36 594 läst · 141 svar
37k läst
141 svar
Saltad faktura när byggaren beställt byggvaror
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Bästa priserna var inte menat som bäst för dig, utan bäst för byggis!
Jag tror inte du har ett scoop då det inte mig veterligen är olagligt.
Har du skriftligt avtal, det låter som löpande räkning, hade du budget? Höll byggis budget?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 525 inlägg
Förstår inte varför alla är så insnöade på rabatter?
Det enda som betyder något är vad det står på sista raden.
Vad väljer ni:
Köp regel för 10 kr/m och få 10% rabatt
Eller
Köp regel för 20 kr/m och få 50% rabatt?
Det enda som betyder något är vad det står på sista raden.
Vad väljer ni:
Köp regel för 10 kr/m och få 10% rabatt
Eller
Köp regel för 20 kr/m och få 50% rabatt?
Problemet är ju inte rabatterna som sådana.hantverkare1 skrev:
Problemet är att hantverkaren lurar sin kund genom att handla på ett ställe där priset som kunden ser är orimligt högt. Sen får hantverkaren ersättning av bygghandlaren vid sidan om. Att göra så mot sin ovetande kund tycker jag är rent bedrägeri av hantverkaren.
Hur skulle det se ut om det funkade likadant i andra branscher. Skulle folk acceptera att t.ex. en som jobbar med hemtjänst åt äldre handlade mjölk för 15 kr/litern i en affär och sedan fick en bonus framåt jul beroende på hur mycket som handlats på den affären.
Tror de flesta skulle anse det vore skandal ifall hemtjänstpersonal agerade på detta sätt. Men i byggbranschen verkar det ju mer eller mindre accepterat. Tyder på en rutten branschkultur att det funkar så.
Tror de flesta skulle anse det vore skandal ifall hemtjänstpersonal agerade på detta sätt. Men i byggbranschen verkar det ju mer eller mindre accepterat. Tyder på en rutten branschkultur att det funkar så.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 525 inlägg
Det håller jag med om.
Man måste vara öppen mot kunderna.
Man måste vara öppen mot kunderna.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 525 inlägg
Det där är inte riktigt jämförbartlbgu skrev:Hur skulle det se ut om det funkade likadant i andra branscher. Skulle folk acceptera att t.ex. en som jobbar med hemtjänst åt äldre handlade mjölk för 15 kr/litern i en affär och sedan fick en bonus framåt jul beroende på hur mycket som handlats på den affären.
Tror de flesta skulle anse det vore skandal ifall hemtjänstpersonal agerade på detta sätt. Men i byggbranschen verkar det ju mer eller mindre accepterat. Tyder på en rutten branschkultur att det funkar så.
...skall ju naturligtvis tilläggas att mitt upplägg inte garanterar bästa pris men jag får löpande material till ett skäligt pris utan att behöva vara "på" hela tiden. De hantverkare som inte accepterar upplägget behöver inte jobba åt mig.
Exempel: Elektriker hämtar grejjer på ahlsell som enligt ahlsells egen "slutkundprislista" kostar 1500 kr. Elektrikern betalar själv 450 kr för grejerna och tjänar mellanskillnaden. Där är det inte bara hantverkaren som är boven, inte bara ahlsell heller, utan helheten, alla inblandade är "skyldiga" till att det hela upprätthålls.lbgu skrev:Problemet är ju inte rabatterna som sådana.
Problemet är att hantverkaren lurar sin kund genom att handla på ett ställe där priset som kunden ser är orimligt högt. Sen får hantverkaren ersättning av bygghandlaren vid sidan om. Att göra så mot sin ovetande kund tycker jag är rent bedrägeri av hantverkaren.
Bra tycker jag om fler blir medvetna om verkligheten i detta, för den (dock lilla) del av "skulden" som kunderna bär genom att inte själva ta reda på hur det fungerar och dessutom att acceptera upplägget genom att betala, kan kanske ändras om det sprids. Vad vet jag?
...
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Det felaktiga i upplägget är enligt mig att E tar påslag och snor rabatten.
Förlagan borde vara abT 06/AB 04 där E skall inköpa material så billigt som möjligt och tillställa rabatten till kunden. Sen tar E arvode typ 12% på material som skall täcka vinst på omsättning samt adminkostnader och OH.
Men för privatpersoner snor E rabatter och arvode. Dessutom tar de arvode på moms vilket är fel enligt mig.
