Du ska aldrig ha övertryck. Har du öppen spis kan du vid tändning dock behöva minska undertrycket genom fönsteröppning eller motsvarande men som sagt aldrig övertryck generellt
 
  • Gilla
Ma8e
  • Laddar…
:)Övertryck är olämpligt, för det kan trycka ut varm, fuktig luft i väggarnas isolering och på vinden, där fukten sedan kan kondensera och ge upphov till mögel.
Det vanliga undertrycket som FTXen skapar har hittills inte stört min kamin, men köksfläkten kan ställa till det.

Om man har öppen spis, eller kamin för den delen, så får man tänka sig för.
Inte starta köksfläkten just när man tänt brasan, och kanske ställa ett fönster på glänt när man kör köksfläkten.
Det märks rätt snart hur man skall hantera problemet.
 
Redigerat:
När man eldar och har spjällen öppna har man ett bra undertryck/självdrag i eldstaden eftersom det är hög temperaturskillnad ute/inne. Bättre i källaren p.g.a. höjdskillnaden.
Men vissa aggregat, bl.a. Fläktwoods köksaggregat med touchskärm har en knapp man kan trycka på när man ska elda.
Osäker på om det är frånluftsfläkten som varvar ner eller tilluftsfläkten som varvar upp, men vet en som injusterade 6 sådana aggregat idag och bad honom kolla upp det, tror dock han glömt bort det.. :D
 
G
Kikar just nu på FTXsystem, tänker som så att jag inte vill öka värmekostnaden...och kan göra grovjobbet själv.
Årets ROT redan förbrukad :(
Har ett 70-talshus123m3 entreplan, använder 3 sovrum plus lika stor källare med öppen spis i gillestugan.

Ett sovrum är kallt, står väl för stor del av självdraget...
Vårt sovrum har mycket dålig luft på morron, varm, fuktig och syrefattig, trots lite kalldrag/självdrag vid fönster.

Så bättre luft, utan kalldrag, utan att öka månadskostnaden, är mitt mål.

För 15år sedan flyttade jag från en lägenhet som hade tillluftsventiler över fönster i sovrum och vardagsrum, frånluft i vardagsrum, badrum och via köksfläkt.
Trivdes inte med kalla golv och vakna av att frysa pga drag. Fick oxå reumatism medan jag bodde där. Kan väl inte bevisa att sådan att denna ventillation är hälsofarlig, men det känns ologiskt att montera frånluftsventiler i taket och ventilera ut varmluften som elementen producerat och som stiger till taket.

För mig känns FTX som det självklara valet, men pris avskräcker...
Överhörning av ljud mellan sovrum via ventiler/rör?
Liksom trångt på vinden, men genomförbart.

Finns det några allternativ utan kalldrag?
Sover man med stängd dörr måste man väl ha frånluftsventil i sovrummet?
Annars kanske man kan skippa dörrtrösklarna?
Från dush och kök är det väl bäst att ventilera ut fukt och matos utan att passera värmeväxlare?
Extra tillluftsventil i rummet med öppna spisen?
 
Alternativet är väl ett väljusterat självdragssystem alt f-system med välisolerade fönster med spaltventiler och väljusterade radiatorer under respektive fönster. I teorin i alla fall även om många upplever ett visst kallras ändå från spaltventilerna även om många äldre hus upplevs dragiga pga avkylning från kassa fönster kombinerat med drag från ventilerna och inte bara det sistnämnda endast

Till FTX då, överhörning mellan sovrum med rätt kanaldragning och flexdämpare är mest ett teoretiskt problem. Överluft mellan rum så man endast har tilluft i sovrum och frånluft i tex badrum kräver en viss glipa mellan dörr och tröskel. Förr i tiden ibland mellan överkant karm och dörrblad. Ofta säger man att 200cm2 yta behövs men mer realistiskt vid installationer idag är hälften man ofta får vid installation av en normal karm och tröskel. Allt utom imkanalen passerar värmeväxlaren och tro mig, återfuktning är en feature, inget fel när man har en roterande värmeväxlare. En motströmsväxlare torkar ut luften ordentligt vintertid
 
Glömde spisaspekten. Vissa aggregat nuförtiden har ett läge som tillfälligt minskar undertrycket i huset sk kaminläge för att motverka att det ryker in när man tänder. Får man med den gratis med aggregatet så är det att rekommendera men personligen är det inget jag skulle råda någon att betala extra för. Nyttan/behovet är dessutom primärt i nybyggnation med extremt täta hus där man inte dragit en kanal för uteluft till kaminen/spisen. För FTX-installation i äldre hus brukar nyttan vara mindre och ett väljusterat system ska tillåta att man tänder än eld samtidigt som man undviker ett kallröka husägaren.
 
B
Övertryck är mycket olämpligt ... Undertryck skall man ha om man ej kan få balans
 
  • Gilla
Ma8e och 1 till
  • Laddar…
16 t kwh före och 12,2 efter! Vem har räknat på det?!
En sån energi besparing får man inte med FTX när den sitter på plats.
Men på papper är allting möjligt.
 
F
Gammla tråd. 😹 Jag har 140 kvadrat enplanshus med frisklufsdon och frånluftsdon. Vad skulle en komplett installation va FTX kosta egentligen? Behöver ju bara tilluft rör och plugga gamla friskluftsventiler och själva aggregatet.
 
F Fideliox skrev:
Gammla tråd. 😹 Jag har 140 kvadrat enplanshus med frisklufsdon och frånluftsdon. Vad skulle en komplett installation va FTX kosta egentligen? Behöver ju bara tilluft rör och plugga gamla friskluftsventiler och själva aggregatet.
Kolla här så kan du nog få en bra uppfattning. Rör är billiga så om du vill ha bra flöde och liten risk för störande ljud så skulle jag satsa på 160 mm huvudrör och 125 mm längst ut.
https://ventilation.se/sv/categories/ftx-ventilationsbyggsats
 
F
V vanpire skrev:
Kolla här så kan du nog få en bra uppfattning. Rör är billiga så om du vill ha bra flöde och liten risk för störande ljud så skulle jag satsa på 160 mm huvudrör och 125 mm längst ut.
[länk]
Hmm är 125 idag så du kanske de skulle bytts då också. Knepigt när det delvis ligger i bjälklaget. Mellan tummen och pekfingret 100 000-175 000kr gissar jag? Vet inte om det är värt det. 😳
 
F Fideliox skrev:
Hmm är 125 idag så du kanske de skulle bytts då också. Knepigt när det delvis ligger i bjälklaget. Mellan tummen och pekfingret 100 000-175 000kr gissar jag? Vet inte om det är värt det. 😳
125mm är också vanligt i ett enfamiljshus om det inte är långa sträckor som ska dras. Jag killgissar på 125-150tkr om det inte är en onormalt svår installation.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
125mm är också vanligt i ett enfamiljshus om det inte är långa sträckor som ska dras. Jag killgissar på 125-150 om det inte är en onormalt svår installation.
Är ett litet hus, längsta sträckan kanske 12-15 m eller något i den stilen.
 
F Fideliox skrev:
Är ett litet hus, längsta sträckan kanske 12-15 m eller något in den stilen.
Det är för övrigt inte speciellt komplicerat att göra jobbet själv om du är lite händig och har bra tålamod ;=)
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är för övrigt inte speciellt komplicerat att göra jobbet själv om du är lite händig och har bra tålamod ;=)
Händig med vissa saker. 🤣 Dra rören kan jag säkert göra själv men just håltagning är jag lite rädd för att göra fel rent estetiskt sätt. 🤣 Sen behövs väl ändå elektriker och en ovk efter det hela gissar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.