HOBBY ARCHITECT
Jag har på sistone fått lära mig lite olika regler för husbygge. Jag skulle gärna vilja veta mer...

T.ex. måste ett sovrum vara 2,7 m brett för att få kallas sovrum (annars arbetsrum)? Hur långt måste det vara?
 
Var har du sett den regeln? Enligt mig räcker det om det är 2,1 meter (säng 90 cm + 120 cm luft). Längd 2,7.
Däremot måste ett sovrum på entréplanet vara 2,7 x 2,7 meter för att uppfylla tillgänglighetskravet. (luft 60, säng 90, luft 120)
 
HOBBY ARCHITECT
En som har jobbat med att sälja hus sa det. Hon nämnde inget om det var på entréplan, men det huset vi pratade om var ett enplanshus, så det kanske var så hon menade då. Har du sett något husföretag som har mindre än 2,7 m i bredd på övervåningen?
 
Vad har det för betydelse vad rummet kallas? Det lär ju inte finnas något hinder att ställa in en säng i arbetsrummet och använda det som sovrum. Enda skälet jag kan se är väl vid försäljning, men samtidigt har jag svårt att se att det verkligen skulle påverka priset vad ett rum kallas på en ritning.
 
HOBBY ARCHITECT
Nej, det är ju sant. Jag vet inte varför dom har sådana regler.
 
Regeln i sig finns inte. Troligen är det så här:
I dag skall ett hus vara tillgänlighetsanpassat. Kring detta finns regler och normer som styr byggandet.
Tex i en villa skall det finnas eller finnas möjlighet till sovrum på entréplan som har mått som medgör att rullstolsbunden kan nyttja rummet. Då kanske det har varit olämpligt att kalla rummet sovrum i bygglovsansökan om ett rum inte har haft relevanta mått.

Dvs regeln har med tillgänglighet att göra
 
Redigerat:
Mikael_L
Enligt reglerna för tillgänglighet ska det på entréplan finnas ett sovrum (tillräckligt stort för att fungera för en rullstolsburen, och med minst modul 9 bred dörr), eller avskiljningsbar plats i annat rum, t.ex. vardagsrum eller att huset ska vara förberett för enkel anpassning till ovanstående krav.

Och här bifogar jag en bild över hur hustillverkare brukar lösa det i hus utan sovrum på nedre plan. Dom ritar in hur enkelt det är att avdela en del av v-rummet till sovrum/sovalkov.
Denna del måste ha fönster, för enl BBR är det ej godkänt med sovrum utan fönster.
(klicka (ett par-tre ggr) på bilden för större bild.
block_277_bild074248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.