Vi har rivit ner taket i vårt lilla badrum och skall nu sätta upp ett nytt tak. Pärlspontpanel inhandlades och målades 3 ggr och igår var det dags att sätta upp eländet. Vilket snabbt visade sig vara omöjligt.  >:( Plankorna var så skeva och ojämna så det var helt enkelt omöjligt att få i dem i spåren. Vi försökte på alla möjliga sätt men inget funkade. Så lagom kul när man ägnat en hel vecka åt att måla och förbereda. Antar att det blir till att åka tillbaka och reklamera panelen, tyvärr tror jag inte att vi har kvittot kvar. Dessutom har man ju lagt ut en massa pengar på färg helt i onödan.  :'(

Men, den stora frågan är väl egentligen vad 17 man ska ha för innertak istället?  :-/ Tycker ju att det är väldigt fint med målad pärlspont men vet inte om man vågar sig på att köpa panel från någon annan affär och sedan lägga allt jobb på att måla osv igen, det kanske inte heller funkar... Just nu känns det som att vi bara vill ha upp ett tak, enklast möjliga helst. Så, vad finns det för alternativ egentligen, har ni några tips?

Skulle även vara nyfiken på att höra era erfarenheter av pärlsponttak, nån som har råkat ut för samma sak som vi?
 
Men om du har målat panelen 3 ggr innan du försökte sätta upp den så är det väl mycket möjligt att färgen har ökat bredden på sponten såpass mycket att den inte går in i noten (spåret)?

Edit:
Vad var det för typ av färg du använde? Lasyr, täcklasyr, .....
 
Panelen är målad med först ett lager grundfärg och sedan 2 tunna lager vattenburen lackfärg för våtutrymme. Men nej, det beror inte på färgen utan på att plankorna är helt skeva. Tittar man längs med dem från kortänden så ser man att sponten inte är rak utan "bryts" på ett flertal ställen (går i zick zack hela vägen  :-?).

Menar du alltså att man inte skall kunna måla panel för att det skall vara möjligt att sätta upp den? Jag trodde att det var meningen att (obehandlad) panel skulle målas/lackas innan man sätter upp den? Väntar man tills den är uppe med att måla/lacka så finns ju risken att plankorna glipar sedan och visar omålad/olackad yta.
 
Naturligtvis skall det gå att måla spontad panel innan man sätter upp den, precis av den anledning du anger. Min tanke var att om du har "blaskat" på rejält med färg så kan det ju påverka.
Det verkar ju på din beskrivning av kvalitén på panelen som om det vore läge för en reklamation! Sponten på panelen skall ju åtminstone vara såpass rak att man kan sätta in den i noten på nästa.
Ta ett snack med stället ni köpte på vetja.
 
Ja, vi ska i alla fall försöka reklamera, får väl se hur det går utan kvitto...

Huntonit var nog inte riktigt min stil... :-/
 
Du måstehaft en väldig otur.
Gör själv på samma sätt och visst är planken lite skeva när man skall ha upp dem, men ingenting som är omöjligt att få till :)
 
Vår vanliga otur kanske... Vi slet i flera timmar men kom ingen vart hur vi än gjorde. Och vi har allt satt upp paneltak förut så det är inte det att vi inte vet hur man gör....

Är det ingen som har några fler tips på snygga innertak?
 
Jag hade vanlig råspont som jag sedan behandlade schellack - grundfärg - täckfärg

hus214.jpg
 
Innan målning
hus210.jpg
 
lastkaj skrev:
Jag hade vanlig råspont som jag sedan behandlade schellack - grundfärg - täckfärg

[bild]
Läckert med råspont.
Det ska vi ha i alla tak och på de flesta innerväggar.
 
camli skrev:
Skulle även vara nyfiken på att höra era erfarenheter av pärlsponttak, nån som har råkat ut för samma sak som vi?
när jag skulle sätta upp paneltak i sovrummet fick jag rådet att bara grunda dom innan jag satte upp dom och sedan färdigstryka dom på plats, just på grund av att det blir svårt att få ihop dom om man har haft på för mycket färg.
nu sket sig dock även detta, då den färg jag målat med (täckfärg) band ihop panelen så mycket att när den torkade så sprack hela skiten på var femte bräda ungefär :-X

Det hela slutade med att jag köpte vitvaxad panel.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.