Hoppas jag är i rätt forum och härjar nu och att någon förstår min fråga.
Vi får om en vecka nyckel till vår nya bostadsrätt. Där har vi en vägg mellan vardagsrum och kök med ett vanligt dörrhål med 80cm innermått. Där skulle vi vilja göra en öppning på ca 100-120cm. Vet ej om väggen är bärande eller inte än eller vad det är för material. Men tänkte höra med er om det finns några normer om vad som gäller för olika material när man gör sånna här ingrepp om väggen skulle vara bärande. Takhöjden är runt 2,70 och vi räknar med att behålla höjden på dörrhålet (runt 2,20?) isf skulle ca 50cm fortfarande finnas över dörrhålet. skulle detta ingrepp vara möjligt även om väggen är bärande? Om den är bärande antar jag att den är murad eller av betong, eller är jag helt ute o cyklar?
 
Ja även om väggen är bärande har du gott om plats för en bärlina och med en öppning på max 120 cm krävs det inte så stor regel för att bära lasten.

Om den är bärande kan den lika gärna vara av trä som betong/murad.

Enklast är om du plockar bort dörren och sen försöka se om du kan se hur väggen är uppbyggd. Annars får du be om ritningar av föreningen, det brukar vara så att man måste ha tillstånd av föreningen om man ska göra något med bärande väggar.
 
Är det en trävägg i en gammal lägenhet är den till 99.99% inte bärande.
 
Tack så mycket för hjälpen. Bara dubbelkolla så jag förstår det hela rätt. Om det är runt 50cm betong över dörrhålet bör det vara tillräckligt för att bära över ett dörrhål på Max 120cm om nu väggen skulle vara bärande ?
 
Om det är gjuten betong så ja med 99% säkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.