I vår nya utbyggnad så har vi vattenburen golvvärme nedfräst i 22 mm golvspån ovanpå träbjälklag. Ovanpå detta så ska vi limma heltäckningsmatta (ja, jag vet att matta inte är optimalt på golvvärme).

För att inte värmeslingorna ska kännas genom mattan, så fick jag tipset att lägga tunna spånskivor. Jag har skaffat Moelvens Mellangolv, 6 mm spontad MDF. Denna ska läggas flytande enligt instruktionen som följde med.

Nu är jag lite orolig att det ska bli "klapper" när man går om mellangolvet slår mot plåtarna som värmeslingorna ligger i.

Jag har försökt att få tag på någon på Moelven som kan hjälpa mig med detta, men personen som jag hänvisades till svarar inte.

Går det att skruva fast skivorna i golvspånet? Eller riskerar de att slå sig då?

Jag vill helst undvika att lägga någon form av foam eller papp mellan golven eftersom det kommer att isolera ytterligare. Om jag kan skruva mellangolvet, så känns det som att jag kan få en hyffsad värmeöverföring iaf (sedan kommer iofs. mattan att isolera...).

Någon som har gjort något liknande eller som har några synpunkter?
 
Förstår inte hur en eventuell skruvning skulle påverka värmeöverföringen. Ditt övergolv kommer av egenvikten ligga mot plåtarna och förutsatt att de ligger plant som de bör kommer övergolvet ligga direkt mot. Skruva ner kommer inte påverka detta mer än teoretiskt och dessutom skulle du behövs peppra med skruv för att ha annat än lokal effekt. Följ instruktionerna. Är ditt golv rekomendarat ovanpå spårad spån?
 
Tanken med skruvningen var att det skulle bli bättre kontakt mellan golven. Men som du säger, det är nog högst marginellt.

Rummet är helt nybyggt, så golvet är helt plant. Så jag misstänker att mellangolvet kommer att ligga helt plant, även om jag inte skruvar.

Beskrivningen säger att det ska gå att lägga på det flesta underlag, bla. spånskivegolv. Den nämner dock inte spårad spånskiva specifikt.
 
Ofta säger man att det ska vars lite tjockare ovanpå spårad spån än vad du har men samtidigt känner jag inte till de skivorna. Normalt är väl annars flytande tunn spån ovanpå spårad spånskiva med gv vid golv som inte kan läggas direkt.

Hade samma fundering som du om ljudet men jag har spårad spån, plast, 1mm lumppapp och sen 15mm lamellparkett och absolut inget ljud och god värmesspridning. Uppfattar plåtarna som betydligt viktigare än övergolvet då de bidrar med värmespridningen otroligt mycket
 
Då kanske jag bör lägga lumppapp under mellangolvet? För att vara säker på att det inte blir något ljud när vi går på golvet.

Vilket syfte har plasten? När jag köpte parkettgolvet till ett annat rum, så sa killen i butiken att jag skulle ha underlagsfoam med plast om jag hade vattenburen golvvärme. Men förhoppningsvis så läcker inte rören (för få får jag problem, oavsett om jag har plast eller inte), så jag vet inte riktigt vad plasten ska skydda mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.