Det här kan man tycka mycket om. Inte helt enkelt hur man än vrider på det.
Ett annat exempel, typ mjölken;

Hade min bil på service i veckan, oljebyte.
Motorn rymmer 7,5 liter, på fakturan står; 2 x 4 liter á 895 kr!
Vad hände med den halvlitern som blev över? Den kostade ju mig drygt 100 kr.
Jag fick inte slatten i dunk till framtida påfyllning.
Och hade verkstaden gått med på att jag hade haft med mig olja köpt på Biltema för halva priset?

Man orkar inte riktigt bry sig fullt ut och man har det lite för bra ställt.
Det kostar ju också att hitta rätt verkstad att anlita om nästa verkstad ligger 5 mil bort.
 
Bestrid fakturan oavsett och visa på vad materialet kostar på annat håll. Med lite tur så backar hantverkaren hellre än att riskera att behöva lägga massor av tid och resurser på administration och dokumentation. Förutsätter att du inte har betalt allt.
 
Är det rimligt? Har hantverkaren betalat ett pris så kan man ju inte prisjakta fram bästa priset och säga att det är vad man tycker är rätt pris. Däremot kan han visa sin faktura och diskutera utifrån den.
 
Tja... kanske ska det kompletteras med ett inkognito besök hos byggvaruhandlaren i fråga för att få klarhet i vilka rabatter som återkommande hantverkare får. Om TS får bättre rabatt än hantverkaren så finns det ju grund för en intressant diskussion.
 
M
Pontstone skrev:
Bestrid fakturan oavsett och visa på vad materialet kostar på annat håll. Med lite tur så backar hantverkaren hellre än att riskera att behöva lägga massor av tid och resurser på administration och dokumentation. Förutsätter att du inte har betalt allt.
Inte speciellt smart råd. Skulle du betala hantverkarens timpenning alla de timmarna han/hon "prisjaktade" allt material till ett bygge, tiden att åka hela sverige runt och hämta eller fraktkostnaderna att få det transporterat? Dessutom det totala kaoset som skulle uppstå när herr/fru snickare har 5 projekt igång samtidigt och inte vet när alla smådetaljer kommer på posten eller blir levererade till bygget. Det är väl ett värde i att kunna åka någonstans och få med sig allt man behöver "på ett bräde" så att säga så jobbet blir gjort utan stopp och krångel?
 
Varför ska inte en hantverkare få tjäna pengar? Och var står det skrivet att hantverkaren skall ge bort sin rabatt till kund? När en butik köper in en vara så lägger ju butiken på procent för att gå med vinst. Precis som en hantverkare som vill gå med vinst. Att hantverkare däremot "lägger på" procent på butikspris tycker jag är lite fel, hantverkaren har ju redan "vinst" på materialet.
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
Allt har ju en gräns för vad som är rimligt och inte. Vi ska dock ta i beaktande att hantverkaren påstod att hans inköpsställe hade de bästa priserna. TS mailade ett byggvaruhus i samma kedja och fick ett betydligt bättre pris, som privatperson. Det tyder på att hantverkaren inte har jämfört priser alls, eller att han har en dold rabatt hos byggvaruhandlaren i Lund som ger honom grädde på moset. Okej eller inte, avgör själv. Om hantverkaren dock lovar att hans inköpsställe är det billigaste, och det är fel, så får han nog räkna med reklamation.
 
  • Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
Har sagt det förut och säger det igen... den sk bostadsprisbubblan härörsig till stor del från att det är så attans dyrt att bygga i det här landet! För hur kan man ha en bostadsbubbla där det på 90% av vårt lands yta är billigare att köpa ett lätt begagnat hus jämfört med att bygga ett helt nytt på en nästan gratis tomt?

900+moms om man inte fick materialpåslagen säger ju en hel del om vad man har för påslag... och lön. Du kan få en relativt erfaren civilingenjör inklusive licens på beräkningsprogram etc för samma pris. Och detta genom en konsultfirma som har sin inte helt försumbara overhead + vinst. Runt 10% påslag på utlägg är normalt för konsultfirmorna och täcker administration av fakturor och utlägg. Då har man ingen kickback utan bokar hotellet på kundens avtal.

Hade man varit många gånger duktigare eller snabbare än våra vänner från övriga europa vore det ju en sak. Men enligt min erfarenhet är det snarare tvärt om.

