I
Håller på att renovera diodslingorna. Samma skit som med de gamla lampslingorna, benen rostar av.
Hur är de med dioder i slang? Rostar de med?
Finns det olika kvalitet på slingorna?
 
I
En slinga kortad med 10 dioder och en kortad 60 dioder. Verkar sitta i grupp om 10st och varje grupp har en resistor på första diodens anod. Har ingen susning om vilken nytta resistorn gör, kan tänka mig att den är till för att anpassa motståndet i gruppen så att alla lyser lika. De som nu är borttagna tycks inte påverka slingan.
Lustigt, men det var nästan enbart anodens ben som var avrostad. Nu går det ett år till, sen måste jag nog köpa nytt eller leva i en nattsvart tristess.:confused:
 
Resistorn begränsar strömmen. Lysdioder har sitt framspänningsfall och försöker man öka spänningen över det kommer strömmen att öka katastrofalt mycket mer och till slut bränna lysdioden.

Tar du bort resistorn så kortar du livet på lysdioderna avsevärt.
Att ta bort en lysdiod gör inte så mycket, strömmen ökar men inte katastrofalt.

Protte

Protte
 
I
prototypen skrev:
Resistorn begränsar strömmen. Lysdioder har sitt framspänningsfall och försöker man öka spänningen över det kommer strömmen att öka katastrofalt mycket mer och till slut bränna lysdioden.

Tar du bort resistorn så kortar du livet på lysdioderna avsevärt.
Att ta bort en lysdiod gör inte så mycket, strömmen ökar men inte katastrofalt.

Protte

Protte
Jo men det är nog lugnt, jag tog ju bort hela grupper, verkade ha rostat gruppvis. Trodde det berodde på att vissa hade blivit mer utsatta för väder än andra. Då kanske det egentligen berodde på resistorerna för de hade olika värden, det var därför jag antog att det var anpassning.
Av de 70 som jag tog bort blev det 14 som går att använda till reserv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.