Jag har ca 2,55m i garaget och en port som är ca 2,0m men den bygger ju ner endel så man kommer ju inte in med en bil som är 2,0m.
Våra bilar har tenderat att bli högre då vi nu har en liten SUV och en Caddy och den sistnämnda är på håret att den kommer in i garaget så nu när jag ska byta port så ska den bli så hög som möjligt! :)
 
jo, suv, caddy, även såna ska gå, så då lär ha högre än så då =)

kom och tänkte på en till sak: en gip-skiva, även osb, dem är ju 2.4m i längd eller hur? så göra de enkelt kan man väl köra på 2.4m höjd på ytterväggar. =)
 
OSB brukar väl vara 2440 tror jag. Det är ju alltid vettigt att utgå från materialets dimensioner när man bygger. Såga bort och slänga är ju inte speciellt ekonomiskt. Virke kan löna sig att köpa från en bygghandel med linjär prissättning. Vissa tar mer betalt för längder som är svårare att få tag i. Exempelvis kan 5,40 eller 2,50 vara jättedyrt att köpa, jämfört med 3,60.

Ska du lägga syllen direkt på plattan, eller har du tänkt dig en liten mur som du ställer väggen på? Det är ju en fördel om väggmaterialet inte når ända ner till golvet. Å andra sidan kostar exempelvis ett varv med leca ganska mycket energi.

Jag tänkte mig inte för, så jag lade ett varv med vanlig 190x190 leca innan jag ställde på väggarna. Den kostar mig fem Watt per grad temperaturskillnad. Min energiberäkning för hela konstruktionen gjorde jag efter jag byggt garaget :surprised:


Del (isolering)U-värdeW/K
Port (70 mm)9,100,5394,90
Putsad lecasyll 200 mm5,500,9135,02
Tak (350 mm) 57,740,1267,28
Vägg (120+45 mm)65,950,23515,50
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag sågar heller bort dem där 40mm på OSB än större partier på gips och OSB. Sen om jag inte nämnt det, men första planen är som ytterpanel är fusktimmer, tycker det är snyggare än vanlig, och bör ju så lägre vägg jag har ju mer lär jag tjäna.

Men måste kolla en sak först kom jag på. Med saxtakstolar jag fått förslag på, med 36grader lutning ute och 25 inne får jag om jag har ytterväggarna på 2.4m, så med takstolarna vid nock får jag 2400 plus 1564 alltså 3964mm, men för framtida möjlighet om man ska hissa upp bil (om man vill sitta eller stå istället för ligga under den) lär man ju veta vad för höjd det är säg typ 1m längre ner på takstolen på båda sidorna om nock om man tänker på bilens bredd? nån som kan vet ungefär. Innermått på garage är iaf 7m minus väggarna. Lär ju minska kanske 500mm? och man får räkna med att kanske bara ha typ 3400mm?

Jo, det kan vara lite energi och värmekostnad där, men jag funderar iallafall på att mura ett varv först även så mkt vatten blir den nog inte där inne sen för har för mig vi la även plattan lite lägre för att slippa komma så högt vid infart vid porten.
Frågan är vilka storlekar det finns på leca eller vilket som är bäst att använda om man tänker på förlusterna? Funderar på att ha 150/170mm plus 45mm till väggar, bör väl räcka kanske? Men de där vanliga 190x190 som du säger räcker iallafall till om man kör 150 plus 45mm?
 
Mikael_L
The_Nyll skrev:
Mikael_L :Jag måste bara ställa frågan; Varför skulle du vilja det?
Har du något mål med så låga väggar som möjligt?
För jag vill inte bygga så hög byggnad. Då kan jag nästan lika gärna göra väggar 4m och sen bara vanliga takstolar eller takstolar som gör att man kan ha övervåning, om de nu går utan väggar eller nåt under? Nu känner jag att med saxtakstolarna får jag t.ex 3.5m takhöjd, (minus beroende på en bils bredd) om jag har 2m och då blir inte byggnaden så hög.

Sen är jag höjdrädd ;) ;)

Sen borde man väl tjäna nåting ekonomiskt på att bygga t.ex 2m än 3m? Lär ju tjäna på panelen iaf, funderar på liggande fusktimmer. måste väl ändå bli mindre gips, osb.skivor, lite lär man väl känna på det i material? ?
Sen om man köper virke? har dem inte reglarna i olika längder? till olika priser?
Ja jag var som sagt bara tvungen att fråga. Vanligare är ju att de flesta istället vill bygga så stort och högt som möjligt. :)