Jag gillar inte heller materialpåslagsgrejjen. Den som inte jobbar åt mig när jag tillhandahåller materialet får gå och blåsa någon annan.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Svein Eriksson skrev:
Jag har precis byggt till villan i Lund, kostnad ca 900.000 kr varav material 150.000 kr. Materialet har köpts av byggaren själv på hans närmaste stora byggvaruhus. Han rekommenderade den eftersom de "har bästa priserna". När jag skulle betala byggarens fakturor fick jag kopia på hans materialkostnader. Han la på 12% på alla inköp.

Här är ett prisexempel. Tillbyggnaden byggdes i h+h-block stora, de kostar 72 kr + MOMS styckevis i affären. Jag köpte 600 st. På fakturan har de priset 68 kr + MOMS + byggarens påslag 12%.

Jag tyckte det kändes makalöst dyrt. En stor byggare borde ha låga priser, 20-30% rabatt? Om han dessutom köper 600 st av samma vara med direktleverans borde priset ytterligare 10-20% lägre?

Så på skoj mailade jag ett annat byggvaruhus i samma koncern men i Malmö. På deras offert var priset 54 kr + MOMS + leveranskostnad.

Jag tror att byggfirman och byggvaruhuset har någon slags deal, byggaren får en bonus vid sidan om på varje materialköp utan att jag kunden får reda på detta. Antingen det eller så är han dragen vid näsan av byggvaruhuset, som överfakturerat honom.

Någon som har en synpunkt på mina teorier?
Så kan det vara. Vi har byggt ett helt nytt hus men då var alla underleverantörer såpass schyssta att de informerade om pålägg på material
(Ca.3-4%). Ibland gjorde de inga pålägg alls o ville jag köpa in material själv kunde jag göra det. Jag sparade ca. 300.000 kronor bara på att köpa in material själv från Bauhuas. Efter köp på 100.000 fick jag 12% rabatt där!
 
Varför skulle ett begagnat hus vara dyrare än ett nytt? Det är ju som nya bilar skulle vara billigare än begagnade. Eller fattar jag dig helt fel?

Materialpåslag tycker jag är skumt men timpeng för att handla / hämta + kickback är rimligt och transparent.
 
Jag tycker det är helt okej att de har deals, det har inte vi som konsumenter med att göra.

Däremot är det för jävligt att det blir dyrare för dig än om du hade gått och köpt grejerna själv –*DET är inte okej!!
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
tommib
3% av 900000 är 27000... sällan manser hantverkare räkna fel åt det hållet :p
Skämt å sido så är din "lojalitetsbonus" en ren kickback och något som till slut kommer ur kundens ficka. Det är inte dina pengar du handlar för när du köper material till kunden.
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Det här är ingen nyhet Svein, det som är intressant är vad ni skrev i kontraktet angående materialinköp och påslag.
 
dudero skrev:
Varför skulle ett begagnat hus vara dyrare än ett nytt? Det är ju som nya bilar skulle vara billigare än begagnade. Eller fattar jag dig helt fel?

Materialpåslag tycker jag är skumt men timpeng för att handla / hämta + kickback är rimligt och transparent.
Ja du förstår mig fel. Ett relativt nytt hus är ju oftast (marginellt) dyrare än ett gammalt. Men om jag jämför med att bygga ett nytt hus på en tomt som är nästan gratis och jämför det med att köpa ett hus som är 15 år gammalt så är den skillnaden inte rimlig. Skillnaden skall bestå i tänkta renoveringskostnader och teknisk livslängd på huset. Ett hus som är 15 år gammalt och är underhållet enligt gängse standard har inte nödvändigtvis så mycket kortare teknisk livslängd jämfört med ett flång nytt. Även ett nytt hus behöver underhåll. Och det spelar egentligen inte så stor roll om du bygger i egen regi (tar alla risker) eller låter en husfirma utföra jobbet åt dig. Du är ändå byggherre med allt vad det innebär.

I Sverige har man visat att det i princip bara är i ett fåtal attraktiva områden där det lönar sig att bygga ut istället för att sälja och köpa ett större (likvärdigt begagnat) hus. Detta trots alla kostnader som man åker på när man flyttar.
I t ex England gäller det motsatta. Det kostar nästan alltid betydligt mindre att bygga ut (med hjälp av hantverkare) än att köpa ett nytt hus med motsvarande storlek och standard.

Men det är väl inte så konstigt när hantverkarna har en praktisk timkostnad på 900 kr + moms...
 
Vad är det du inte fattar? Jag gav endast info om mitt nybygge. Alltså går det att få bort tilläggen om man hittar förhandlar med rätt leverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.