Den verkar trasig och av dom ca 50 gånger under dom dagar jag kollat till den har den bara varit tyst en gång. Jag var mer intresserad vad kostar det att ha igång den. Så jag har lite underlag för beslutet att skrota den eller köra vidare.

Om termostaten är defekt och den går full effekt hela tiden blir det i värsta fall 0,135*24*365*1,5=1800SEK/år för en frysbox man knappt behöver och man kan räkna lite. Ny verkar kosta 4-5000SEK och drar enligt Råd och Rön el för 300SEK/år.

Som första steg har jag tömt och frostat av den och ska snart dra igång den igen.

Någon som har en bedömning av hur stor del av tiden en gammal frysbox (ca 16-17° i rummet) bör gå?
 
Göran.W
Du kan inte använda dig av effektangivelsen i skåpet för den anger max effekt med lampan tänd.
Det borde bli så här istället 0,11*24*365*1,5=1445 kr år
Men sen undrar jag vad alla har för elavtal för jag betalar bara 1,03 kr kwh inkl allt även elöverföringsavgiften på 20 öre
Förbrukar man 10000 kwh blir det en skillnad på 4700 kr året jämfört med 1,5 kr kwh
Lite roligt att folk i allmänhet jagar förbrukningen och inte elkostnaden.
 
Billiga elmätare har mycket riktigt dåligt precision när man mäter på sådant som motorer. Dock är det nästan uteslutande så att de visar för mycket. Sällan visar de för lite. De visar den skenbara effekten som alltid är större än eller lika med den intressanta aktiva effekten.

Du skriver effektmätare, men jag antar att den kan mäta energi också. Om du lämnar elmätaren inkopplad några dagar så får du en bättre indikation på vad den förbrukar än om du bara tittar på momentaneffekten. Då kan du också avgöra hur stor del av tiden den går. För den vetgirige finns det bättre elmätare att köpa som kan skilja mellan aktiv och skenbar effekt, men som sagt är den skenbara effekten aldrig mindre än den aktiva.

För att se hur väl frysen fungerar kan du lägga i en termometer och se om den håller en vettig temperatur.
 
Avemo skrev:
För att se hur väl frysen fungerar kan du lägga i en termometer och se om den håller en vettig temperatur.
Använd då gärna en termometer som visar högsta och lägsta temperaturen under mätperioden.
 
Det kanske heter energimätare, en pryl för typ 200SEK man stoppar in i eluttaget och ser effekt (W), ström (A) samt mha inbyggd klocka även visar kWh. Bra info att den troligtvis visar för mycket.

Ska kolla vilken temperatur frysen håller.

Jag har inte koll på vad el kostar, tycker fakturorna är lite för omständliga men om jag vid årets slut tittar hur mycket jag betalt till elleverantören och hur många kWh som gått brukar det landa på strax under 1,5SEK/kWh. Det är alltså åt skogen för högt? Ca 10000kWh/år.
 
Barnrikehuset skrev:
Jag har inte koll på vad el kostar, tycker fakturorna är lite för omständliga men om jag vid årets slut tittar hur mycket jag betalt till elleverantören och hur många kWh som gått brukar det landa på strax under 1,5SEK/kWh. Det är alltså åt skogen för högt? Ca 10000kWh/år.
10.000kWh/år kan naturligtvis vara både lågt och för högt, främst beroende på bostadens storlek och isolering.
 
Alltså att betala ca 15000SEK/år och förbruka 10000kWh. Är det åt helsike för dyrt?
 
Det finns en del fasta avgifter inbakade i de 15000 kronorna. jag har till exempel en månadsavgift på 33 kr och en årsavgift på 2506 kr. totalt 2902 kr per år som jag får betala även om jag inte förbrukar en enda kWh. Om du har något liknande så innebär det 12000 och inte 15000 för dina 10000 kWh. Detta inklusive överföring som också kan kosta olika på olika ställen i landet. (Hos mig 20 öre/kWh) De siffror som är jämförbara med andras är den rörliga kostnaden exklusive överföring. Om den kostnaden skulle vara 1,50 per kWh vore det i dagens läge dyrt, men du måste granska dina fakturor lite noggrannare om du skall kunna jämföra elpriser bättre.
 
C
Göran.W skrev:
Det går inte mäta tillförlitligt med billiga mät instrument på motorer som kompressorn är för dom kan i regel bara mäta den aktiva effekten och kan visa rätt skumma värden tack vare den Reaktiva, skenbara effekten samt Induktiv fasförskjutning som dom inte kan mäta.
Jag var av samma uppfattning som dig, men har lärt mig att dessa billigare energimätare bygger på kretsar som är rätt sofistikerade. De tar generellt sett definitivt hänsyn till effektfaktorn.
 