Det främsta skälet jag kan se att bygga lågt och/eller smått är nog att det passar dåligt i omgivningen med en stor byggnad, att den blir för dominerande.
(Generellt då, givetvis).
Och då kan man ju trixa lite med vägghöjder, taklutning, omgivande marknivå osv för att trolla bort lite av storleken.
Bara en sånt trix som mattiasjonsson gör på sitt garage, och förklaras i inlägg #122
För att få det stora garaget att se mindre ut, är ju lysande smart.
http://www.byggahus.se/forum/smahus...verkstad-hemmavid.html?perpage=30#post2153051
 
Mikael_L
I övrigt så skulle jag själv passa mig för att göra låg takhöjd i garaget, och alltför låg port.
Du kan spara lite på material, men det är så lite att det knappt märks, typ. De stora kostnaderna är markarbeten, grund, betongplatta. Och även hela takkonstruktionen, och fönster dörrar. Här ligger den största delen av garagets materialkostnad. Någon dm högre eller lägre vägg blir kaffepengar.

Jag själv valde 2.50 i invändig takhöjd, bl.a. för att någorlunda kunna hantera 2.4 m byggskivor där.
(Men detaljplanens gräns på 3 meter byggnadshöjd medgav i princip inget speciellt högre vägg.)

Jag tycker du ska vara försiktig med att fundera på lägre än 2.4 invändig takhöjd - om du inte har starka skäl för det. Om du är helt 120% supersäker på att det aldrig kommer vara annat en ren bilförvaring för annat än en vanlig personbil så kan man ju nalla på takhöjden, men varför? Ett bra motiv nu!, bygg annars lite högre.


Gipsskivor finns i flera längder, 240, 250, 270, 300 osv.
OSB är 244. Kan vara god ide att bygga så skivor passar som dom är, eller med endast lite bortkap.
Jag satt 20cm hög LECA-syll först, så sen behövde jag 230 gips och OSB, dvs kapa bort lite.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
bara fråga på de. är ju mest planerar och funderar. tex. vissa tyckte jag skulle dra in vatten och sen bygga lägenhet uppe på. Men vattnet har jag skippat.

Och lägenhet uppe på skippar jag också tror jag. då måste man ju ha väggar eller balk under takstolar sa dem?
så sista 3.5m längst in blir väl 2.4m höjd för där tar jag ramverktakstolar med förrådslast så kan ha lite förvaring där uppe. Möjligt att en säng och jag själv inte är allt för tung om man i framtiden vill snåla ekonomiskt och bo där tillfälligt?

Nja, visst, vill man ha så stort och högt som möjligt men samtidigt måste jag vara realist, jag är ingen mekaniker, t.ex startar inte skotern så står jag där som ett frågetecken. =)
Men samtidigt har jag inget emot att lära mig skruva, så jag t.ex slipper lämna in saker och få dyr räkning för kanske "små" saker som man kanske kan fixa själv om man har garage.

Men realistiskt så kanske det inte blir att skaffa en amerikanare och renovera totalt och skruva isär totalt osv. Däremot skaffa en amerikanare och förvara och kör och meka så gott de går kan de bli framtiden.
Så på sätt och vis kommer det kanske till 80% vara förvaring och 20% skruva. Därför känner jag att jag vill inte jättestort bygge som du säger jämfört med omgivning och tycker det är just det där att tycker blir snyggare på nåt vis ju lägre byggnad man kan få.

Men ändå om jag bygger så här som jag tänkte och jag har fattat rätt med takhöjd med dessa saxtakstolar så får jag ju ändå möjligheten att kunna hissa upp en bil för att laga/serva och annat under bilen. det är ju bara yttersidorna som är storleken 2.4m och sista 3.5m längst in i garage där det blir andra takstolar jämfört med första 8m.

Sen räknar jag ju inte med att det blir ändå 2.6m om jag ska mura ett var med leca faktiskt.

Sen om man får lägga till igen, om jag räknat rätt på fusktimmer t.ex så 1 m är ändå minst 7000kr i skillnad, så lite ekonomiskt kan de finns men som du säger, kanske inte mkt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja saxtakstolar medger högre takhöjd mitt inne utan att byggnaden blir större/högre på utsidan. Om man inreder med innertak direkt under takstolen.
Exakt hur mycket takhöjd det blir beror ju alltså på hur mycket avstånd det måste bli mellan överram och underram, och det får ju takstolstillverkaren räkna ut.

Jag tycker att du resonerar sunt. Jag är själv av uppfattningen att hus som regel blir finast om dom inte dominerar omgivning, utan harmoniserar.
Men snåla inte i onödan på invändig takhöjd i alla fall. Det är lätt att ångra sig om man valt 210-220 i takhöjd.
Och du sparar i princip inget på materialkostnad, så det behöver du inte tänka på.
 
Okej, ska tänka på de.

