Ett sätt som fungerar utmärkt både för kund och säljare är att man begär ett fast pris för ett visst jobb, då är det klart redan från början vad det kommer att kosta och ingen behöver hänga "surläpp".
Jag har skrivit otaliga ggr att fråga först och handla sen, själv skulle jag aldrig köpa nått som jag inte visste vad det kostade, inte av någon.
Men om TS lägger upp priser och artikel nr. så kan vi se om och hur mycket överpris TS har fått betala. Innan vi vet det avstår jag att kommentera priset.
 
här några exempel:

hörnbox 2-fack, schneider exxact, met., SEK 477
kombiran, 2.fack, ct primo exxact, met. SEK 241
vägguttag 1-vägs med jord, vit, SEK 213
app.dosa. vp-2, 13-26mm, SEK 112
blindlock utan skruv, met., SEK 105
strömställare trapp, exxact, met. SEK 266
vägguttag 2-v j ip21utv., vit, SEK 392
jordfelsbrytare typ a425r, 30 mA, 25 ACD, SEK 1510
värmekabelkit 1000w + touch, SEK 8900

timpriset, SEK 455, anser jag normalt.
 
Detta fick jag fram.
Det framgår ju inte vilken tillverkare det är på allt men vissa saker är lite väl dyra.
Men som elmont skrev så får man komma överens om priset innan jobbet görs om man vill slippa överraskningar.
Däremot var de ganska dumt av montören att säga att det är samma prisklass som bauhaus när det sen inte stämmer
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wow! vad snabba ni är! men, melodifestivalen är ju sådär... ;)

tack så mycket för all info! alltså 2-3 ggr dyrare på min faktura... :(

vore intressant att veta ungefärlig nivå hos grossisten...
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Däremot var de ganska dumt av montören att säga att det är samma prisklass som bauhaus när det sen inte stämmer
Och har företaget nu lämnat en prisuppgift så får de rimligtvis stå för den. Kunden ska knappast drabbas av en felaktig information.
 
Det jag kommer skriva har oxå skrivits 1000 gånger, men jag skriver det en gång till: Visst ska man komma överrens om priset innan, men rättfärdigar det ett påslag på 200-400 % på materialet om man inte gör det? Är det en signal för hantverkaren när en kund inte begär pris? En signal som säger att nu har jag möjlighet att blåsa någon? Man ska ju oxå ta i beaktande att påslaget är ännu större om man tar in den procent elektrikern får när han/hon köper in varan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Var går gränsen? Kan en snickare ta 2000 kr för en låda gipsskruv? Något som man rimligtvis inte begär pris på innan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Såvitt jag vet är det olagligt med ocker, dvs att man utnyttjar kundens okunnighet för att ta hutlösa priser. Om jag vetat att man alltid betalar 2-4 ggr mer hos en elfirma än en konsumentfackhandel hade jag ju aldrig handlat en enda pryl av elfirman....
 
Har Bauhaus över huvud taget det sortimentet? och jag tror inte elfirman handlar till dom priserna som Ramnemark visa hos sin grossist utan dom får nog betala mer.
Men dom har tagit lite mycket för prylarna och borde kunna nöja sig med hälften, tycker jag.
Men tyvärr så är det knappast ocker, det krävs lite mer än att man blir skinnad för det ska vara ocker. Försök och pruta och ta det som en lärpeng.
 
Och kanske inte fått gjort jobbet heller...

Hursomhelst så har företaget gjort fel när dom påstått att det blir marginellt dyrare än Bauhaus och sedan inte levererar efter det.
 
ERJ skrev:
Var går gränsen? Kan en snickare ta 2000 kr för en låda gipsskruv? Något som man rimligtvis inte begär pris på innan.
Det får vara en bra stor låda om jag ska ta 2000 spänn för den.
 
Helvete elmont, nu kom ditt inlägg ivägen. Mitt skulle ju vara direkt efter annagretas😠
 
Förlåt, mitt skulle ha kommit mycket tidigare men jag skriver så sakta :(
 
  • Gilla
Anna-Greta
  • Laddar…
Det är inte alla företag som monterar upp material som kunden köpt själv. Var med i en enormt lång diskussion i FB gruppen Elfel om "ockerpriser". En del företagare monterade men tog mycket högre timpeng (700 tyckte jag han sa) och en del vägrade göra de alls. Många hävdade att garantiärenden hade varit problem och därför slutat montera egenköpt material. Det är väll lite knepigt nu när alla kunder kan köpa samma material som proffsen för en billigare peng. Lösningen är väll att öka timpriset....
 
Är elbutik.se en grossist? jag kan ju också handla där...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.