Det finns billiga energimätare som kan mäta effektfaktorn och det finns andra ännu billigare som inte kan det, så om man skall säga något generellt är det att man inte kan lita på dem om de inte uttryckligen anger effektfaktorn. Sedan har inte en elmotor så våldsamt låg effektfaktor. Standbyeffekten på en mobilladdare kan till exempel ha extremt låg effektfaktor. Då kan elmätaren visa mångdubbelt för mycket. För frysen lär den inte visa mer än kanske 30% för mycket.

Frågan här var för övrigt om den kunde visa för lite, och det gör den i alla fall inte på grund av effektfaktorn eftersom skenbara effekten aldrig är mindre än den aktiva.
 
En sak till om effektfaktor, fasvändningar, kapacitanser och allt vad det är som kan störa energimätningen:

Och bara lördagstrams nu :x

Någon här som minns Sven Fagerbergs debutroman Höknatt?
hoknatt.jpg
http://www.adlibris.com/se/bok/hoknatt-9789188748300 (Fan vad böcker har blivit billiga)

Där figurerade i periferin en tjej som kallades Impedansen i grabbgänget.

Varför det då?

I elläran kunde vi lära oss att impedans = skenbart motstånd :surprised:
 
Göran.W
Avemo skrev:
Det finns en del fasta avgifter inbakade i de 15000 kronorna. jag har till exempel en månadsavgift på 33 kr och en årsavgift på 2506 kr. totalt 2902 kr per år som jag får betala även om jag inte förbrukar en enda kWh. Om du har något liknande så innebär det 12000 och inte 15000 för dina 10000 kWh. Detta inklusive överföring som också kan kosta olika på olika ställen i landet. (Hos mig 20 öre/kWh) De siffror som är jämförbara med andras är den rörliga kostnaden exklusive överföring. Om den kostnaden skulle vara 1,50 per kWh vore det i dagens läge dyrt, men du måste granska dina fakturor lite noggrannare om du skall kunna jämföra elpriser bättre.
Elräkningarna är egentligen inte konstiga för man behöver bara titta på vad man betalar för 1 kwh för resten på räkningen kan man inte påverka.
Själv betalar jag 37,5 öre kwh i fast pris, sen kommer alla påslag på det så totalkostnaden landar på 103 öre kwh inkl div skatter, moms elöverföringsavgift
Det ända som inte är inräknat är abonnemangs avgiften\ årsavgiften för den kan man inte påverka om man inte säkrar ner.
I mitt fall med min förbrukning motsvarar den 21 öre kwh så räknar man in den betalar jag 124 öre kwh.
Fortfarande rätt långt från 1,5kr kwh
Jag har bra koll på mina elräkningar.
 
Vilken del av elräkningen man bör titta på beror på vad man skall göra. Att dividera summan av sista raden på alla elräkningar med antalet förbrukade kWh som Barnrikehuset verkar ha gjort ger ett resultat som sällan är användbart.

Om man som Göran.W är inne på vill titta på elpriset med syftet att hitta bästa priset är det mycket riktigt enklast att bara jämföra elpriset utan alla påslag av skatt, moms och överföring. För egen del är jag mer intresserad av att minska förbrukningen än elpriset även om det ena givetvis inte utesluter det andra. Det är så lite man kan spara på att pressa priset.

Det som Barnrikehuset var inne på var eventuell besparing av att välja en modernare frys. Då är det elpris, skatt, moms och överföringsavgift som man skall titta på. Summan av de rörliga kostnaderna helt enkelt.

Om jag dividerar min årskostnad med min årsförbrukning 2014 hamnar jag på 1,61 kr/kWh. Men då förbrukade jag bara 5630 kWh.
 
Göran.W
Det var så jag menade.
Elpriset är det ända man kan påverka.
Alla påslag som moms, skatter och årsavgift kan man inte påverka så det ska man väl inte ens ta med när man räknar på vad elen kostar utan bara ta med vad man betalar för 1 kwh innan alla avgifter för det är den ända biten man kan påverka.
I mitt fall betalar jag 37,5 öre kwh bundet till september 2017.
Nu har iof det rörliga legat lägre sen september vilket är ovanligt det är så lågt vid den tiden på året men det kommer rätta till sig för det är underskott i vatten magasinen.
Sker inga förändringar kommer elen gå upp i pris till våren.

Att sänka el förbrukningen är så klart inte fel men samtidigt borde man vara mer aktiv att på ett bra elpris med.
Fler än man tror sitter med tillsvidare avtal och i mitt fall skulle elen då kostat 55,70 öre kwh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.