Precis. Nej snåla ska jag inte göra. Som sagt med murad leca så blir väl minsta vägghöjd 2.6m och då med saxtakstolen som jag fått rita som förslag så lägger du på 1564mm så är ju mitt i 4164mm isåfall om jag fattat och läst rätt. =)
 
2m är löjligt lågt. Man tror ju att man ska få taket i huvudet. Jag hade kört på 240-250 i takhöjd och sen haft en port som är en dm mindre än tak höjden. Det är ju bättre att man tittar på en port som inte stjäl utrymme så att profilerna låser en till 2m etc. Bättre att porten öppnas utåt eller ligger så närma taket den kan istället för att hänga ner en halvmeter ner från taket.

ang Leca så är det dyrt men bra. Sen så kan man ju regla ner en 45a framför lecan så att man fortfarande får lite isolering.
 
jo, 2m är för lågt =) Och ska nog köra på en klassisk slagport, tror blir snyggare så till övrigt på byggnaden plus inget saker i taket blir de då.

Men nu har jag nog bestämt mig, blir nog ramverktakstolar över hela garaget så blir förrådsutrymme över hela, så då är frågan att bestämma en bra höjd på väggarna för takhöjden.
Som sagt förut, jag är inte nån mekaniker, så mycket skruvande och mekande kanske det inte blir om man ska vara realist men samtidigt, har ju skoter och andra leksaker så vill nog lär mig men del iaf så slipper skicka ivägen för små saker.
Så som förut sagt ha möjlighet att kunna lyfta upp en bil för att kunna laga nåt under bilen..

då är frågan, dem som mekar mycket, klarar man att ligga på golvet? eller finns de saxlyft som lyfter tillräckligt högt att man kan åtminstone sitta på nån sorts stol/pall om det är skönare och bekvämare?
Isåfall, räcker 3m ?
 
Mikael_L
Jag hittar inget om vilken bredd du ska ha på garaget.

Men är det brett garage = lång spännvidd så får du inte till någon lastkapacitet på takstolarnas underramar och ditt förråd går om intet om du inte förstärker med en balk under och någon/några pelare.

Jag tycker din idé om saxstolar i halva garaget (bildelen) och vanliga i övriga är en bra idé.
Skulle gärna göra så själv vid något framtida garagebygge.

Ska du lyfta en vanlig personbil med fullhöjdslyft så behövs det åtminstone 3,5 meter fri takhöjd, gärna 4 meter.
Sen finns det låglyftar, kanske inte helt dumt?
0_1450.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jo, är ju de, problemet är att vill inte bygga så högt helst faktiskt, vill helst ha så låg byggnad som möjligt men ändå på nåt vis, kunna hissa en bil och komma åt under och vissa tycker det är slöseri att bygga som jag först tänkte, saxtaksatolar första 8m för att få en höjd sen ramverkstolar sista 3.5 för att kunna få en förrådsdel för att kunna få en låg byggnad. men 3.5-4m de är väl för full höjd är väl om man ska stå upp under?

så ja, jag har väl inte heller spikat de där med takstolarna än ändå känns de som, =) Men det är som många säger, hur ofta komma jag också använda lyft?

Bredden är 7m, garaget blir 12x7m yttermått. Och har fått förslag på ramverkstakstolar av en på karl hedins som ska funka om man kan lita på han. =) IMAG0951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Måste ändå ställa en fråga då, uppvärmningskostnad? blir inte den högre ju större byggnad man har?
 
Redigerat:
har en till fråga så kör vidare i denna tråd tänkte. Om det syns nånting på bilden så syns en del uppgifter. Nån som är duktig på att räkna? IMAG0954_BURST002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


för innetaket nu, vi har vinkel 25grader, sen från botten(ytterväggens topp) till topp i takets mitt så har vi 1564mm. Och till ytterväggen från mitten är jag osäker, men det är 3500mm, halva garaget. Taket går ju snett. Om jag t.ex vill veta vilken höjd jag har t.ex en meter ifrån takets topppunkt i mitten(1564mm), nån som vet hur man räknar?

Jag menar, ytterväggen har jag ju 2.5m och vid takets mittpunkt har jag ju då 4.064m, men däremellan hade t.ex varit kul att vet vad för en höjd man har i en annan punkt däremellan, nån som förstår?
 
Om man som jag inte minns det här med tangens från skolan så kan man tänka så här:
Halva bredden är 3,5m, dra bort 145mm så har du 3,355m. Ta höjden 1,564 och dela med bredden 3,355 så får du lutningsförhållandet 0,466:1. Nu kan du få fram höjden var som helst genom att gångra måttet med 0,466. 1 meter från väggen har du alltså 0,466+2,5=2,966m!
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.