Det verkar som det dröjer lite innan fibern kommer till huset, så nu tänkte jag ånyo koppla in tele-luftledningen. Problemet är dock att jag som en del av renoveringen rationaliserat bort alla tele-uttag i hela huset. Jag får nu in luftledningen (svart, med två trådar) till övervåningen. Alldeles bredvid denna sitter ett rj45 cat6-uttag som går ner till patchpanelen i källaren. Helst vill jag ha ADSL-routern i källaren. Hur gör jag smidigast för att lösa detta? Jag ser några alternativ:

1. Koppla in traditionellt tele-uttag på inkommande tele. Sedan med adapter till rj11, som jag då pluggar in i rj45-uttaget (för visst går det att göra så?), och sedan ny rj11 i patchpanelen i källaren som går till routern.

2. Samma som ovan, men jag kopplar inkommande tele direkt till rj11-hona.

3. Samma som ovan, men jag kopplar inkommande tele direkt till rj45-hona (går det ens?), och sedan vanlig patchkabel till den befintliga rj45-honan.

4. ?????

Vad är enklast/smidigast/smartast/... ?

Någon som har visdom att dela med sig av?
 
Jag hade valt alternativ 3 och lagt in inkommande trådar på pinne 4&5 i en rj45, minst fusk i den änden, 4-poligt don i 8-poligt uttag är inte alltid så lyckat. Dels sitter det ibland lite dåligt, dels trycker det in kontaktblecken på ett olyckligt sätt.
Från patchpanel till ADSL-router får du hitta på något annat. Jag vet inte om det är något problem att dra linjen direkt in utan ADSL-filtret. Funkar det så hade jag nog gjort en specialkabel med 8-poligt i en ände och 4-poligt i andra.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Att byta ledningstyp kan ge dåliga prestanda om kablarna inte har samma impedans.

Prova först att koppla in modemet direkt på inkommande ledning och därefter via RJ45-uttaget. Försämras hastigheten mot Bredbandskollen modemet kopplat via nätverkskabeln så skulle jag försöka med vanlig telefonkabel istället.
 
mycke_nu skrev:
Att byta ledningstyp kan ge dåliga prestanda om kablarna inte har samma impedans.
Sant, även om ADSL nog får anses förvånansvärt robust med tanke på hur bra det funkar över ett medie som är allt annat än optimerat för ändamålet.
Bästa lösning vore nog annars att ha separat router och modem, placera modemet där tele kommer in och dra ethernet till routern i källaren. Kanske någon i bekantskapskretsen som fått fiber och har ett ADSL-modem liggande, en separat router kommer ju ändå att behöva köpas in när fibern kommer.
 
Det går ju att göra som alfista skriver om du redan har en till router, då kan du använda ADSL-routern enbart som modem (eventuellt konfigurera som brygga).
 
Tack alla för svaren!

Jag har precis köpt ett rj11-uttag att sätta på inkommande tråd. Sedan får jag helt enkelt testa mig fram vad som funkar prestandamässigt. Det är egentligen inte routern jag helst vill ha i källaren, utan snarare ADSL-splittern/filtret, för då kan jag enkelt patcha ut fasta telefonen (som vi fortfarande har!) till olika uttag i huset. Men eftersom modemet ska sitta efter filtret, så hamnar ju det också då i källaren. Men att inte kunna patcha ut fast telefon i huset kan jag leva med i väntan på fiber (schaktarbeten påbörjas under 2015, säger de).
 
Formellt sett är det väl telefonerna som sitter efter filtret, ADSL-modemet måste alltså sitta "före" filtret.

Men eftersom du bara har ett RJ45-uttag där telelinjen kommer in så kan du ju inte gå vidare med både telefoni och nätverk därifrån.
 
Aha, det är tele som är efter filtret. Jag är bättre på ethernet-sidan av ett modem. :) Jag har ju faktiskt två rj45-uttag till i rummet, fast i andra änden. Som en temporär lösning kan jag dra en lång nätverkskabel dit, och gå vidare med både tele och nätverk. Ibland är hjärnan rätt trög. Jag hade helt glömt bort de andra två uttagen. :)

Tack igen för hjälpen!
 
Jag skulle inte oroa mig för ev impedans ändring mellan inkommande tele och in i en cat 5. Se till att göra en bra anslutning så löser det sig säkert. Det är säkerligen redan idag både 0.5 0.6 och 1.0 mm tråd på väg hem till dig med ett antal skarvar.
 
En liten uppdatering på hur det blev i slutändan:

Jag provade först att koppla in modemet direkt i inkommande rj11, och sedan ner i källaren via det befinliga nätet för vidare patchning ut i huset. Farten var helt ok.

Sedan provade jag att koppla rj11 till rj45 med en för ändamålet avsedd sladd, via befintliga nätet, ner i källaren. Där ytterligare en rj45-rj11 sladd in i modemet, och sedan vidare patchning ut i huset. Det märktes ingen som helst skillnad i farten, så nu får modemet bo i källaren.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.