Men lagligt förefaller det som. Eller finns det någon med referens till domslut som påvisar annat?
Förlagan borde vara abT 06/AB 04 där E skall inköpa material så billigt som möjligt och tillställa rabatten till kunden. Sen tar E arvode typ 12% på material som skall täcka vinst på omsättning samt adminkostnader och OH.
Men för privatpersoner snor E rabatter och arvode. Dessutom tar de arvode på moms vilket är fel enligt mig.
Men lagligt förefaller det som. Eller finns det någon med referens till domslut som påvisar annat?
Varför inte? Tänk på att det finns privata hemtjänstbolag.hantverkare1 skrev:
Vad är skillnaden mot att i ett fall få sin kund att betala säg 50% i överpris för en liter mjölk mot att i ett annat fall få sin kund att betala 50% överpris för ett paket med spik.
Enda skillnaden jag ser är att det kanske sticker lite mer i ögonen att lura Agda 84 år på mjölkpengar än att lura en villaägare på spikpengar. Men rent juridiskt borde det vara samma sak.
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Det är helt jämförbart. Kanske har hemtjänstföretag påslag på inköp.
Jag ser två sidor av den saken.hantverkare1 skrev:
Ett: Ja, det är sista raden som gäller. Får kunden marknadsmässiga priser (byggmax-priser!?) från sin byggare på material så är det good enough. Men...
Två: Om byggaren genom otydlighet kring sina rabattsatser, statlig subvention (ROT -> högre timpris), taxi-liknande villkor på körning osv i praktiken landar på ett timpris kring 800+ kr/h vilket mer kvalificerade yrken kostar så blir det fel. Åtminstone i min bok! Missförstå mig inte, jag tycker att en duktig snickare är värd 500 kr/h men inte så jättemycket mer än så. Detta baserat på vad andra tjänster kostar i samhället, allmänna lönelägen och kostnadslägen.
Sen är det givetvis en fri kapitalistisk marknad, tjänster kostar vad kunder är beredda att betala. Och här har kunden ett stort ansvar!
Rockfarbrorn: Som insatt, kan du förklara varför pålägget på material ska täcka "omkostnader"? Vilka är dessa "omkostnader"?
Jag har ännu inte träffat en hantverkare som inte tar betalt per timme när han hämtar material + kostnaden för körningen.
Jag har ännu inte träffat en hantverkare som inte tar betalt per timme när han hämtar material + kostnaden för körningen.
Jag tycker det är bedrägeri. Anta att jag ringer en firma och köper en tjänst "jag behöver en dator". Sedan kommer en faktura på 6000 kr som jag ska betala, 1000 för jobbet att hitta dator och 5000 för dator. Den fakturan är en kopia på originalfakturan från datorbutiken 5000 kr. Men ringer jag själv till datorbutiken så kostar den 3000 kr. Priset 5000 kr är det ingen annan som får, 2000 i pålägg som går tillbaka till den som köpte datorn åt mig.
Alternativet är ju att säga "vi tar 3000 kr för att hitta en dator till dig". Då är man ärlig. Men måste antagligen sänka sitt pris eftersom man är för dyr.
Det här orsakas av den bubbelekonomi vi har just nu. Byggfirmorna har det för bra, då blir man girig.
Alternativet är ju att säga "vi tar 3000 kr för att hitta en dator till dig". Då är man ärlig. Men måste antagligen sänka sitt pris eftersom man är för dyr.
Det här orsakas av den bubbelekonomi vi har just nu. Byggfirmorna har det för bra, då blir man girig.
Om du inte har bett om en prisuppgift innan så kan det väl inte vara bedrägeri?
Om ni har kommit överens om att du ska betala 10% i påslag på deras faktiska nettokostnad så det en annan sak.
Jag instämmer i att det är en problematik inom branschen. Men jag är kritisk till att man som kund inte frågar vad slutkostnaden blir och sen blir arg på hantverkaren eller leverantören när det blir dyrare än vad man har tänkt sig.
Om ni har kommit överens om att du ska betala 10% i påslag på deras faktiska nettokostnad så det en annan sak.
Jag instämmer i att det är en problematik inom branschen. Men jag är kritisk till att man som kund inte frågar vad slutkostnaden blir och sen blir arg på hantverkaren eller leverantören när det blir dyrare än vad man har tänkt sig.