Hej!
Har en teoretisk fråga: har just köpt lite trall från bygghandeln. Trallen har legat i en kall hall. Vi har haft -5 till -20C de senaste dagar.
Nu ligger trallen inomhus. Kommer den att blir mindre eller kommer den svälla upp något?
 
S
beror ju på hur fuktigt/torrt du har det inne och hur fuktig("frusen fukt")/torr trallen är
så det är en svår fråga och har mer faktorer än vad jag skrivit
 
Tar du in den i värmen?
Den är väl tänkt att vara utomhus till altan eller dylikt?

Inne är det nog stor risk att den torkar och spricker, och kanske slår sig/vrider sig).
 
S
KnockOnWood skrev:
Tar du in den i värmen?
Den är väl tänkt att vara utomhus till altan eller dylikt?

Inne är det nog stor risk att den torkar och spricker, och kanske slår sig/vrider sig).
detta bara teoretiskt tänkande (y)
 
Charley1968 skrev:
...
Nu ligger trallen inomhus...
Teoretiskt inomhus :confused:

Mitt svar på din fråga var bara esoteriskt :cool:
 
S
KnockOnWood skrev:
Teoretiskt inomhus :confused:

Mitt svar på din fråga var bara esoteriskt :cool:
ajdå missa det :surprised:
 
S
KnockOnWood skrev:
Teoretiskt inomhus :confused:

Mitt svar på din fråga var bara esoteriskt :cool:
ajdå missa det :surprised: (inte exoterisk?)
 
Det kommer ju svälla något p.g.a. att temperaturen ökar, dock är denna svällning liten jämfört med svällning/krympning p.g.a. fukt. Det är den relativa fuktigheten som styr och denna är väldigt liten inomhus vintertid då utomhusluften inte kan bära speciellt mycket fukt p.g.a. den låga temperaturen.
 
S
falkn skrev:
Det kommer ju svälla något p.g.a. att temperaturen ökar, dock är denna svällning liten jämfört med svällning/krympning p.g.a. fukt. Det är den relativa fuktigheten som styr och denna är väldigt liten inomhus vintertid då utomhusluften inte kan bära speciellt mycket fukt p.g.a. den låga temperaturen.
vars står det om svälla på grund av temperatur? något nytt för mig. finns något skrivit om detta fenomen?
 
Tack för svaret! Det var jag ute efter: frusen fukt. Mitt resonement är : det kommer att svälla för lågt temp.=lågt fuktkvot.= lågt volym
Kan du elaborera mer om frusen fukt,SBH?
@KnockOnWood: är lite osäkert vad jag har köpt. 22x145. Vet inte vad man kalla det på svenska: bräd, trall, läkt, plank. Det är ingen list, det vet jag..;)
 
S
Charley1968 skrev:
Tack för svaret! Det var jag ute efter: frusen fukt. Mitt resonement är : det kommer att svälla för lågt temp.=lågt fuktkvot.= lågt volym
Kan du elaborera mer om frusen fukt,SBH?
@KnockOnWood: är lite osäkert vad jag har köpt. 22x145. Vet inte vad man kalla det på svenska: bräd, trall, läkt, plank. Det är ingen list, det vet jag..;)
fukten i trallen fryser är inte konstigare än så. eller hur menar du?
 
SBH skrev:
vars står det om svälla på grund av temperatur? något nytt för mig. finns något skrivit om detta fenomen?
Alla material varierar i storlek med temperaturen. Stål gör det väldigt mycket, det är så de flesta termostat fungerar då man sätter ihopmetaller med olika längdutvidgningskoefficienter. Trä utvidgar sig också med temperatur, men inte lika mycket som stål eller betong. Dessutom har trä olika stora ändringar i olika fiberriktningar eftersom materialet inte är isotropt. Störst längdutvidgningskoefficient finns i den radiella riktningen från kärnan vilket motsvarar bredden på en vanlig golvplanka eller trall.
 
Redigerat:
S
falkn skrev:
Alla material varierar i storlek med temperaturen. Stål gör det väldigt mycket, det är så de flesta termostat fungerar då man sätter ihopmetaller med olika längdutvidgningskoefficienter. Trä utvidgar sig också med temperatur, men inte lika mycket som stål eller betong. Dessutom har trä olika stora ändringar i olika fiberriktningar eftersom materialet inte är isotropt. Störst längdutvidgningskoefficient finns i den radiella riktningen från kärnan vilket motsvarar bredden på en vanlig golvplanka eller trall.
jag skulle säga då att värmen eller kyla ändrar fukten i träet. så det är egentligen inte temperaturen ändå
 
Charley1968 skrev:
...
@KnockOnWood: är lite osäkert vad jag har köpt. 22x145. Vet inte vad man kalla det på svenska: bräd, trall, läkt, plank. Det är ingen list, det vet jag..;)
Jag kanske missförstod.
Med trall förstår jag tryckimpregnerat som man lägger altangolv med.

Men du kanske skall ha dessa brädor inomhus?
22x145 är väl annars vanligast som ytterpanel, vindskivor och sånt.
 
Nej, KOW, felen är helt från min sida. Det är ju ingen trall, som jag skrev..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.