Vi bor i en bostadsrätt med mekanisk tilluft och en frånluftsvärmepump som värmer vattnet till kranarna. Uppvärmingen är vattenburen fjärrvärme. Det sitter ett tilluftsdon i varje rum, frånluft i kök och badrum. Vi upplever att det låter mycket från tilluftsfläkten, svårt att avgöra om det är själva fläktljudet eller den strömmande luften som hörs mest.

Fastighetsservice var här och bytte fläkten, den har suttit sen husen byggdes (1990) och hade lite skrapljud, det blev lite bättre. Jag mätte upp 40 decibel mitt i rummet, ca 3m från tilluftsdonet. Köpte en sån här och stoppade in i röret med alla pluggar urtagna: http://www.luftbutiken.se/ventilramar-anslutningslador/5511-ljuddampare-insats-ino.html

Det var ok enligt föreningen att göra det. Ljudnivån sjönk till 34 decibel, men det är högt fortfarande. Frågan är vad man kan göra mer? Stoppa i fler Inno? Eller kan man få ljuddämpning på annat sätt utan att hela systemet behöver byggas om? Föreningen lär inte stå för det men jag kan tänka mig att betala det själv om det går att göra för rimlig peng.
 
Redigerat:
Då inno i sig är korta så blir ljuddämpningen inte alltför stor om man inte kränger in ett antal efter varandra vilket samtidigt stryper flödet. För många år sen hade jag samma problem i sovrummet i en hyreslägenhet och hyresvärden var inte intresserad av några kostnader utan jag fick svaret "du får leva med det, enligt mätningar är det godkänt".
Tröttnade på ljudet och köpte då 1cm ljuddämpningsmatta som egentligen av avsett för bilkupé med självhäftande tejp på ena sidan. Sedan klädde jag röret c:a 60-70 cm in med detta på insidan, blev tyst och jag märkte ingen större förändring i flödet.
 
Har fått ett prisförslag på ca 2000 kr (material och arbete) för att få en ljuddämpare installerad, 50 cm lång. Den kommer att sättas strax efter fläkten och förhoppningsvis dämpa ljudet i samtliga rum.
 
Det kommer göra stor skillnad! Men återkoppla gärna hur mycket tystare det blev. Satsa på en flexibel dämpare som bilden högre upp visar den sväljer ljudet effektivare än en fast rak. Den flexibla rördämparen bör dras ut till sin fulla längd så att samtliga "hålöppningar" innuti metallröret blir exponerade, är det möjligt så dra ljuddämparen i en böj för att effektivare fånga upp missljuden från aggregat/ fläkt.
 
Redigerat:
Det blir visst en 90 cm lång dämpare, jag tror den blir rak eftersom den ska monteras på en del av kanalen som är rak. I morgon vet jag hur bra det blir.
 
Funkar nog bra med rak, kul o höra vilken skillnad det blir mot utan ljuddämpare
 
Själv tycker jag att flexdämparna tar bort mera ljud. Kanske beror det på att dom inte är "styva" och inte fortplantar vibrationer, vet ej. Men jag är väldigt nöjd med flexarna :)
 
Nu är det klart, det blev stor skillnad. Inte helt tyst men ljudnivån sjönk från 35 dB till 26 dB. Skönt.
 
Funderar på att byta tilluftsdon också, när jag plockar bort det så är det i princip knäpptyst nu, vilket det inte var innan ljuddämparen sattes in, då hörde man motorljudet men det är nästan helt borta nu. Med tilluftsdonet på plats så är det nu mest luftflödet som hörs. Den som sitter där nu är en sån här: 25f11tj.jpg Kan den vara nåt, tro? Hittade en sån här på nätet, men kan den finnas i nån fysisk butik i Göteborgstrakten? http://www.flaktwoods.se/3965629a-cef3-4dff-84e5-8d1f97bef2d4
 
Oj, då gick det undan!
Av nyfikenhet undrar man nu hur minskningen från 35 dB till 26 dB upplevs. På en skala från om det blev "dubbelt så tyst" till om fläktljudet nu endast är " 1/10 av ljudet" innan ljuddämparinstallationen...
 
Kanske inte beror på till-luftdonen utan ni kanske har för högt flöde... Går det att sänka fläkthastigheten något. Om inte det går o fläktljudet nu är tyst så vänjer ni er säkert med tiden att det susar lite från taket. Ni kan ju trösta er med att ni slipper vakna upp med huvudvärk som kan inträffa med brist på syre i rummet...
 
Kan nog säga att ljudnivån mer än halverades, kanske 75% tystare. Motorljudet försvann i princip helt, det är bara lite luftsus som hörs nu. I går kväll och i natt tänkte jag inte längre på att det hördes nåt, så det får bli bra så. Märkligt att det inte sattes in nån ljuddämpning när det systemet byggdes, det är byggt 1990 så man får väl anta att ljuddämparen var uppfunnen då ;)
 
Stoppade in en Inno innan ljuddämparen monterades, och det gjorde en viss nytta. Nu, när ljuddämparen är monterad så är motorljudet till 99% borta och det som låter nu är ett svagt sus från luftflödet genom tilluftsdonet. Testade med Inno men det gör ingen nytta. Det är såpass tyst nu att vi är så gott som nöjda, men jag ska testa med ett annat tilluftsdon ändå, tror jag, för att kanske sänka ljudnivån lite till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.