Hej
har just köpt ett torp och jag ville försäkra det mot hussvamp och hittade Folksam (det enda bolag som erbjuder det tillägget?).

Försäkringen tecknades och jag fick info om att Anticimex skulle göra en besiktning innan hussvampstillägget kunde aktualiseras.

Men, mitt hus ligger på mullbänk, utan luftspalt. Det ligger sand ända upp till golvbrädorna, vilka är så gott som oskadda (runt den sedan länge oeldade murstocken har det blivit rötskador på golvet lokalt, vilka ska bytas).

Till saken.. kan någon tipsa om ett försäkringsbolag som försäkrar mot hussvamp, även på hus som ej har en inspektionsvänlig grund? Jag kan väl inte förväntas gräva ur 50 kvm? Eller ? Jag vet att svampen bor i grunden, men när det inte finns en grund...?

Tacksam för råd :)
 
C
1. Egentligen har jag inget svar på din fråga,jag vet i alla fall inget bolag som försäkrar där det inte går att besikta.Om det finns något bolag som avstår från besiktning kan du säkert köpa försäkringen där MEN I villkoren har de säkert gjort undantag typ att de inte ersätter hussvampskador om det inte går/gått att besikta.... Så möjligen kan du köpa försäkringen men räkna inte med att få betalt för en sån skada.

2. Försäkringsvillkoren är ju skrivna innan du köper försäkringen och det är villkoret som reglerar förhållandet mellan dig o bolaget.Bolaget har inga synpunkter på vad du förväntas göra eller inte göra,de kollar när en skada inträffat "bara" om densamma är ersättningsbar eller inte o utifrån det ger de dig besked om de betalar eller inte.

Tyvärr går det inte att försäkra sig "mot allt", bolagen väljer själva vad de vill försäkra och till vilka villkor o till vilken premie....

Finns nog fler bolag än Folksam som har försäkringar som omfattar hussvampsskador...
 
Jag vet att Dina försäkringar försäkrar mot äkta hussvamp, självklart besiktar dom huset men om det inte går att besiktiga alla delar vet jag inte hur dom gör.
Förmodligen anmärkning på ej besiktningsbart och vad som sedan gäller i villkoren vet jag inte.
Men det är lätt att ta reda på genom ett samtal!

MVH
 
C
Vet inte vad som gäller specifikt för Folksams besiktning men jag var nyligen i kontakt med en firma för en fördjupad teknisk besiktning och de tar prover på några ställen runt murstocken så ingen okulärbesiktning nödvändig där iallafall. Dock ta upp några hål för provtagningen förstås.
 
Har Länsföräkringar och där ingår sedan några år tillbaka hussvampsförsäkring. Detta kunde man förr teckna extra via Anticimex men ingår som sagt numera.
 
Snurre skrev:
Har Länsföräkringar och där ingår sedan några år tillbaka hussvampsförsäkring. Detta kunde man förr teckna extra via Anticimex men ingår som sagt numera.
Dock skiljer detta i olika delar av landet. Så vissa LF bolag tecknar medan vissa andra inte tecknar försäkring mot hussvamp.
 
Åsa Lund
Hussvamp ingår i försäkringen hos Trygg Hansa. Dock ett halvårs karens från det man tecknar tills man kan få ersättning vid ev skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.