Hej

En kompis (egen firma) jobbar som elektriker på uppdrag åt ett fastighetsbolag, han gjorde dock ett misstag vilket innebar att affären brände några datorer samt frysdiskar med varor. Den mindre affären var tvungen att hålla stängt en dag pga detta.

Är det någon som vet vad som gäller?

Ska han stå för:
materiella skador, typ rep av datorer/frysdiskar samt varorna.
personalkostnad
utebliven vinst

OM det är fastighetsbolaget han är underentreprenör åt som ska stå för kostnaderna, behöver de då ersätta ovanstående?
 
J
Har han ansvarsförsäkring? Vad säger avtalet med fastighetsbolaget? Helt omöjligt att svara på frågan utan att veta detta.
 
Hyresgästens försäkringsbolag skall kräva Fastighetsägarens försäkringsbolag som i sin tur skall kräva Din kompis försäkringsbolag på pengar...

Har din kompis ingen ansvarsförsäkring och en enskild firma, dvs inte AB då har han problem... Personliga problem :(
 
Fast i det ligger ju även att butiken troligen vill ha ersättning för sin självrisk.

Här beror ju mycket på vad exakt som gick fel. På beskrivningen låter det lite som att han kan ha lyckats bryta nollan eller PEN ledaren (kan ge 400V i uttagen). Det är i så fall ibland även åtalbart som allmänfarlig vårdslöshet, eller tom. allmänfarlig ödeläggelse. jag vet fall där elfirma har tagit en sådan skada direkt utan att blanda in förs. bolag. Just för att undvika polisinblandning.

OM det däremot är så att han råkat bryta en fas, så att diverse trefasmaskiner fått gå på två faser (troligen inte, datorer brukar gå på enfas), så tror jag inte att han är ersättningsskyldig överhuvudtaget. Det är upp till apparatägare att se till att man har motorskydd om klarar bortfall av faser, och underspänning. Men som sagt, överspänning behöver man inte skydda sig mot, det skall aldrig kunna inträffa.
 
Ansvaret regleras i avtal. Dvs Elis ansvar beror på vad som är skrivet. I tex AB/abT är inte E ansvarig för tredjepartsskada om ej vårdslöshet kan påvisad. Om ja då blir det en kedja typ butik kräver av fastighetsägaren. Fastighetsägaren kräver av E. E kräver av Elis som u.e
 
Ansvarsförsäkring täcker normalt ej tredjepartsskada. (Vill jag minnas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.