någon har verkar ha glömt kvar lite gamla jalussier lite här och var i huset...
 
G
1914 är förövrigt den gräns man har i Sverige. Innan dess bokförde man inte husen. I mina papper står 1914 men är byggt tidigare än så. Cirka 1892. Sen tycker jag de nedlåtande kommentarer om någons bedrift i livet avspeglar griniga kärringar som är avundsjuka. Det är ok att klaga men gör det konstruktivt. Men Christofer Värnamo.
 
Allt är ju vitt från golv till tak, det är inte hur detta hus såg ut vid sekelskiftet. Men nu är det mäklarens ord vi reagerar på och syftet här är ju att sälja huset, dvs det är marknadsföring.
Men sedan kan man ändå behållit olika material/form som användes mera ursprungligt och ändå få en viss sekelskifteskänsla.
Och utgår man från ett fotografi för att behålla färgsättning, så fanns det bara svart/vita foton ;)
 
Å jag kan bara fylla i vad kören ovan ropar, som en parodi på "ljust och fräscht".
Men i övrigt ett drömhus, häftigt och väldigt vackert på utsidan!
 
När man läser Svenska hem-tidningar (förutom Gods & Gårdar) är ett par solglasögon i närheten ingen dåligt idé p.g.a. all "ljust och fräscht" ;)
 
Som sagt, så var vi i vitträsken igen då! Men visst, huset är underbart, och den vita grundfärgen gör det ju enklare att sätta en personlig touch på rummen, så det är smart renoverat. Förmodligen köpt i avsikt att höja värdet och sälja, vilket förmodligen lyckats. Tycker det är konstigt att man verkar missat att städa ut allt skräp från renoveringen bara... typ jalusidörrar och gamla stolar... men men... Summa: snyggt hus, men vitt!
 
gäst: 1909 är det väl ändå som är "gränsen" då man började bokföra byggnadsår. Men med vissa äldre hus visste man ju ändå när de var byggda och förde in det riktiga årtalet.

Får väl hålla med övriga, är väl den där modernare formen av sekelskifte det där. Men utsidan var väldigt fin!
 
Ja, insidan var förvisso också rätt fin, men lite väl vitt för min smak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.