mexitegel skrev:
Om det krävs 1,7 kw för att hålla 20 grader inomhus per 2,4 meter väggyta skulle det innebära att vi i vårt hus skulle behöva en värmepump på 100 kw. Vi har en pump på 10kw och fryser inte...

Jag skulle spontant säga att dina resultat inte är rimliga.
Nej, så har jag intf sagt. Du har mämligen inte läst alla inlägg. Genom 2,4 kvm läcker 20 W, om det är 20 grader kallt ute.
 
Matstj skrev:
...Jag vill bevisa svart på vitt att skicktet är så värmekonduktiv så att risken för frysning av rören är lika med noll.
Det visste vi redan genom en rimlighetsbedömning. Alla utom du alltså.
Jag tror att du får rigga upp en testvägg och mäta experimentellt så att du ser om dina beräkningar verkligen stämmer ;)
 
Det går lika bra med en värmekamera😊
 
Är det inte svårt att mäta temperaturen inne i väggen med en sådan?
Och mäta hur värmetransporten går? Gradienter och Delta-T och allt vad det heter :)

Ett hästhandlartrick är annars att låta en kran stå och droppa långsamt.
Det skall mycket till innan vatten i rörelse fryser.

OT
Men det frös alltså i vattenrören i torpargrunden hos mig en gång.
Och det var fruset en halvmeter upp ovanför golvet också.
"Omöjligt" att tina alltså.

Och det har varit fruset i toalettens vattenlås. Inte lätt att fixa :(
 
KnockOnWood skrev:
Och det har varit fruset i toalettens vattenlås.
Ungarna säger ibland "skitkallt", jag har alltid undrat vad de menar. Nu vet jag :D
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ungarna säger ibland "skitkallt", jag har alltid undrat vad de menar. Nu vet jag :D
Ja, det är ungefär då man "fryser häcken av sig" :)

OT
Visste ni förresten att när missionärerna kom till inuiterna på Grönland (på 900 - 100-talet) för att omvända dem till den enda rätta läran, så var det ingen som förstod när de pratade om "se Guds lamm" (Agnus Dei) https://www.youtube.com/watch?v=vJC_1LtjnNQ
De hade aldrig sett några lamm, eller får över huvud taget.

Så de fick skriva om liturgin till 'se guds sälunge'.


Och när de började prata om att "brinna i Helvetet" log eskimåerna bara. Det lät ju skönt :)

Så det fick ändras till 'frysa i Helvetet'.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
En annan aspekt på det här med vattenrör i yttervägg är ju hur det praktiska utförandet är gjort. Har man en glipa i isoleringen mot t.ex. en regel där luft kan cirkulera kan man lätt få minusgrader långt in mot insidan av väggen. Själva regeln i sig är ju också en köldbrygga att beakta om man tänker dra vattenrör horisontellt i yttervägg. Själv har jag ett timmerhus utan vindspärr på utsidan vilket innebär att vinden lokalt kan kyla ner väggen till minusgrader nästan ända in till tapeten där den kommer åt. Pratar vi moderna hus med välisolerade väggar är nog rör på varma sidan av yttervägg OK men i gamla hus bör man nog inte bara lita enbart på teoretiska värmeberäkningar…
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ingenjören skrev:
En annan aspekt på det här med vattenrör i yttervägg är ju hur det praktiska utförandet är gjort. Har man en glipa i isoleringen mot t.ex. en regel där luft kan cirkulera kan man lätt få minusgrader långt in mot insidan av väggen. Själva regeln i sig är ju också en köldbrygga att beakta om man tänker dra vattenrör horisontellt i yttervägg. Själv har jag ett timmerhus utan vindspärr på utsidan vilket innebär att vinden lokalt kan kyla ner väggen till minusgrader nästan ända in till tapeten där den kommer åt. Pratar vi moderna hus med välisolerade väggar är nog rör på varma sidan av yttervägg OK men i gamla hus bör man nog inte bara lita enbart på teoretiska värmeberäkningar…
Jo, självklar skan man ta i beaktande hur ytterväggen är konstruerad. Pratar vi exemplevis om en 10 vägg då är det kört. Fast jag har inte räknat på det.
 
Matstj skrev:
...
Pratar vi exemplevis om en 10 vägg då är det kört. Fast jag har inte räknat på det.
När jag bodde på en ö i Göteborgs skärgård hände detta en granne.
Det var en gammal tant, och hon förstod inte varför det inte kom något vatten i duschen.
Den var i en smäckig tillbyggnad.

Men sedan när det blev varmare och isproppen tinade märktes det.
Det var rena Niagarat ur väggen. Kopparröret hade spruckit.

Hur är det med Pex-rör. Spricker de sönder också om vattnet fryser?
PEM-rör i mark brukar väl hålla för frysning?
 
Krilleman
PEX kan frysa utan problem och man kan tina den med lite uppfinningsrikedom och en hårfön. Led ner den varma luftstrålen i skyddsröret... Men man måste alltid tackla varför det fryser först!

Jag har varit hos en kund som prompt skulle ha dolda rör i ett äldre hus, trots mitt tvekande på om det blir bra då alla rör skulle dras i yttervägg. Nåja, jag upplyste henne om riskerna med detta förfarandet och att det var hon som tog ansvaret om deras vägg var otillräckligt isolerad. Jag försökte få henne att riva upp en del av väggen så man kunde kontrollera tjockleken. Men hon slog dövörat till. (Inredningstidningar är fantastiska!) Snickaren ryckte på axlarna och sa att kunden får som hon vill. Installationen blev riktigt bra. Allt vatten lades på den "varma sidan". Men efter en vecka ringde hon och berättade att nu hade allt frusit. Och till slut fattade hon var jag ville komma. Väggen öppnades lite i ett rum bredvid och det visade sig att den enda isoleringen som fanns var den isoleringen som syntes längst ut mot gipsskivan mot innerväggen. 7cm! Sen tre lager av någon typ av "board" och på det vitt mexitegel.

Hon bekostade även omdragning till utanpåliggande rör. Det blev sådär...
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Det kan funka att koppla en damsugare till skyddsröret också, så man suger rumsvärmen igenom.
 
Krilleman
blackadder skrev:
Det kan funka att koppla en damsugare till skyddsröret också, så man suger rumsvärmen igenom.
Samma uppfinningsrikedom krävs även här, samt att temperaturen är lägre. Vilket medför längre upptiningstid.

Och alla hushåll med minst en kvinna har väl endå nästan garanterat minst en hårfön? (men antagligen tre)
Och ensamma karlar har väl minst en varmluftspistol? (men antagligen tre)

(y)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
...
Och ensamma karlar har väl minst en varmluftspistol? (men antagligen tre)

(y)
Du har så rätt! Jag har en, fastän jag är lyckligt gift sedan XXX år.

Förstår inte varför jag fick den,
men det var i stort sett den enda användbara födelsedagspresenten jag fick av farsan.
(Det är en grön Bosch, 70- eller 80-tal :) )
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Jag har haft en "analog" länge. Fyra lägen 1 - 2 - 3 - 4. Men jag hittade på en digital med display som man kunde ställa in gradantal med + & -. Och av någon anledning ligger den i garaget nu. Så nu behöver jag bara köpa en till varmluftspistol för att passa in i normen...

:beer:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hmmm verkar som man får skaffa sig en varmluftspistol då. Eller tre.......
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.