Hej

Jag ska måla ett tapetserat rum.

Hur skall jag maskera mellan vägg och golvlist på enklast sätt för att få ett snyggt resultat?


Jag har sett en målare som en gång maskerade med tejp som han sedan skar bort.
Tapeten som sitter idag på väggen går ned över listen. Se bifogad bild.
Att ta bort alla lister och sedan slipa och måla om listerna hade säkert gett bäst resultat. Det vill jag inte
göra för att de skulle ta för lång tid och listan över saker som ska göras innan våren kommer är lång.


Jag har tänkt att dra en tejpremsa av någon tunn tejp som går upp över tapeten och golvlisten. Måla över tejpen. Skära bort tejpen med en rakbladskniv. Dra bort den överflödiga delen av tejpen.
Vad tror ni om det?

IMG_20150204_071338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta bort tapeten i den mån de går, spackla skarvar och märken, maskera golvvlisten (lägg den kant i kant med väggen), måla.
 
Jag hade skurit bort tapeten som går ner över listen och satt mjukfog mellan list och vägg. Efter det hade jag målat väggen och mjukfogen utan att maskera listen. Slutligen hade jag maskerat väggen ner mot list och mjukfog för att slutligen måla listen och mjukfog.
Måla list.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Får jag inte då tapetrester kvar på listen? Plus att tejpen kan dra med sig tapet och även delar av färgen också.
Detta kan tyckas som en detalj.
 
Du skär tapeten mot väggen, inte mot listen, och där bör den sitta. Den kommer dessutom att förseglas med mjukfog och sedan väggfärg.
Maskeringstejpen skall bort så fort du målat klart listen. Krävs flera strykningar så gör dem så snabbt du kan med hänsyn till torktider.
Jag kan inte tänka mig att tapeten skulle följa med, då sitter tapeten riktigt kass. Skulle det ändå vara så att någon bit lossnar så går det att laga en liten skada utan att någon ser det på håll.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
kristoffer1 skrev:
Får jag inte då tapetrester kvar på listen?
Det får du enkelt bort med rakblad och sandpaper.
 
jtl skrev:
Det får du enkelt bort med rakblad och sandpaper.
....eller om du inte vill måla listen,vatten och svamp.
 
tobbe72 skrev:
....eller om du inte vill måla listen,vatten och svamp.
Om du skall få det riktigt snyggt behövs mjukfog mellan vägg och sockel. Den behöver målas och för att få det snyggt så målar man först vägg eller sockel och målar utan att maskera (med marginal över). Till sist maskerar man, eller har en stadig hand och pensel som tar mycket färg, för att få en rak kant. Ordningen är valfri men jag tycker det är enklare att ta lister sist.
 
tack för svar och hjälp
resultatet blev bra tack vare er.
IMG_20150212_122919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
Kul att det blev bra och du är nöjd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.