Läser på många ställen att man varnar för att fylla på nytt vatten i radiatorsystem för ofta för det är syresatt och gör att rören rostar. Men hur farligt är det egentligen?
I ledningarna för färskvatten ligger det ju alltid syresatt vatten. Varför rostar då inte dessa rekordsnabbt?

Hur vanligt är det med rostiga rör. Idag tog vi bort en radiator i ett badrum som inte renoverats sedan huset byggdes 1964. Ett av rören var rätt rostigt och det bilades bort en del i golvet för att nå kopplingen och kunde sättas ett nytt rör. Är det vanligt för hus från 60-talet eller är det sällsamt dålig kvalitet på rör som använts? Även ett radiatorrör i köket har lite rost vid fästet mot radiatorn. Köket är dock nyrenoverat av förra ägarna 2011 och jag tycker nog de borde bytt ut dessa då.
 
Två enkla svar:
1. Dricksvattenledningar är "aldrig" gjorda i stål, utan uteslutande i koppar eller plast.

2. Har en kompis som fick dra om/byta hela radiatorsystemet.
Det var plaströr som ej var täta mot syretransport, så många radiatorer rostade sönder och började läcka.
Huset var nog från 70-talet.

Efter att ha fyllt på värmeledningssystemet bör vattnet hettas upp till kokpunkten, så att syret vädras ut, och korroderingen stoppar.

Så har jag förstått det i alla fall.
 
Stämmer som Knockonwood säger.
I början var plaströren för värme inte diffusionstäta därav problemet med radiatorerna.
vad jag förstår så byttes dina rör för att de var rostiga på utsidan vilket är en annan sak.
 
Ok, då är jag med på noterna. Byta vatten för ofta = dåligt alltså.

Jo, det är klart, rören som byttes hade nog rostat utifrån. De var dock så genomrostiga så de böjdes nästan av sig själva när de kopplades från radiatorn :(
Badrummet är från 60-talet och förmodligen har inte tätskiktet i skarv mellan golv och vägg (båda kaklade) varit helt fungerande för rören var värst precis under golvet vid väggen. Får bara hoppas de inte är illa däran långt ner.

Vi kommer nog renovera badrummet så småningom och då är det väl idé att bila fram alla rör som går i badrummet och byta ut så långt man kommer åt utan att bila sönder nyare renoveringar. Både väggar, golv, bjälklag i huset är betong.
 
En fråga när man bilar sönder ett betongrum så mycket (nu har vi nog gått ner en decimeter i golvet för att komma åt att byta rör från kopplingen), hur lagar man det igen när man har bytt rören? Häller man bara i betong i hålet? Kommer det fästa bra mot befintlig betong eller är det risk att skarv mellan gammat och nytt blir "instabilt" och kan röra sig? Ska man hälla flytspackel längst upp för det är lättare att få jämnt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.