Jag har precis byggt till villan i Lund, kostnad ca 900.000 kr varav material 150.000 kr. Materialet har köpts av byggaren själv på hans närmaste stora byggvaruhus. Han rekommenderade den eftersom de "har bästa priserna".
Bästa priserna var inte menat som bäst för dig, utan bäst för byggis!

Jag tror inte du har ett scoop då det inte mig veterligen är olagligt.

Har du skriftligt avtal, det låter som löpande räkning, hade du budget? Höll byggis budget?
 
Förstår inte varför alla är så insnöade på rabatter?
Det enda som betyder något är vad det står på sista raden.

Vad väljer ni:
Köp regel för 10 kr/m och få 10% rabatt
Eller
Köp regel för 20 kr/m och få 50% rabatt?
 
hantverkare1 skrev:
Förstår inte varför alla är så insnöade på rabatter?
Det enda som betyder något är vad det står på sista raden.

Vad väljer ni:
Köp regel för 10 kr/m och få 10% rabatt
Eller
Köp regel för 20 kr/m och få 50% rabatt?
Problemet är ju inte rabatterna som sådana.

Problemet är att hantverkaren lurar sin kund genom att handla på ett ställe där priset som kunden ser är orimligt högt. Sen får hantverkaren ersättning av bygghandlaren vid sidan om. Att göra så mot sin ovetande kund tycker jag är rent bedrägeri av hantverkaren.
 
  • Gilla
Lars-Göran Lindström och 3 till
  • Laddar…
Hur skulle det se ut om det funkade likadant i andra branscher. Skulle folk acceptera att t.ex. en som jobbar med hemtjänst åt äldre handlade mjölk för 15 kr/litern i en affär och sedan fick en bonus framåt jul beroende på hur mycket som handlats på den affären.

Tror de flesta skulle anse det vore skandal ifall hemtjänstpersonal agerade på detta sätt. Men i byggbranschen verkar det ju mer eller mindre accepterat. Tyder på en rutten branschkultur att det funkar så.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Det håller jag med om.
Man måste vara öppen mot kunderna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
lbgu skrev:
Hur skulle det se ut om det funkade likadant i andra branscher. Skulle folk acceptera att t.ex. en som jobbar med hemtjänst åt äldre handlade mjölk för 15 kr/litern i en affär och sedan fick en bonus framåt jul beroende på hur mycket som handlats på den affären.

Tror de flesta skulle anse det vore skandal ifall hemtjänstpersonal agerade på detta sätt. Men i byggbranschen verkar det ju mer eller mindre accepterat. Tyder på en rutten branschkultur att det funkar så.
Det där är inte riktigt jämförbart
 
...skall ju naturligtvis tilläggas att mitt upplägg inte garanterar bästa pris men jag får löpande material till ett skäligt pris utan att behöva vara "på" hela tiden. De hantverkare som inte accepterar upplägget behöver inte jobba åt mig.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
M
lbgu skrev:
Problemet är ju inte rabatterna som sådana.

Problemet är att hantverkaren lurar sin kund genom att handla på ett ställe där priset som kunden ser är orimligt högt. Sen får hantverkaren ersättning av bygghandlaren vid sidan om. Att göra så mot sin ovetande kund tycker jag är rent bedrägeri av hantverkaren.
Exempel: Elektriker hämtar grejjer på ahlsell som enligt ahlsells egen "slutkundprislista" kostar 1500 kr. Elektrikern betalar själv 450 kr för grejerna och tjänar mellanskillnaden. Där är det inte bara hantverkaren som är boven, inte bara ahlsell heller, utan helheten, alla inblandade är "skyldiga" till att det hela upprätthålls.

Bra tycker jag om fler blir medvetna om verkligheten i detta, för den (dock lilla) del av "skulden" som kunderna bär genom att inte själva ta reda på hur det fungerar och dessutom att acceptera upplägget genom att betala, kan kanske ändras om det sprids. Vad vet jag?

