Hej!

Ska sänka taket i köket för att montera in spots. Idag sitter där träpanel. Ser ni några problem med att fästa träreglar direkt i panelen (för att sedan montera gipsskivor i dessa)? Panelen bör ju vara spikad i reglar så det borde ju gå att få fäste i dessa också på sina håll.

Eller måste panelen rivas ner?

Mvh
Robban
 
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte ta ner det men du måste lokalisera reglarna så du bara spikar i dessa. Pröva med att spika och skruva. Har du hittat en så kan du nog mäta dig till dom andra.
 
Okej. Förstår. Vad tror du det är för cc på reglarna där dom spikat panel? Och funkar cc45 för mig eller bör man köra cc30? Tänkte köra vanligt gips 900 mm och inget takgips (gillar inte rutmönstret det blir).

Har inte fått tillträde till huset än och har bara bilderna att gå på så länge.


huggan skrev:
Du behöver inte ta ner det men du måste lokalisera reglarna så du bara spikar i dessa. Pröva med att spika och skruva. Har du hittat en så kan du nog mäta dig till dom andra.
 
kolla först om det går att montera spottarna direkt i träpanelen! eller om ni gärna vill ha gipstak så kanske ni kan skippa reglarna och skruva direkt i panelen. "tycker att det är tråkigt att förlora takhöjd" :)

har för mig att några av mina spottar har ett inbyggnadsdjup på typ 9mm eller 12mm utanpåliggande montering.
 
Gips är tungt! Cc30 ska du ha.
Om du kollar noga kan du kanske se vart panelen är spikad?
 
Vitt och fräscht samt spotlights skall det vara enligt nuvarande mode!

Och där ryker fina träpanelade tak snart i hela huset, matrummet bakom på bilden står väl på tur.

Det påminner om 50- till 70-talet när kvadratkilometer av vackra trägolv täcktes över av masonit + plastmattor.
Och plastmattorna skulle gärna ha ett kakelimiterande mönster, som liknade golven på Mallorca, som just blivit nåbara för chartersemestrar.
Nu sliter folk som hundar för att ta fram de gamla fina trägolven igen, fulla med gamla märken efter nubben som höll masoniten på plats :)

Ack ja, modet kommer och modet går :rolleyes:
 
hantverkare1 skrev:
Gips är tungt! Cc30 ska du ha.
Om du kollar noga kan du kanske se vart panelen är spikad?
det är vell rätt så vanligt att man bara glesar cc60 när man sätter panel.
 
Ett annat förslag är att måla panelen vit och sätta LED spottar som inte blir så varma.

Vi håller på att måla oss genom hela husets paneltak.

Protte
 
Helt off topic,
men bara tanken på att bygga bort den fina takhöjden gör mig bedrövad :(

Där sitter ju redan nu en fin armatur med tre spotlights i taket.
Och under väggskåpen finns det säkert en hel del lampor också.

Vad skall de nya, infällda spottarna fylla för funktion?
 
Tycke och smak är ju som bekant ofta olika.

Takhöjden är idag 2,75 och sänka taket med 45mm + gips tror vi inte märks direkt.

Tilläggas ska att nytt kök ska in och björkparketten som ligger ska rivas ut för att ta fram träbalkgolvet som ligger under. Just kontrasten med det gamla träbalkgolvet mot ett nyare, ljusare och modernare tak är vad vi är ute efter.


KnockOnWood skrev:
Helt off topic,
men bara tanken på att bygga bort den fina takhöjden gör mig bedrövad :(

Där sitter ju redan nu en fin armatur med tre spotlights i taket.
Och under väggskåpen finns det säkert en hel del lampor också.

Vad skall de nya, infällda spottarna fylla för funktion?
 
Om ni ändå ska riva i stort sett allting, tjänar ni då något på att spara den gamla panelen? Det borde gå på ett par timmar att riva ner den, och då vet ni precis vad ni har att skruva i. Ni får dessutom möjlighet att glesa upp om det behövs, och ni har möjlighet att inspektera hur taket faktiskt ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.