Hej!

Det här verkar vara ett trevligt forum, vet inte om jag skriver i helt rätt grupp dock, men jag testar.

Jag och min flickvän har precis köpt en fin lägenhet här i Stockholm och planlösninge är lite utmanande men väldigt charmig.

Den finns att se på www.fabfast.se -> "Hem till salu" Sedan är det tredje ovanifrån "Södermalm 1,5:a"

Vi har disskuterat lite olika sätt att sätta in en vägg och vi har kommit fram till att det bästa skulle nog vara att klyva det stora vardagsrummet i 2, och göra nån form av öppning i betongväggen mellan köket och det tänkta nya rummet.

Då kommer dock grejen. Jag vet att mäklaren sa att den är bärande, och jag har väldigt lite rutin av sådant. Jag har nog tidigare haft uppfattningen om att man inte kan göra någonting alls med bärande väggar, men efter att ha läst lite på nätet så verkar det gå att göra. Dock krävs bygglov och någon form av byggnadsproffs som kommer och tittar på det o.s.v.

Så min fråga är egentligen, hur görs detta enklast, vem pratar man med, vad ska man tänka på o.s.v.? Det enda vi vill ha är alltså en öppning, den behöver inte vara superbred, men så man kan nyttja den som passage helt enkelt.

Är otroligt tacksam för alla svar!

Mvh Lars Olsson
 
C
snabelars skrev:
Så min fråga är egentligen, hur görs detta enklast, vem pratar man med, vad ska man tänka på o.s.v.? Det enda vi vill ha är alltså en öppning, den behöver inte vara superbred, men så man kan nyttja den som passage helt enkelt.
Det är stor skillnad att mixtra med bärande delar i en enplansfastighet och ett höghus.
Börja med att prata med styrelsen och se vad de säger. Ett sådant allvarligt ingrepp kräver definitivt styrelsens tillstånd, och har de rätt att neka. Om de är med på noterna kommer de sannolikt också att ställa krav på vilka underlag de vill att du tar fram innan de slutgiltigen säger OK.
 
Ok, så då börjar vi med att fråga styrelsen om det överhuvudtaget är något att gå vidare med.

Vår lägenhet ligger ju underst, antar att det inte direkt hjälper till?

Tack för tipsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.