Har skaffat en Bosch GTS 10 XC för ett tag sen. Sysslade nyligen med att såga ut tunna 2mm "ribbor" ur björk. När jag justerade in anhållet för detta så använde jag mig av ett digitalt skjutmått med 1/100 mm upplösning. Passade då på att mäta paralelliteten mellan parallellanslaget och klingan.

Det skiljer lite lite beroende på hur man för anslaget, det mesta "spelet" tas dock bort när man låser. Så långt allt väl. Men jag har upptäckt att det ganska konsistent är ca 30 hundradels mm större avstånd mellan paralellanslag och klinga i bakkant, jämfört med framkant. Först tänkte jag att detta måste justeras (det går), men frågan är om det inte skall vara såhär? Jag kan inte ens tänka ut vilka teoretiska nackdelar det kan medföra. Och jag har inte märkt några problem i praktiken heller.

Är detta något man bör eftersträva, eller skall absolut parallellitet eftersträvas?
björk (1 of 3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


björk (2 of 3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


björk (3 of 3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt är det otroligt vad man kan göra med en bordssåg och lite finlir. Ämnet på bilderna är sågade ur ett vedträ som kommer från en björk som stod på vår tomt. Blir minst lika bra (eller bättre) än att köpa planhyvlad björk. Svårt att hantera stora och långa bitar dock! Till nuvarande projekt räcker det med den korta stumpen dock.
 
Jag har observerat samma problem på min såg men där skiljer det nog mer än på din tyvärr, finns någon instruktion om hur man kan justera anhållet som inbegriper de två skruvarna på ovansidan av anhållet.

Antar att du redan vet det men ändå - det är rätt stor risk för att tunna bitar fastnar mellan klinga och anhåll och eftersom de är så tunna är det svårt att stödja dem med något. Därför är det inte helt ovanligt att bitarna kommer farande bakåt med de risker aom det kan medföra.

Ser gärna lite mer bilder på din zero clearance insert. Skulle verkligen behöva ta mig i kragen och tillverka ett sådant.
 
badtastex skrev:
Jag har observerat samma problem på min såg men där skiljer det nog mer än på din tyvärr, finns någon instruktion om hur man kan justera anhållet som inbegriper de två skruvarna på ovansidan av anhållet.

Antar att du redan vet det men ändå - det är rätt stor risk för att tunna bitar fastnar mellan klinga och anhåll och eftersom de är så tunna är det svårt att stödja dem med något. Därför är det inte helt ovanligt att bitarna kommer farande bakåt med de risker aom det kan medföra.

Ser gärna lite mer bilder på din zero clearance insert. Skulle verkligen behöva ta mig i kragen och tillverka ett sådant.
Jag vet om risken för att bitarna kommer farande. Det har dock aldrig hänt, inte sen jag gjorde mitt zero clearance insert. Det som brukar hända är att dom långsamt åker bakåt när man sågat klart. Måste dock stänga av sågen mellan varje sågning.

Mitt Zero Clearance Insert gjorde jag lite quick-n-dirty på en kväll. Det blev dock ganska bra. Ska se om jag kan ta lite bilder på det och beskriva hur jag gjorde.
 
Det är bra om anhållet lutar lite bort från klingan i bakkant, för att undvika att ämnet kilas in mot klingan. Om din såg sågar raka parallella fina bitar så hade jag inte gett mig på att justera.

För övrigt rekommenderar jag en bandsåg för att såga plankor från ojämna ämnen. Säkrare och enklare och även den billigaste minsta lilla bandsåg klår en väldigt stor o dyr bordssåg i klyvhöjd.
 
Ola C skrev:
Det är bra om anhållet lutar lite bort från klingan i bakkant, för att undvika att ämnet kilas in mot klingan. Om din såg sågar raka parallella fina bitar så hade jag inte gett mig på att justera.

För övrigt rekommenderar jag en bandsåg för att såga plankor från ojämna ämnen. Säkrare och enklare och även den billigaste minsta lilla bandsåg klår en väldigt stor o dyr bordssåg i klyvhöjd.
Säkrare och enklare betvivlar jag inte men om man inte har en rikt/plan hyvel blir man väl ändå tvungen att köra plankorna ett varv genom bordssågen?

Jag har ingen bandsåg (än). Jag planerar inte såga eget virke ändå. Tog visserligen ner en rejäl ek för ett par veckor sen. Lite synd att den skall förpassas till tippen eller till ved.
 
Tja, man kan få rätt bra snitt med en bandsåg också. Ett par drag med en handhyvel så har man en fin yta. Jag kör visserligen även bordssågade plankor ett varv genom hyveln, hand- eller maskin beror lite på storlek och bredd.
 
Hej
Är i för att beställa en bordssåg och få jag fastnat för Blå bosch, tänkte jag höra vad ni har för omdöme att he på xc sågen.
 
Ursäkta svenskan. Men det verkar som min telefon har IG i svenska..
 
Greven1982 skrev:
Hej
Är i för att beställa en bordssåg och få jag fastnat för Blå bosch, tänkte jag höra vad ni har för omdöme att he på xc sågen.
Tja, jag är som helhet nöjd. Såhär i efterhand så undrar jag lite om "justerbordet" är en bra idé? Kanske hade varit bättre med 2 fasta spår där man kunde byggt sin egna kapsläde. Finns ett uns glapp i bordet som jag inte gillar.

Jag tycker det läcker damm ur alla hål, även fast man har sågen kopplad till dammsugare, jag har visserligen inte kopplat in i klingskyddet än. Vet inte om andra bordssågar är bättre heller. Det är krångligt att ta loss klyvkniven. Går inte att montera dado klingor utan viss modifiering (om jag förstått saken rätt). Detta gäller nog alla europeiska sågar dock.

I övrigt är jag nöjd! Paralellanslaget är grymt. För finsnickeri behöver man en betydligt bättre klinga än den medföljande. Ett Zero Clearance Insert är en bra uppgradering för finsnickeri också!
 
Ok

Men visar anslaget rätt på skalan eller måste man mäta varje gång, går den relativt tyst, är kvaliteten på maskinen bra. Ser ju att Vectrex har skrivit att paralellanslaget är grymt så det kanske besvarar första frågan. Så helt enkelt känns maskinen som en robust maskin eller skiljer det för mycket imot de andra konkurrenterna?
 
Greven1982 skrev:
Ok

Men visar anslaget rätt på skalan eller måste man mäta varje gång, går den relativt tyst, är kvaliteten på maskinen bra. Ser ju att Vectrex har skrivit att paralellanslaget är grymt så det kanske besvarar första frågan. Så helt enkelt känns maskinen som en robust maskin eller skiljer det för mycket imot de andra konkurrenterna?
Om man måste mäta varje gång beror på kraven. Skalan stämmer (enkelt att kalibrera om den inte gör). Ska man klyva ner från 22,6mm till 22,45mm så duger inte skalan (gjorde precis det alldeles nyss). Då är det skjutmått eller indikatorklocka som gäller. Dock är det inga problem att verkligen ta av 150um. Det stämmer!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.