...
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Det felaktiga i upplägget är enligt mig att E tar påslag och snor rabatten.

Förlagan borde vara abT 06/AB 04 där E skall inköpa material så billigt som möjligt och tillställa rabatten till kunden. Sen tar E arvode typ 12% på material som skall täcka vinst på omsättning samt adminkostnader och OH.

Men för privatpersoner snor E rabatter och arvode. Dessutom tar de arvode på moms vilket är fel enligt mig.

Men lagligt förefaller det som. Eller finns det någon med referens till domslut som påvisar annat?
 
hantverkare1 skrev:
Det där är inte riktigt jämförbart
Varför inte? Tänk på att det finns privata hemtjänstbolag.

Vad är skillnaden mot att i ett fall få sin kund att betala säg 50% i överpris för en liter mjölk mot att i ett annat fall få sin kund att betala 50% överpris för ett paket med spik.

Enda skillnaden jag ser är att det kanske sticker lite mer i ögonen att lura Agda 84 år på mjölkpengar än att lura en villaägare på spikpengar. Men rent juridiskt borde det vara samma sak.
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
Det är helt jämförbart. Kanske har hemtjänstföretag påslag på inköp.
 
hantverkare1 skrev:
Förstår inte varför alla är så insnöade på rabatter?
Det enda som betyder något är vad det står på sista raden.

Vad väljer ni:
Köp regel för 10 kr/m och få 10% rabatt
Eller
Köp regel för 20 kr/m och få 50% rabatt?
Jag ser två sidor av den saken.
Ett: Ja, det är sista raden som gäller. Får kunden marknadsmässiga priser (byggmax-priser!?) från sin byggare på material så är det good enough. Men...
Två: Om byggaren genom otydlighet kring sina rabattsatser, statlig subvention (ROT -> högre timpris), taxi-liknande villkor på körning osv i praktiken landar på ett timpris kring 800+ kr/h vilket mer kvalificerade yrken kostar så blir det fel. Åtminstone i min bok! Missförstå mig inte, jag tycker att en duktig snickare är värd 500 kr/h men inte så jättemycket mer än så. Detta baserat på vad andra tjänster kostar i samhället, allmänna lönelägen och kostnadslägen.

Sen är det givetvis en fri kapitalistisk marknad, tjänster kostar vad kunder är beredda att betala. Och här har kunden ett stort ansvar!
 
Rockfarbrorn: Som insatt, kan du förklara varför pålägget på material ska täcka "omkostnader"? Vilka är dessa "omkostnader"?

Jag har ännu inte träffat en hantverkare som inte tar betalt per timme när han hämtar material + kostnaden för körningen.
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det är bedrägeri. Anta att jag ringer en firma och köper en tjänst "jag behöver en dator". Sedan kommer en faktura på 6000 kr som jag ska betala, 1000 för jobbet att hitta dator och 5000 för dator. Den fakturan är en kopia på originalfakturan från datorbutiken 5000 kr. Men ringer jag själv till datorbutiken så kostar den 3000 kr. Priset 5000 kr är det ingen annan som får, 2000 i pålägg som går tillbaka till den som köpte datorn åt mig.

Alternativet är ju att säga "vi tar 3000 kr för att hitta en dator till dig". Då är man ärlig. Men måste antagligen sänka sitt pris eftersom man är för dyr.

Det här orsakas av den bubbelekonomi vi har just nu. Byggfirmorna har det för bra, då blir man girig.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Om du inte har bett om en prisuppgift innan så kan det väl inte vara bedrägeri?

Om ni har kommit överens om att du ska betala 10% i påslag på deras faktiska nettokostnad så det en annan sak.

Jag instämmer i att det är en problematik inom branschen. Men jag är kritisk till att man som kund inte frågar vad slutkostnaden blir och sen blir arg på hantverkaren eller leverantören när det blir dyrare än vad man har tänkt sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.