image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej på er!

Har en totalentreprenad där vi fixar hallen med mera. Nu när det börjar bli klart uppmärksammar vi att på andra sidan hallväggen i bastun har 4 st klinkerplattor spruckit/åkt större bitar ur. Påvisade detta för hantverkaren och han skulle åka bort några veckor och sa bara att vi kan inte göra något åt det nu. Har varit nöjd med honom hittills och är inte på något sätt konflikträdd utan undrar bara vad ni skulle gjort/ vad jag har rätt till. Bör tillägga att klinkern är 15 år gammal men var iaf hel. Antar att man får ta bort panelen på halva väggen och att det kan bli bökigt att hitta samma klinker om man väljer att byta ut.

Tack för visat intresse. /Rikard
 
Kan du påvisa att det ej fanns där innan och att det uppkommit pga hantverkarens jobb?

Kan du få tag i plattor och dyl för att fixa det och det går att fixa det utan att förstöra tätskikt osv så bör hantverkaren fixa fram en plattsättare som byter dessa två plattor. I annat fall är nog prisavdrag på utfört arbete som kompensation det bästa.
 
Bevisa vet jag inte om jag kan men direkt vi upptäckte det visade vi det för honom och han konstaterade endast att vi inte hinner göra något åt det nu. Känner spontant att han borde fixa det eftersom han förstört det. Får vi prisreduktion måste jag springa runt och leta plattor och plattsättare och det har jag ingen större lust med när man levt på byggarbetaplats i 3 månader och tror allt är klart. Grejen är att vi har förvarat grejor i bastun under renoveringen och det är därför vi inte upptäckt skadan förrän vi började tömma den.
 
Såg förövrigt att det är fyra plattor som är trasiga..
 
jag hade väntat och gett han en chans.
Förmodligen så kommer han att byta ut plattorna. Dom blir nog inte exakt lika men det kanske inte gör nått i en så gammal bastu?
 
Richie76 skrev:
Såg förövrigt att det är fyra plattor som är trasiga..
Endast två plattor som kan hänföras till skadetillfället.
 
Henri skrev:
Endast två plattor som kan hänföras till skadetillfället.
Hur vet du det.....har du gjort jobbet ;)
 
Daugaard - självklart ger jag honom möjligheten att återställa och blir de inte exakt likadana är det inte så noga heller.

Henri - haha! Skojigt att du vet detta. Såg när jag plockade bort de sista grejorna inne i hörnet att murbruk låg på golvet och mycket riktigt bakom aggregatet har två plattor till gått.
Men har du koll på detta så låt gå för det. 😉
 
Richie76 skrev:
Henri - haha! Skojigt att du vet detta.
Uppfattade tyvärr inte att det var TS som skrev att fyra plattor var skadade. Gick endast på bilden. Sorry!:surprised:
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Det var bara lite uppfriskande.😊
 
Skulle vara intressant att höra vad ni skulle gjort, byta själv? går det att foga? Eller fix? Eller låta hantverkaren fixa? Kontantreglera?
 
Håll inne med skälig del av betalningen. T ex motsvarighet till 2 arbetstimmar plus eventuell resekostnad för en plattsättare plus pris för ett paket ersättningsklinkers. Kanske 1500 kr. Sedan kan hantverkaren ju fundera själv att fixa det (han har säkert en plattkompis) för att få restbetalningen. Om inte, kan du ju göra det själv med dessa 1500 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.