Ska lägga klinker på golv och kakel på väggarna i duschdelen, och måla resten av väggarna.

Tätskiktet för klinker och kakel vet jag hur man gör, men hur gör man där man vill ha målade väggar?
Har kollat lite på Beckers system, och då får jag det till att man först spacklar iordning våtrumsskivorna, sedan på med våtrumsgrund, väv, och sedan våtrumstäck. Men hur gör man med skarven som blir när man tätskiktar golvet upp mot väggen? Vill inte ha någon sockel/golvlist och kommer bli en kant om jag tänker rätt?

Någon med erfarenhet av detta?
 
Målar med en godkänd våtrumsfärg, instruktioner finns på burkarna eller medföljande folder.

Du ska inte ha en rad med klinkers runt om?
 
T
Du ska helt klart ha en klinkersockel som döljer skarven.
 
Jag har skarvat ca. 5 cm in under kakel på väggen och lät då våtrumsväven gå över folien.
Likadant vid golvet, jag lade väven över uppviket från kantremsan från golvet.
Jag har ingen list eller klinker på väggen på den målade delen.
Det syns ju tydligt var remsan från uppviket går, ca. 5 cm upp på väggen men inget jag stör mig på.
Man kan ju spackla lite över remsan innan man lägger väven så kanske man kan få mindre tydlig kant än jag har.
Jag ser inte varför man skulle måsta ha klinker kant (vilket jag tycker är fult).
 
Tack för svaren, vill undvika sockel då jag personligen inte tycker det är snyggt. Får försöka spackla till det lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.