Kul att planera stort hus! Gott om utrymme blir det ju också. :)

Skissade lite på några ändringar och tillägg jag hade gjort. Självklart väldigt personligt med hur man vill ha det men kanske kan det ge något tips i alla fall...? Skissen är fullständigt befriad från mått och jag har inte ritat in all utrustning. Se den som en idéskiss mer än som ett färdigt förslag...

Jag tycker inte att köket behöver bli bredare, speciellt inte om ni inte ska ha några skåp eller bänk vid väggen mot tvättstugan. Däremot tror jag att köket kan kännas väldigt långsmalt som det ser ut nu och jag tror hela den öppna planlösningen kök-vardagsrum kan bli lite korridorlik. Det finns heller inga högskåp inritade, var har ni tänkt ha torrvaror och annat, i golvskåpen? Själv är jag ett stort fan av walk-in skafferier så därför tog jag mig friheten att rita in en sådan. :D
Priset blir lite mindre kök och köksö (och/eller lite mindre avstånd mellan kök/matsal/v-rum) och att ni mister ett köksfönster. Å andra sidan får ni undan en massa förvaring från köket och minskar korridorkänslan något.

I skissen ingår även att jag tycker det känns onödigt att ha ett fullt badrum i entréhallen (där nere finns ju ändå inga sovrum, vem ska gå ner från övervåningen för att duscha där?) samt att jag tagit bort dörren mellan kök och tvättstuga och istället satt den mellan tvättstuga och hall. I hallen ritade jag en enkel gästtoalett - som dessutom fått en något mer undangömd entré - och i tvättstugan placerade jag en dusch för de gånger man har varit ute och tränat/jobbat och är svettig, skitig och kall och inte vill klampa genom hela huset för att komma till duschen. På det viset har ni ändå tre duschar i huset.

Vill ni inte ändra kök/tvättstuga skulle jag nog undersöka möjligheten att spegelvända entréhall/wcd för att möjliggöra flytt av dörren från tvättstugan. Känns konstigt att ha den in till köket.

Där uppe tycker jag det mesta känns helt okej även om jag personligen hade velat minska de "små sovrummen till höger något, till förmån för ett större "master" sovrum. Eller kanske flytta lekrummet till ovanvåningen bredvid något mindre sovrum och något mindre allrum. (Då kan ju lekrummet där nere bli ett ordentligt gästrum/kontor.) Kanske går att trolla bort den lite märkliga korridorsnutten in till sovrummet till vänster också, hur vet jag dock inte. Sen håller jag med andra om placeringen av dörren in till barnkammaren men det verkar ju redan ha tagit skruv. ;)

Nåväl, finns mycket man kan ändra på men till syvende och sist är det ju ert hus så jag hejdar mig nu... :D



edit: kan man inte lägga in pdf:er som bild? Blir bara en klickbar länk....
Visa bilaga Planlösning TH.pdf
 
Redigerat:
Intressanta synpunkterToRy och tack för att du tog dig tid att rita lite! Ska fundera lite till över köksutformning och hur man kan få bukt med ev. korridorskänsla. Duschen på nedanvåningen är för gäster som bor i det kombinerade lek/gästrummet (framgår ej av skiss att ska fylla båda dessa syften). Ska överväga spegelvändning, kan kanske vara en idé...
 
Slänger in ett tips till och det är att se till att det blir möjligt att "enkelt" bygga en vägg mellan vardagsrum och matsal (alltså mellan soffgrupp och matbord).

Även om ni inte känner att det är aktuellt nu så kanske ni vill det längre fram, eller en senare ägare om en himla massa år. Det är ju en enkel sak att se till att strömbrytare, eluttag och annat inte utgör direkta hinder för att slå upp en vägg (helvägg, halvvägg, skjutdörrar, osv).
 
Dusch på nedervåningen krävs nog för att klara tillgänglighetskraven.
Känns dock lite onödigt med två så stora badrum på övervåningen, dessutom ser det trångt ut mellan WC-stol och duschvägg när man ska ta sig till duschen i föräldrabadrummet.
Överlag känns ytorna mer än väl tilltagna, varje kvadratmeter ska som sagt betalas och skötas. Tvättstuga och förvaringsutrymmen kan man däremot aldrig få för mycket av.
Vi valde att skippa öppningen mellan våningarna och med tanke på ljudet ångrar jag det inte en sekund.
Tänk hellre mer praktiskt än estetiskt, det håller bäst i längden, även om det går att hitta vettiga kompromisser.
Biblioteket hade jag gärna snott!
Låt absolut en arkitekt titta på skisserna, då får ni expertråd på vad som är bra i er skiss och vad som kan förbättras.
 
Nyfiken på vad ni fått för pris på ert hus? Var i landet bygger ni? Huset ser fint ut, kanske väl stort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.