R
Glöm att måla vägg med den.......
 
R
du får gärna förklara mer! Kan inget om färgsprutor.
 
Den är lagom stor att måla ett mjölkpaket med ungefär. Det är helt andra grejer för fasad och vägg.
 
R
ok, men om man ska lackera en stålram eller annat, typ upp till 1 meter stor. Funkar de då? och ska man ha specialfärg?
 
Min (bittra) erfarenhet är att om man inte inte har riktiga grejjor både vad gäller kompressor, lufttork och färgspruta så blir resultatet så dåligt att man bara blir besviken.

Ska du måla med färgspruta är det bättre att du skaffar en sk. HVLP spruta och använder din kompressor till att pumpa däcken.

Man använder vanlig färg, men man brukar behöva späda ut den.
 
Hejsan

Nu vet jag inte exakt vad du tänkt lacka, inomhusmålning låter jag andra tala för.
Jag är mer hemma på garagelackering.

Du skrev något om att lacka en stålram, då behövs inte så väldigt avancerade doningar.
Räcker med en enklare spruta tex: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-082208/
Även om en dyrare spruta kan vara en bra investering för framtida projekt.

En bra sak som många missar till sina kompressorer är en vattenavskiljare, då slipper du fukt i färgen och den torkar snabbare och det blir jämnare resultat. Även tryckluftsverktygen mår bättre av detta i längden, kan även kompletteras med dimsmörjare, men koppla förbi den när du lackar, annars blir det inget bra. Tro mig ;)
Sedan kan det vara smidigt att få en ställbar ventil i ögonhöjd istället för att ratta på komperssorn.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...handling/reduceringsventil-avskiljare-080202/

Lackfärg späder man ut om den skall sprutas, hur mycket står oftast angivet på färgen.
Finns tex på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Lackfarg-36711/
 
R
snigelfis, tack!
 
Snigelfis skrev:
En bra sak som många missar till sina kompressorer är en vattenavskiljare, då slipper du fukt i färgen och den torkar snabbare och det blir jämnare resultat. Även tryckluftsverktygen mår bättre av detta i längden, kan även kompletteras med dimsmörjare, men koppla förbi den när du lackar, annars blir det inget bra. Tro mig ;)
Sätt inte vattenavskiljaren intill kompressorn utan så nära förbrukaren (i detta fallet färgsprutan) som möjligt.
Luften blir varm när den komprimeras och varm luft håller mer fukt så sätter man en vattenavskiljare intill kompressorn och sedan har en slang så kan luften hinna kylas ner en del och man får ändå problem med fukt i luften.
Problemet blir större ju längre slang man har.

Detta gäller en enklare vattenavskiljare och får inte förväxlas med en kyltrok som är att föredra men den kostar ju betydligt mer...
 
R
Tror jag börjar med att köra utan vatten avskiljare till en början och ser hur de blir.
 
Det blir inte bra, been there Done that!
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Man bör verkligen inte spruta utan vatten avskiljare. Biltema har en och det är en del hobbylackerare som använder den och är inte dyr.För övrigt är det alltid bra med en vattenavskiljare.
Har läst att vatten avskiljaren bör sitta där vattnet kyls till droppar i rören/slangen och även läst att den skall sitta nära förbrukaren så det kanske kvittar men inte vid kompressorn.
 
Men var har du tänkt att hålla till?
Inomhus utan ett REJÄLT utsug går inte.
Utomhus en vindstilla dag långt ifrån bilar fungerar, även på vintern om det man lackar går att bära in i torkvärme.

Tänk på att vattenspädbar färg nog behöver grövre munstycken än tinnerspädbara (billacker).
Biltemas kvalitet må vara dålig men den ger ett mycket bättre resultat än pensel.

Det krävs mera övning och blick än någon dyr superspruta för att göra hyfsade resultat.
Se till att rengöra ordentligt och speciellt efter röd färg så kommer den att fungera länge.

Men en vattenavskiljare är nödvändig.

Protte
 
Har målat en del hemma på garagenivå.
Steg ett för mig är alltid att tömma kondens ur kompressorn och blåsa ur slangar ordentligt.
Har kört både med och utan avskiljare men man bör nog ha en.
Speciellt om luftfuktigheten är hög(sensommar).
Det borde iofs vara mindre känsligt med vattenbaserad färg!?
 
Jag har målat en del plastmodeller, viktigt med buffertank för att slippa kondensvatten, en bra Spruta är a och o. Sedan brukar jag använda en sådan där luftfuktare som använder ultraljud så att allt damm i luften lägger sig innan jag målar

edit: Många bra tips här http://www.ipmsstockholm.se/home/category/helpdesk/tips-och-tekniker/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.