Krilleman
blackadder skrev:
Jag menar att man tar loss kopparna från vattenlåset och skiftar plats på dom, inte bara låter dom byta plats på hon.
Ja tusan, det kan funka! (y)

Vi väntar med spänning på ett resultat!
 
Krilleman
Fotografen skrev:
Nä f-n, det blir knasigt? Är förkyld som en kamel på nordpolen, huvet funkar trögt...
Det kanske är trögt i mitt huvud med. Jag har svarat "dösäkert" i flera frågor på sistonde. Och det har varit fel allt för ofta!!! :x
 
Jag provade nu att byta kopparna, och det hela kommer faktiskt upp en bit. Dock blir anslutningarna till diskmaskin och överrinning placerade ut mot dörrarna. Det blir de iof oavsett vilken kopp som sitter var, men hur farao är det tänkt egentligen? Borde inte de vara lokaliserade bakåt/inåt istället?

Efter att ha kollat medföljande installationsanvisning, ser jag att de övriga anslutningarna mycket riktigt är vända inåt, från diskbänksdörrarna. Den visar också anslutning mot golvplacerat avloppsrör. Alltså inte som i mitt fall, där avloppsröret kommer ut ur väggen en halvmeter från golvet.
Frågan är då om det finns någon anslutning som passar mitt gamla system..
 
Redigerat:
Jag ser nu att det finns ett antal varianter med koppling mot väggavlopp både på Bauhaus och Biltema, så det löser sig nog ändå : )
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
..och den passade ju inte heller. Problemet är den från väggen utstickande avloppsröret som jag måste kapa någon decimeter från väggen. Lånar med mig en vinkelslip idag. Tigersågen gjorde bara någon millimeterdjup repa, med metallbladet. Vilket jä*a bök för att byta vattenlås alltså. Hade gått snabbare att korsa Pyreneérna på Elefant..
 
På din bild ser det ut som om du har en skarv på det gamla röret precis där det kommer ut ur väggen. Kan du inte lossa hela delen av det gamla röret från skarven och sätta dit nya plaströr så slipper du gå lös med vinkelslipen?
Förstår din frustration så här nära målgång, men ge inte upp :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
@Patrick - jag ger inte upp. Mitt i allt elände så är det ju ändå ganska spännande att renovera.

Angående skarven så sitter den BENhårt, och jag riskerar att dra sönder avloppets nästa skarv som sitter innanför väggen, om jag våldför mig på rören.
 
kulle
Det sitter bly ovanpå packat lin i skarven , det går att pilla bort.
Men var isåfall försiktig och bänd inte i sidled på röret muffen spricker lätt, utan försök snurra/vrida runt röret och drag rakt ut.
 
Nu är röret kapat någon decimeter från väggen. Så lätt man löser världsproblem med en enkel vinkelslip.
Där tigersågen stod o tuggade o gled på metallen, fräste slipen rakt igenom utan att svettas.

Nu ska vi se om jag stöter på någon ytterligare patrull på vägen fram mot färdigt kopplande och monterande.
 
Vinkelharry är bra ibland även om det för mig inte är något favoritverktyg under diskbänken.

Om du hade haft ett kvalitetsblad i tigersågen är jag rätt säker på att även den hade funkat.....det är stoooor skillnad på billiga och bra blad för metall....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
@Mathias - jag har inga dåliga blad i tigern, som jag f.ö. använt o kapat både innerväggar och spikar på längden o tvären med. Men jag läste i olika trådar att det finns en del renoverare som upplevt att just gjutjärn är knepigt med tigersåg. Visst, det finns ju speciella sågblad för just gjutjärn. Hursomhaver så var röret av på mindre än en minut, så jag är fullt nöjd so far.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P
MathiasS skrev:
Vinkelharry är bra ibland även om det för mig inte är något favoritverktyg under diskbänken.

Om du hade haft ett kvalitetsblad i tigersågen är jag rätt säker på att även den hade funkat.....det är stoooor skillnad på billiga och bra blad för metall....
Kapade mitt 4" rör i källaren med dessa blad, Tigersågblad Gjutjärn 150mm Carbidbelagt 3-P
Tog mig ändå över en timme. Rätt slut efter ha stått med sågen i takhöjd så länge.
 
Nu har jag sågat ur hålet för diskhon ur bänkskivan, och i beskrivningen står att man ska silikona snittytorna i hålet för att skydda mot fukt. Eftersom jag bara har glassilikon och väggspackel hemma, undrar jag vad för silikon/massa det ska vara för att försegla de sågade spånskiveytorna?
 
So, kära panel - vad använder jag bäst och enklast för att "täta" de utsågade snittytorna i spånskivan?
Lack? Spackel? Silikon av någon typ?
 
Våtrumssilikon, annat silikon möglar.
Men lyssna inte på mig, jag kan inget :).

Hur ska hon monteras? Har den en kant som sticker ut över över kanten på hålet så skulle jag hellre täta med silikon där mellan bänkskivan och plåtkanten. Med maskeringstejp och diskmedel går det att få till en tät och fin sträng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.